Jordmor og fastlege

pernille8

Flørter med forumet
Ser det er mange som har vært hos jordmor ganske tidlig. Kan noen fortelle meg hvordan man kommer i gang? Jeg har hatt første kontroll hos fastlegen men hun nevte ikke noe om jordmor. Kan man ringe til kvinneklinikken selv å bestille tid eller må dette gå igjennom fastlegen med henvisning?

Jeg ringte rett til jordmor og bestilte time der :) Kontaktet jordmortjenesten i kommunen. Tror det er vanlig praksis.

Hos jordmor ringer du bare til helsestasjonen i den kommunen du bor i og bestiller time;)

Legen er det bare å gå til som vanlig. Hvis du sier på telefon når du bestiller time at du er gravid så kanskje setter de av ekstra tid?

Du velger selv om du vil gå til lege eller jordmor, eller begge deler. Vil du til jordmor ringer du selv til helsestasjon! :-)

Da jeg var på første kontroll hos legen, så satte han opp en plan videre for meg. Jeg ringte og bestilte time hos jordmor etter det ;)

Men er det sånn at man skal ha ca 8 kontroller gjennom svangerskapet? Blir det oftere om man velger jordmor i tillegg til lege?
På en oversikt jeg så på så det ut som om oul var neste kontroll etter 12 ukers kontrollen. Og så legekontroll noen uker etter det.

Men er det sånn at man skal ha ca 8 kontroller gjennom svangerskapet? Blir det oftere om man velger jordmor i tillegg til lege?
På en oversikt jeg så på så det ut som om oul var neste kontroll etter 12 ukers kontrollen. Og så legekontroll noen uker etter det.

I følge retningslinjene er det vel slik, men tror nok mange er innom en ekstra gang for å høre hjertelyd eller no lignende..

Legen min sa jeg skulle komme på kontroll en gang i måneden, og at jeg kan velge om jeg går til lege eller jordmor. Sist gikk jeg annenhver gang. Nå var jeg hos legen i uke 12, skal tilbake i uke 16 og regner med å bestille time hos jordmor til neste kontroll etter oul. Her ringer man bare til helsestasjonen for å bestille jordmortime.

Her er det uke 12,16 og 20. Da med oul mellom de to siste. Jeg skal ringe senere og bestille time hos jm i uke 16. Jeg er nå 14 uker, har hatt kontroll i uke 8-12-13+3, med ul i uke 8 og 12. Tidlig ul på sykehuset uke 13. Neste legetime uke 15+3, da blir det også ul.
Grunnen til mange ul er fordi legen har det, og hun elsker å bruke den ;) også er jeg hos hun pga sykemeldingen.

Det er satt opp en fast rutine for timene, men har man behov for flere så er det ingen som nekter deg det;)

Jeg har vært på kontroll hos legen i uke 8 og uke 12. Skal både til jordmor og lege i uke 16 :-) måtte bestille time til jordmor selv:-)

Bestiller selv time hos jordmor i vår kommune. Jeg fulgte et oppsett som jeg fikk hos fastlegen forrige svangerskap med annenhver kontroll hos fastlege og jordmor. Denne gangen fikk jeg også samme oppsettet utlevert, men da jeg ringte jordmor for å bestille time i uke 24 som det står på det fikk jeg beskjed om at det oppsettet ikke gjaldt lenger og at de ønsket å ha alle gravide inn så tidlig som mulig etter uke 9. Det er nok forskjellig fra kommune til kommune, men er nok lurt å ta en telefon til helsestasjonen å høre :)

Back
Topp