Jordmor i dag!

Tjolahopp

Elsker forumet
vært hos jordmor i dag, & ungen er fremdeles godt plantet i seteleie. Hun sa jeg måtte begynne å innstille meg på setefødsel - for sansynligheten for at hun snur seg blir jo mindre & mindre (selv det enda Kan skje) *grøss*

Spurte henne om hva jeg skulle gjøre hvis vannet plutselig skulle gå, hadde hørt at jeg da måtte legge meg rett ned - & joda, hvis jeg var på et handlesenter så måtte jeg legge meg rett ned uansett - så rett ned at jeg nesten lå i fostervannet rett & slett (hadde nå håpt jeg kunne gå ut fra butikken iallefall eller noe)... Litt morsomt å tenke på akkurat nå, men har en følelse av at HVIS det skjer så vil det ikke være likemorsomt akkurat da [8|]

Noen andre her som fremdeles har ungen feil vei? Hva har dere tenkt i forbindelse med keisersnitt/setefødsel?

Nå ligger min riktig vei da, men hadde den ikke gjort det, så hadde jeg valgt keisersnitt.

Hun sa de ikke praktiserer ikke snuing av ungen så mye nå, pga fare for at morkaken skal løsne... Har 100% valget mellom fødsel eller keisersnitt (så sant bekkenet mitt er stort nok til vanlig fødsel) [:)] 
Keisersnitt høres ut som det enkleste så klart... men samtidig vil jeg jo føde også... men igjen hørres det litt skummelt ut også [8|]

uff....håper den snur seg...ser ikke tickeren din..hvor langt er du på vei?? hørt at den kan snu seg selv helt til og med uke 36 eller noe i den dur...jeg har bestemt meg for keisersnitt om min er i seteleie da..men den har snudd seg heldigvis,,,men den kan jo snu seg tilbake da....
har mest lyst å føde normalt jeg da...

lykke til!! Har aldri hørt noe om at det er farlig med snuing utenfra....stemmer det alså?  det bruker de å prakstisere her, om ikke den har sbudd seg innen uke 36....

Førstegangsgravid: Var iallefall det jm sa til meg (ang snuing), har også lest på nettet at det kan være en del komlikasjoner i forbindelse med det & at det derfor blir mer & mer kuttet ut enkelte steder...
Er 34 uker på søndag, kansje tickeren ikke er helt 100%, men er ikke så nøye [:)]

Har også hørt om tilfeller der ungen har snudd seg i siste uke, såalt kan skje, men tror det er greit å innstille seg på det meste (evt verste) uansett...

Btw, har hatt litt vondt øverst i magen, sårt & klødd litt - under/inni huden liksom... Jm kjente handa til ungen akkurat der, så det er visst den som ligger & kiler meg av & til [:D] Litt koselig da, midt i det hele [;)]

Hei

Jeg skrev om dette her om dagen jeg da.

se http://www.babyverden.no/forum/tm.aspx?m=737119&mpage=1&key=sete򳿅

Min snudde seg i uke 33 ca og har lagt i sete siden. Skal til jordmor neste fredag så da får vi se hvordan den ligger. Fikk samme beskjed som deg at jeg måtte legge meg ned. ER litt bekymret for moren min fødte en mnd før termin og jeg lurer på hva som skjer ifh til keisersnitt hvis fødselen er i gang. Tror de måler bekkenet og så får man et valg, men at de prøver i alle fall enkelte steder å overtale til setefødsel. Å snu barnet har jeg hørt ikke er bra for barnet.....men jeg vet ikke. DEn kan visst snu seg helt frem til uke 37. Har lyst å slippe keisersnitt selv, men har hørt så mange fortelle om skader både på mor og barn etter sete fødsler at det er HELT uaktuellt. Fikk bekjed om å stå litt med beina sofan og støtte meg på gulvet så du får prøve dette du også...he,he ser kjempesmart ut! Hun bar meg kjenne etter hvor den hikket, for det var visst hodet. Så jeg prøver å lokalisere det hver gang den hikker, men det er jammen ikke enkelt!

Lykke til!

Her hvor Jeg bor må man ta keisersnitt dersom babyen ligge slik, Di tar Ikkje mot slike Fødsler...

