Jordmor i morgen og en glukosetest *Oppdatert '*

Anonymius

Glad i forumet
Ja i morgen skal jeg til jordmor på kontroll time og i samme slengen skal jeg ta en glukosetest vist det er det det heter for å utelukke svangerskapdiabetes. Jeg har ikke hatt det med de to andre ungene mine og tviler sterkt på at jeg har det men får no bare undersøke det selv om siden de har en rutine me alle me ikm over 27.

Da skal jeg snakke med henne om ks, jeg håper hun hører på meg å sender meg videre til jordmor på kk for en samtale å får ja i fra de der ! Jeg blir veldig lei meg vist ikke jeg kan ha alternativet ks vist jeg ser at å føde normalt denne gangen ikke går.

jeg hadde to fine fødsler sist gang der første tok 3 timer og 2 tok 45 min så ingenting å si på det men jeg har så store bekken problemer denne gang og hoftene mine. Jeg har i tillegg leddgikt så hofter og bekken er ganske porøse og ødelagt fra før av og jeg har tenkt å kunne gå normalt og trene og holde meg aktiv etter fødselen også å ikke ende opp me krykker og annet slag for hjelpemiddler for å hjelpe meg gjennom dagen når jeg kan forebygge dette med ks i stedet for alt presset på bekken og hofter ved en fødsel. Jeg må tenke litt fram i framtiden og ikke bare i dag. Leddgikten blir ikke akkurat bedre for leddene mine er så pass dårlig at all forebygging børr gjøre nå før jeg blir for gammel :) ! Håper bare jordmødrene forstår dette og er villig til å gi meg dette alternativet.

Ønske meg lykke til :)

[hr]Alt gikk greit med testen :) jeg lå på 4,8 fastende ved første prøven mens etter sukkeret var inntatt så måtte jeg vente i 2 timer hadde heldigvis en venninne som måtte ta samme testen siden hun hadde svangerskapsdiabetes , da må en ta ny test tre mnd etter svangerskapet for å se at det ikke er gått over til kronisk diabetes eller hva en kaller disse typene hehe. Så var godt selskap der og tiden gikk fort :) . Så bar det inn for å få ny blodprøve men jeg fikk ikke svar på den så må ringe i morgen ( i dag ) for å få svaret. Er veldig spent !

Men det var en del andre ting jeg må få ekstra oppfølging for, jeg har slitt med hodepine og blodtrykket mitt var normalt, så hun sendte meg videre til fastlegen på en liten " akutt" time for å undersøke hvorfor hodepinen var så intens og var der. Hun lurte litt på svangerskap migrene men kunne ikke si det sikkert.

Og så skal jeg jo inn til kk på torsdag for å få svar på en blodprøve som er sendt til usa pga min sønn som har en av norges sjeldneste sykdommer .Bare for å se at babyen ikke har fått det men jeg tviler sterkt på at det viser noe på prøvene til min og mannen sin. Det er en veldig arvelig sykdom mens 90 % arver det og 10 % utvikler det selv og vi er hundre prosent nesten sikker på at våres sønn har ikke arvet det og heller utviklet det selv for ingen av oss har det. Kanskje noen av dere har sett min sønn i foreldre og barn i november utgaven der var vi i såfall :) ! Så blir veldig overrasket vist den prøven viser noe. Og så måtte jeg be om en ekstra ul samme dagen for jeg har så sykt vonde smerter helt under magen og jordmor syntes ikke dettevar normalt for det er ikke kynnere og slikt så hun nevnte at måtte få undersøke morkake og slikt at alt er ok inni der . Det er syke vonde smerter kan ikke snakke når jeg har de må konsentrere meg om å komme meg gjennom smerten. Hjelper ikke gå ligge,stå,ja u name it så hun ble litt bekymret da.

SÅ får håpe alt er normalt og at den vondten ikke er noe alvorlig =) så kryss fingrene for meg en gang te a :)

Lykke til:) det burde nok ordne seg, når du forklarer årsaken.

Lykke til! Håper det ordner seg og at du får ks!

ORIGINAL: Pregnant89

Lykke til:) det burde nok ordne seg, når du forklarer årsaken.

sign :)

Lykke til [:)] *krysse fingrene*

Men Ikm over 27? hva betyr det? Eller skulle det vært BMI ? [:)]

Lykke til :) Ta med deg en bok eller noe annet å lese i.. Testen tar 2 timer ;)

ORIGINAL: IreneL

Lykke til :) Ta med deg en bok eller noe annet å lese i.. Testen tar 2 timer ;)

Enig med det! Var litt lettere å ha et blad med seg (hadde begge da). Var ikke helt i bokhumør tidlig om morgenen.

