Jordmor, lege eller begge deler?

Holder jeg meg like frisk og fin i formen til nærmere uke 12 så venter jeg til da jeg også:)

Tenker det blir annenhver gang hos lege og jordmor. Gjorde det sist og det var null problem hos noen :) men dere som skal føde for andre, tredje, fjerde osv gang, når tenker dere å bestille første time? Lenge før uke 12 eller nærmere uke 12?:think005

Hadde ein "oppstart-time" 5+3, men berre for ein kjapp prat og henvisning til TUL. Sett opp første kontroll i veke 13. Så gjelde det berre å komme seg dit..:smiley-bounce012

Bekrefter lege eller jordmor graviditeten på noe vis? Eller kan man ikke være helt sikker før man har sett hjerterytme på UL?
Jeg er 5+5 i dag, og veldig usikker på hvem jeg skal gå til, når jeg skal bestille time og om jeg skal bestille en TUL privat....

Uff! Usikker førstegangsgravid [emoji85]

Begge deler tenkte jeg :)

Bekrefter lege eller jordmor graviditeten på noe vis? Eller kan man ikke være helt sikker før man har sett hjerterytme på UL?
Jeg er 5+5 i dag, og veldig usikker på hvem jeg skal gå til, når jeg skal bestille time og om jeg skal bestille en TUL privat....

Uff! Usikker førstegangsgravid [emoji85]

Jeg har vært gravid 2 ganger før, men hat ikke opplevd at lege vil bekrefte det. Testene vi tar hjemme er like sikre som de han har. (Og koster like mye å ta hos han. Er ekstramateriell). Hvis man er veldig engstelig, og har opplevd aborter før, så kan man ta HCG med noen dagers mellomrom for å se at verdien på denne stiger som den skal. På tidlig ultralyd kan du se at det er fostersekk en stund før hjertet slår, så da vet man at det er noe der. Litt senere, rundt uke 7 bør man se hjertet blinke. [emoji4]

Jeg har vært gravid 2 ganger før, men hat ikke opplevd at lege vil bekrefte det. Testene vi tar hjemme er like sikre som de han har. (Og koster like mye å ta hos han. Er ekstramateriell). Hvis man er veldig engstelig, og har opplevd aborter før, så kan man ta HCG med noen dagers mellomrom for å se at verdien på denne stiger som den skal. På tidlig ultralyd kan du se at det er fostersekk en stund før hjertet slår, så da vet man at det er noe der. Litt senere, rundt uke 7 bør man se hjertet blinke. [emoji4]

Takk for svar [emoji5]

Første gang (med levendefødt) tok jeg annen hver gang hos lege og jordmor, men jeg ble helt sprø av at jordmor hadde så sykt god tid. Det føltes som veldig bortkastet tid å sitte der i uke 14 å få et foredrag om hva man bør unngå å spise og drikke. Det var jo ting jeg hadde lest meg opp på før første samleie uten prevansjon. Med andremann gikk jeg bare til min veldig dyktige fastlege. Der var det mer rett på sak og fikk tatt de undersøkelser som trengtes effektivt, og svar på mine spørsmål, uten unødvendig pjatt. Nå har jeg ny fastlege fordi min forrige er pensjonert, men om jeg får lov blir det bare fastlege nå også. Om man ønsker å beroliges med prat, anbefaler jeg jordmor, om man beroliges best av å få vite blodverdier, anbefaler jeg lege :) Siden min første svangerskap endte i MA oppdaget ved ultralyd ved uke 12+0 (basert på mens), så er jeg ganske nervøs fram til jeg ser eller hører bankende hjerte, men jordmor er ikke rett person for å roe ned den nervøsiteten hos meg.

Back
Topp