ORIGINAL: eca75

Hei

Jeg skrev om dette her om dagen jeg da.

se http://www.babyverden.no/forum/tm.aspx?m=737119&mpage=1&key=sete򳿅

Min snudde seg i uke 33 ca og har lagt i sete siden. Skal til jordmor neste fredag så da får vi se hvordan den ligger. Fikk samme beskjed som deg at jeg måtte legge meg ned. ER litt bekymret for moren min fødte en mnd før termin og jeg lurer på hva som skjer ifh til keisersnitt hvis fødselen er i gang. Tror de måler bekkenet og så får man et valg, men at de prøver i alle fall enkelte steder å overtale til setefødsel. Å snu barnet har jeg hørt ikke er bra for barnet.....men jeg vet ikke. DEn kan visst snu seg helt frem til uke 37. Har lyst å slippe keisersnitt selv, men har hørt så mange fortelle om skader både på mor og barn etter sete fødsler at det er HELT uaktuellt. Fikk bekjed om å stå litt med beina sofan og støtte meg på gulvet så du får prøve dette du også...he,he ser kjempesmart ut! Hun bar meg kjenne etter hvor den hikket, for det var visst hodet. Så jeg prøver å lokalisere det hver gang den hikker, men det er jammen ikke enkelt!

Lykke til!

Hvilke skader på mor & barn har du hørt om? Er greit å ha litt kontroll, selv om jeg egentlig har bestemt med for fødsel (føler bare jeg MÅ, men er litt redd...)!

& ang hikkingen, den kjenner jeg nede i lysken?? men både ul & jm sa at hodet ligger opp, kjenner det selv også... er det mulig det ikke er hikke jeg har kjent likevel??[8D]

Foresten, hvis fødselen din setter i gang før termin er jeg egentlig sikker på at du får keisersnitt (hvis de ikke har målt bekkenet ditt iallefall), de kan ikke ta noen sjangser på at hodet blir sittende fast... i tillegg skal ungen ha et visst mål for å kunne fødes i sete, verken for stor eller for liten, har jeg lest et sted... [8|]

Ja, en ting til, spurte jm ang om det er stillinger som kan hjelpe ungen til å få snudd seg - men hun sa at hvis ungen vil snu seg så snur den seg, var lite slikt som kunne hjelpe!? Så jeg vet ikke hva jeg skal tro, hører så mye forskjellig rundt forbi! [:)]

*phuu... ble langt dette gitt!*

Huff det er ikke noe å hyggelig å skrive dette fordi det bare er ting jeg har hørt. Men det er kanskje greit å vite så kan man heller stille de spørsmålene når det skal avgjøres. Skader på mor er at de ofte må klippe for å få de ut på slutten da det haster litt når hodet er på innsiden og ikke minst at den har en større dimensjon hvis den ligger dobbelt. Kan man kanskje tenke seg selv.
På barnet er de ofte født med skader i hoftene og må ligge med pute eller i strekk en stund. Verre er oksygen mangel da de noen ganger tar litt tid etter at kroppen har kommet ut og hodet er igjen. At de da må få den litt raskt ut. De klipper og drar og hvis det da ikke går kan det være litt kritisk. Jeg vil ikke ta sjansen på det. Selv om jeg også vet om noen der det ikke har vært noe problem i det heletatt. I siste kapittel av boksen til hun Nylander "på vei". Skriver hun om en sete fødsel som går bra. Møtte ei dame på svangerskapskurs som hadde født første i sete, hun sa det var helt fryktelig og at det hadde tatt mange år før hun ville ha neste. Nå grudde hun seg fryktelig og vurderte keisersnitt selv om ungen lå rettveien! Jormoren min sa at hun ikke skulle si det, men ettersom dette var første og jeg vurderte flere så ville hun tatt KS.

Ja jeg synes dette med hikken er super vanskelig kjenner det også i lysken i alle fall hvis jeg sitter foroverlent, men så kjenner jeg det litt på siden også. Jeg velger å tenke at jeg skal føde normalt og så får jeg heller ta dette med KS hvis det viser deg at den ikke vil rundt!

Har også hørt at det ikke er bra å snu dem, men ikke hvorfor det ikke er bra. Kanskje noen som vet?????

Ble langt dette også.

KLÆM

snuing er ikke bra fordi morkaken kan løsne, & barnet har det heller ikke godt - husker ikke helt akkurat det... ikke behagelig for den gravide heller [&:]
Kjente hikken i går, i lysken, men fant ut jeg skulle kjenne etter hodet - og joda, hodet "hopte" helt i toppen av magen, men kjente ikke det uten å legge hånda på [:)]

JM sa at det blir alltid epidural (så sant det er tid til det) & klipping ved setefødsel - uansett (iallefall her!
Det jeg er mest redd for er at hodet skal bruke lang tid på å komme ut & navlestrengen ligge i klem, ja, er det som høres mest skummelt ut... er glad jeg har flere uker igjen på å tenke, & at den fremdeles Kan snu seg!! [:D] Ikke noe lett valg, siden jeg VIL føde vanlig, men samtidig ikke vil...[8|]

Men disse skadene i hoftene, er det noe som er vanlig blant barn Født i seteleie, eller som har Ligget i seteleie?