Jeg tok sånn glukosebelastning i forrige uke. Ikke noe problem, men utrolig kjedelig å sitte å vente. Ta med deg et blad eller noe å lese for du får ikke reise deg og gå noen sted. Du skal bare sitte i ro.
Men skal du ta glukosebelastning om du har normalt blodsukker til å begynne med?

ORIGINAL: janpanmarsipan

Jeg tok sånn glukosebelastning i forrige uke. Ikke noe problem, men utrolig kjedelig å sitte å vente. Ta med deg et blad eller noe å lese for du får ikke reise deg og gå noen sted. Du skal bare sitte i ro.
Men skal du ta glukosebelastning om du har normalt blodsukker til å begynne med?

Poenget er å teste blodsukkeret under kontrollerte forhold. Når du tester blodsukkeret til vanlig hos legen kan det ha blitt påvirket av mange ting (mengden vann man har drukket, hva man har spist osv). Jeg måtte ta bare fordi at min mor har type 2 diabetes.

ORIGINAL: Vilnus

Poenget er å teste blodsukkeret under kontrollerte forhold. Når du tester blodsukkeret til vanlig hos legen kan det ha blitt påvirket av mange ting (mengden vann man har drukket, hva man har spist osv). Jeg måtte ta bare fordi at min mor har type 2 diabetes.

jeg tenkte bare det at om hun må ta glukosebelastning hvis hun på forhånd hadde testet normalt. Sånn minutter før.

jeg tenkte bare det at om hun må ta glukosebelastning hvis hun på forhånd hadde testet normalt. Sånn minutter før.

Man må det. De sjekker nivået av sukker i blodet etter disse to timene. Det skal normalt sett komme ned på normalt nivå på denne tiden. Om det ikke gjør det, tyder det på at kroppen har nedsatt evne til å bryte ned sukkeret. Jeg hadde helt normalt nivå på forhånd, men altfor høyt etterpå. Ble testet kun pga diabetes type 1 i nær familie. Ble innkalt til fastlegen, og fikk beskjed om at jeg vil få tettere oppfølging framover.

ORIGINAL: tenk

Man må det. De sjekker nivået av sukker i blodet etter disse to timene. Det skal normalt sett komme ned på normalt nivå på denne tiden. Om det ikke gjør det, tyder det på at kroppen har nedsatt evne til å bryte ned sukkeret. Jeg hadde helt normalt nivå på forhånd, men altfor høyt etterpå. Ble testet kun pga diabetes type 1 i nær familie. Ble innkalt til fastlegen, og fikk beskjed om at jeg vil få tettere oppfølging framover.

Jeg tror egentlig ikke dere forstår hva jeg mener, sikkert fordi jeg er for dårlig til å forklare meg[:)] Men det jeg prøver å si er at hvis blodprøven er normal til å begynne med. Må hun da ta glukosebelastning uansett etterpå! Må man det i et svangerskap? Jeg har tatt det og har fått påvisst svangerskapsdiabetes, men visste ikke at alle må gjøre det. Jeg ble tilfeldig testet. Ingen grunn til at jeg skulle bli testet egentlig.

Det kan være jeg som ikke leser det du skriver nøye nok [:)]

Har lest litt om glukosebelastning, og rettningslinjene sier at testen skal utføres hvis det påvises sukker i urinen eller hvis den gravide er i risikogruppen. Både urinprøver og blodprøver har vært normale hos meg, så grunnen til at jeg måtte ta glukosetesten var at jeg tilhører risikogruppen. Dvs at jeg hadde BMI over 27 da jeg ble gravid og at det er flere tilfeller av diabetes type 1 i nær familie. I tillegg er jeg passert 30 år (Noen steder sto det 38 år som kritisk grense, men de fleste som får sv.diabetes er i 30-årene). Det var to andre forhold som jeg ikke husker siden de ikke gjaldt meg, tror det ene hadde med etnisitet å gjøre.

