Jordmor, lege eller begge deler?

Srenit

Glad i forumet
Hva tenker dere at dere skal gå til? Sist gikk jeg først til lege, deretter jordmor, før lege på slutten pga sykemeldt. Denne gangen føler jeg kanskje ikke så behov for å gå til jordmor? Noen som har erfaring med å kun gå til fastlegen sin? Min lege er ung og småbarnsmammma så føler jeg er veldig på nett på henne.

Skal til legen mandag, men regner med å gå mest til jordmor om jeg får kjemi med henne da dette er første. Fastlegen min er også veldig kald syns jeg så hyggeligere med en jordmor. Men antar jeg blir en del sykemeldt grunnet bekkenet og da er det vel legen jeg må kontakte?

Jordmor. Føler det er litt meir lavterskel, dei siste gangane har eg fått time samme dag som eg spurde, eller dagen etter.

Fastlegen er meir travel + er inn og ut av permisjon, kurs, møter, whatnot. Ofte fleire vekers ventetid. Om det blir aktuelt med sjukemelding, får eg heller ta ein tur innom, evt ta ein tlf.

Jordmor går vel også mer i dybden og har bedre tid? Jeg ønsker i hvertfall det nå som førstegangs.

Jordmor går vel også mer i dybden og har bedre tid? Jeg ønsker i hvertfall det nå som førstegangs.

Det er min opplevelse iallefall. Har tid til småting, bekymringar, generell prat rundt alt som surra rundt i preggis-hjernen. Med legen føler eg at eg sløser med tida hans om eg er inni i meir enn ti minutt.

Eg stakk innom jordmor (vi jobbar i samme bygget) tidlig i sist graviditet, fordi eg var så bekymra. Ho tok meg heilt på alvor, fekk time to timar etter. Hos legen tok det to veker.

Det er min opplevelse iallefall. Har tid til småting, bekymringar, generell prat rundt alt som surra rundt i preggis-hjernen. Med legen føler eg at eg sløser med tida hans om eg er inni i meir enn ti minutt.

Eg stakk innom jordmor (vi jobbar i samme bygget) tidlig i sist graviditet, fordi eg var så bekymra. Ho tok meg heilt på alvor, fekk time to timar etter. Hos legen tok det to veker.

Samme opplevelse jeg sitter med ang legen. Så blir vel jordmor :) Tenker be om time før jul, er 8 uker fredag 22 ;)

Samme opplevelse jeg sitter med ang legen. Så blir vel jordmor :) Tenker be om time før jul, er 8 uker fredag 22 ;)

Eg har første time førstkommande fredag, er då 5+3. Men det er mest for å legge inn henvisning til tidlig UL. Iflg jordmora var det null problem å få både 1 og 2 før ordinær, mtp historikken. Så så er det mykje lettare å ta det via henne, i staden for å kjempe med turnuslegen som vikariera for fastlegen..

Min lege fortalte meg at han anbefalte alle å ta både noen sjekker hos lege og noen hos jordmor. De utfyller hverandre mente han. Hos legen tar de blodprøver og alt det praktiske ordnes, mens jordmord har mer tid til spørsmål ol.

I Oslo er kapasiteten til jordmødre ganske sprengt, så tenker jeg tar de første hos legen også besøker jordmord etterhvert :)

I og med at legen min virker litt uerfaren (gjor det ihvertfall sist) så skal jeg gå til begge. Jordmoren min var veldig god og roet meg ned sist.

Usikker foreløpelig ingen, kun 5 uker og litt på vei. Vurderer kun lege pga jm stressa meg sykt sist og ble bare styr å springe på så mange kontroller

Jeg anbefaler begge deler. Sånn i forhold til oppfølging og sjekk av baby/mage så syns jeg jordmor var best. Hun var også mye bedre å prate med om ting som bekymret meg. Men jeg hadde likevel annenhver gang hos fastlegen, og det var jeg glad for etterhvert da jeg trengte sykemelding pga bekkenplager. Da følte jeg at han kjente meg godt, og at det var null stress å ta opp dette med han. Kommer til å gjøre det på samme måten denne gangen her!

Jeg tenker jeg vil gå til lege og jordmor. Jeg hadde ekstrem fødselsangst forrige gang, og merker den ikke har sluppet helt.

Jeg føler det er ekstra trygt å gå til Jordmor, føler kanskje hun har bedre tid og mer "forståelse" om det skulle være noe ift angsten.

De to andre gangene har jeg gått annenhver gang til lege/jordmor, og regner med at det blir det samme denne gangen.
Det er det som er vanlig praksis her i kommunen. Jeg hadde sterk fødselsangst i forrige svangerskap grunnet hendelser under første svangerskap og fødsel, så jeg tror ikle at det er lurt for min del å kutte ut jordmor.

Fått time hos jordmor 9+5 og skal da nok til legen rundt 12+0 for blodprøver/sjekk og ny time hos jordmor kanskje uke 16? Får høre hva jordmor tenker og setter opp. Jeg må nok oftere innom legen dette svangerskapet grunnet sykemeldinger...

Sist gikk jeg kun til jordmor. Henne tok også alle blodprøver som måtte tas :) må en tur til legen for å høre om medisinbruk, men ellers tenker jeg jordmor:)

Tenker det blir annenhver gang hos lege og jordmor. Gjorde det sist og det var null problem hos noen :) men dere som skal føde for andre, tredje, fjerde osv gang, når tenker dere å bestille første time? Lenge før uke 12 eller nærmere uke 12?:think005

Jeg ønsker å gå til begge denne gang. Gikk bare til lege sist og følte jeg gikk glipp av en del. Er ni PR siden sist jeg var gravid, så det gjør at jeg kjenner meg som førstegangs igjen.

Tenker det blir annenhver gang hos lege og jordmor. Gjorde det sist og det var null problem hos noen :) men dere som skal føde for andre, tredje, fjerde osv gang, når tenker dere å bestille første time? Lenge før uke 12 eller nærmere uke 12?:think005

Ettersom jeg er frisk fra tidligere og ikke bruker medisiner, så tenker jeg vente med lege til nærmere uke 12. Kanskje et par uker før fordi jeg vil føde på Ullevål og da må jeg søke tidlig om plass.. (vet jeg kan søke selv, men syns det er praktisk at han gjør det).

Jeg tenkte å ta kontakt på nyåret. Formen er såpass grei at jeg holder fint tre uker til på jobb, så da stresser jeg ikke med det. :)

Jeg skal bestille time hos legen på nyåret. Da er jeg 12 uker og det er ikke kø der jeg skal føde antar jeg. Neste alternativ er Riksen eller Ullevål og de blir full mye tidligere. Så tar det med knusende ro.

Back
Topp