Ja vet ikke helt hva som skjer med hoftene, men de fleste barn som har lagt med pute som de kaller det, er født i sete. Det samme gjelder endel av de som må ligge i strekk. Tror det er fordi leddene blir bøyd så fælt hvis de ligger dobbelt! Skal sjekke litt med jormor på fredag så får jeg høre. Kan ikke si at jeg har så lyst at de skal snu den da, ettersom morkaken min også ligger litt langt ned. Har hørt at ungen blir helt stressa av det og ofte snur seg tilbake og at det er vondt. Men vi får se da, hva de finner ut før jeg begynner å bekymre meg.

Du får holde meg underettet hva som skjer med deg Flash?????SÅ skal jeg gjøre det samme.

ORIGINAL: **Flash**

Førstegangsgravid: Var iallefall det jm sa til meg (ang snuing), har også lest på nettet at det kan være en del komlikasjoner i forbindelse med det & at det derfor blir mer & mer kuttet ut enkelte steder...
Er 34 uker på søndag, kansje tickeren ikke er helt 100%, men er ikke så nøye [:)]

Har også hørt om tilfeller der ungen har snudd seg i siste uke, såalt kan skje, men tror det er greit å innstille seg på det meste (evt verste) uansett...

Btw, har hatt litt vondt øverst i magen, sårt & klødd litt - under/inni huden liksom... Jm kjente handa til ungen akkurat der, så det er visst den som ligger & kiler meg av & til [:D] Litt koselig da, midt i det hele [;)]

Hvor var det du har lest om snuing??????
Har snakket med flere som har barn i sete nå, alle sammen sier at de kjenner hikkingen i lysken. Synes det er vanskelig jeg. Kjenner det i lysken når jeg sitter men når jeg legger meg ned kjenner jeg det på siden. Hvor er det du kjenner at den sparker Flash?

Ei venninne av meg var hos legen i går og de så helst at hun prøvde i sete. Bekkenet var stort og ungen liten. Mente at Ullevål var et trygt sted for det, ettersom de praktiserte det hver dag. Men de sier at de må inn med tang osv......Vet ikke om jeg har spess lysst til det men.......Tenker på at hvis det skjer noe med barnet kan jeg aldri tilgi meg selv hvis jeg velger å føde rettveien!

Åh måtte han bare snu seg nå......[&:]

Heisann [:)]

Skal se om jeg finner det på nettet, husker bare jeg søkte på seteleie & det dukket om noe om det å snu ungene... skal skrive adressen hvis jeg finner noe.
Når ungen hikker, hvis du legger handa litt hardt på magen så vil du sikkert kjenne hodet, prøvd det?
Sparkene kjenner jeg ned i blæra/tarmene, av & til litt beveglse av føttene heelt på nedre del av magen, men det er fordi den sitter "på huk", eller hva jeg skal kalle det... for å få lov til å føde er visst et av kriteriene at den må legge seg med rompa ned og bena rett opp, men JM sa at det skjer nok etterhvert når ungen får det litt trangere...[8|] Hvor dine spark er?

Akkurat det du sier der er det samme som jeg tenker!! HVIS noe skal skje med ungen, kommer jeg til å ha det på meg resten av livet & alltid tenke at HVIS jeg hadd valgt KS så hadde den vært frisk... Akkurat det er det skumleste syns jeg... Uff, skulle ønske det forgikk på samme viset som jeg trodde da jeg var liten... at den bare kom ut magen, ingen smerte, eller sår - ingenting, bare VIPS der var ungen (jada jeg var liiten) *sukk* [:D]

min ligge rett vej... men haude va ikkje festa på forge kontroll... ska på kontroll fredag igjen , håpe d he festa sej....[8|]

Sorry, men nå er jeg pisse redd[:o]
Angsten brer seg mer og mer.........

Jeg er i uke 34 og han ligger fortsatt i seteleie[:(]
Åhhh jeg blir gal av denne reddselen......

Får jeg sove i natt da tro etter å ha lest alt dette her.............

uff, edvine, ikke bra at du ble så skremt [&:] 
Mulig jeg er litt skremt av & til jeg også, men prøver å ikke tenke på det... Jeg pleier være flink til å kutte ut tanker om ting som som enda er langt fram i tid... men kommer til å krepere av redsel når fødselen setter i gang!

men, vi må ikke gi opp, er enda sansynlig at den skal snu seg... kan ikke være så mange i juli-klubben som føder i seteleie, da det bare er 3-4% som har ungene i seteleie til termin [8D] *fritt for å være den som slipper*

Takk for svar Flash[:D]Søkte på google og fant flere artikler, men de motsier jo hverandre hele tiden så det er jammen ikke godt å bli klok på.