Når man tar testen, blir blodsukkeret sjekket på forhånd for å ha noe å sammenligne med. Da er man fastende, og nivået skal være normalt. Hvis kroppen bryter ned sukkeret i normalt tempo, skal nivået også være normalt to timer etter at man har drukket sukkervannet. Hvis ikke, har man nedsatt glukosetoleranse,

Men konklusjonen er at i utgangspunktet må man ikke ta glukosetesten i et svangerskap. Men er man i risikogruppa, eller får påvist sukker i urinen bør den tas. Utfra resultatet er det ulike retningslinjer som gjelder i fortsettelsen. Jeg kan dessuten nevne at jeg har et søskenbarn som nylig ble mamma. Hun er eldre enn meg, har like mange tilfeller av diabetes i familien som meg, men har lavere BMI. Hun måtte ikke gjennom testen. Så det kommer vel kanskje også litt an på hvor årvåkne jordmødrene er i forhold til dette.

Jeg tror egentlig ikke dere forstår hva jeg mener, sikkert fordi jeg er for dårlig til å forklare meg Men det jeg prøver å si er at hvis blodprøven er normal til å begynne med. Må hun da ta glukosebelastning uansett etterpå! Må man det i et svangerskap? Jeg har tatt det og har fått påvisst svangerskapsdiabetes, men visste ikke at alle må gjøre det. Jeg ble tilfeldig testet. Ingen grunn til at jeg skulle bli testet egentlig.

Har lest litt om glukosebelastning, og rettningslinjene sier at testen skal utføres hvis det påvises sukker i urinen eller hvis den gravide er i risikogruppen. Både urinprøver og blodprøver har vært normale hos meg, så grunnen til at jeg måtte ta glukosetesten var at jeg tilhører risikogruppen. Dvs at jeg hadde BMI over 27 da jeg ble gravid og at det er flere tilfeller av diabetes type 1 i nær familie. I tillegg er jeg passert 30 år (Noen steder sto det 38 år som kritisk grense, men de fleste som får sv.diabetes er i 30-årene). Det var to andre forhold som jeg ikke husker siden de ikke gjaldt meg, tror det ene hadde med etnisitet å gjøre.

Når man tar testen, blir blodsukkeret sjekket på forhånd for å ha noe å sammenligne med. Da er man fastende, og nivået skal være normalt. Hvis kroppen bryter ned sukkeret i normalt tempo, skal nivået også være normalt to timer etter at man har drukket sukkervannet. Hvis ikke, har man nedsatt glukosetoleranse,

Men konklusjonen er at i utgangspunktet må man ikke ta glukosetesten i et svangerskap. Men er man i risikogruppa, eller får påvist sukker i urinen bør den tas. Utfra resultatet er det ulike retningslinjer som gjelder i fortsettelsen. Jeg kan dessuten nevne at jeg har et søskenbarn som nylig ble mamma. Hun er eldre enn meg, har like mange tilfeller av diabetes i familien som meg, men har lavere BMI. Hun måtte ikke gjennom testen. Så det kommer vel kanskje også litt an på hvor årvåkne jordmødrene er i forhold til dette.

Jeg tror egentlig ikke dere forstår hva jeg mener, sikkert fordi jeg er for dårlig til å forklare meg Men det jeg prøver å si er at hvis blodprøven er normal til å begynne med. Må hun da ta glukosebelastning uansett etterpå! Må man det i et svangerskap? Jeg har tatt det og har fått påvisst svangerskapsdiabetes, men visste ikke at alle må gjøre det. Jeg ble tilfeldig testet. Ingen grunn til at jeg skulle bli testet egentlig.

jeg vet at jeg er dårlig til å forklare altså[:)] men du forstod meg rett nå ihvertfall[:)] Jeg tok min test hos fastlegen. han sa ikke noe om hvorfor jeg skulle testes. Ingen i familien har diabetes, men jeg er jo passert 30 så det kan jo være derfor. Eller at jeg sa at jeg var så sliten og trøtt. Kan jo være et tegn det også.

jeg vet at jeg er dårlig til å forklare altså[:)] men du forstod meg rett nå ihvertfall[:)] Jeg tok min test hos fastlegen. han sa ikke noe om hvorfor jeg skulle testes. Ingen i familien har diabetes, men jeg er jo passert 30 så det kan jo være derfor. Eller at jeg sa at jeg var så sliten og trøtt. Kan jo være et tegn det også.

Det var i alle fall bra vi ble testet. Er litt spent på hva jeg får høre videre hos legen. Dessuten er jeg lite glad i mat og matlaging, så fokus på kosthold står ikke øverst på ønskelista. Men det må til... Unner jo ingen sv.diabetes, men var godt at det ble tema her på bv slik at jeg fikk lese at det ikke bare er meg.

tusen takk for lykke til bringerene :)

Back
Topp