Var hos legen i dag. Han var ikke til mye hjelp, han visste ikke så mye om noen ting foruten at de var veldig flinke på setefødsler på St. Olavs. Det var som han sa noen flere sjanser for komplikasjoner men det gikk stort sett bra.......BLE KJEMPELETTA AV DET....... NOT[:@].

Det han fant ut var at han sitter godt, rumpa er ned i bekkenet. Det jeg kjenner er at jeg har en stor kul under venstre ribben som flytter seg litt frem og tilbake av og til, så sparker han ut til høyre ca midt på magen. Jeg kjenner det i lysken når jeg sitter og han hikker. Hørt at det generellt gjelder de fleste som sitter i sete at man kjenner hikking der. MEN det er jammen ikke lett å lokalisere.

Skal til jordmor i morgen så da håper jeg bare at jeg blir henvist for videre oppfølging. Moren min fødte en mnd før så jeg er litt stressa........

På han legen virket det ikke som det var spørsmål om noe annet en vanlig fødsel. Han sa at de hadde sluttet å måle bekkenet for det var stort sett alltid grei plass der. De målte heller størrelsen på barnet. Men jeg vet ikke helt om jeg kan tro på han.

Vi får trøste oss med at det er kun et fåtall som ender opp med setefødsel eller KS pga det så noen her må da snu seg tilbake. Legen mente at det var bare å ligge i sofan med hode ned flere ganger om dagen.......Så nå er det bare å stå på jenter[:D]

Hilsen meg

Fikk forresten denne meldingen fra ei på et annen forum, tenke jeg måtte dele det med dere:

Emilie lå i seteleie helt frem til fødselen. I uke 36 fikk vi valget mellom ks eller setefødsel. Ønsket ikke vending, da to av mine venninner har dårlig erfaring med det (babyene snudde seg, men det ble likevel haste ks pga stresset baby, misfarget fostervann). En annen jeg kjenner fødte i seteleie og hadde en dramatisk fødsel. Både hodet, magen og hjertet mitt sa at ks var best både for barnet og meg. Og det har jeg ikke angret på et sekund:)

Fikk denne også som PM tenkte den og er fin å dele:

Ble henvist til sykehuset for UL og evnt. snuing i uke 37. Det venter til da for da er sjansen for at babyen ikke snur seg tilbake best.
Da jeg kom til UL viste det seg at han lå rett vei. Og jeg hadde ikke kjent at han hadde snudd seg, så mest sannsynlig hadde han ligget rettveien hele tiden.[:)]

Men i min tid med bekymring over dette fikk jeg flere tips og erfaring på evnt snuing:

-En snuing er ikke vond, men kan være ubehagelig. De dytter på magen og forsøker å "plage" babyen til å snu seg. De kan lykkes med dette, men i noen tilfeller kan babyen snu seg tilbake, da den har funnet sin favorittstilling.

- Hvis babyen ikke lar seg snues, tar de røntgen av hoftene for å se om en setefødsel lar seg gjennomføre. Hvis ikke det, blir det keisersnitt.
Om du ønsker keisersnitt allikevel om det er fysisk mulig skal du få dette.
(Hadde selv forbredt meg på keisersnitt, da jeg ikke ville gjennomgå en setefødsel. Da ungen gjerne kommer dobbelt, med rompa først og bena oppover. Har også hørt, vet ikke om det er tilfelle, at navlestrengen kan bli et større problem da) Men folk har født barn med sete først før, så det går jo bra.

- Et tips jeg fikk som skulle gjøre det letter for babyen å snu seg selv var:
Ligg i sofaen på knærne, med rompa i været. Brystet og skuldrene skal ligge i sofaen. ( ser veldig dumt ut ja, og bør kanskje gjøres når mann ikke er hjemme[:)][;)])
Ligg slik i ca 30 min, to ganger om dagen.

Vet som sagt ikke om det fungerer, men er jo verdt et forsøk.

Ang det å ligge med rompa i været - har gjort det en gang eller noe, dønn kjedelig, hehe, men hvis det funker er ingenting bedre! Men vet ikke hva jeg skal tro... motsigelser, som du sier, om Alt! Spurte jm om det hjelper å ligge slik, men hun ristet på hodet, & sa at hvis ungen vil snu seg så gjør den det, virket ikke som det var noe håp rundt akkurat det...[&:]

Får håpe jeg også får en overaskelse til slutt, at babyen plutselig ligger rett vei... men tviler på det, ettersom jeg fint kjenner hvordan den ligger [:)]

Men men... hadde siste skoledag i dag, nå er det oppussing & flytting & sikkert masse soving - så flyr dagene og jeg klarer forhåpentligvis la vær å tenke på det mer enn nødvendig [:)]

Er fremdeles usikker på hvilket valg jeg skal ta med tanke på hvordan den ungen skal ut!! Føding er helt uaktuelt for deg?

Back
Topp