Jordmor i Bergen

C-tine

Gift med forumet
Mailykke 2018
Noen her fra Bergen som har vært hos jordmor til kontroll i det siste?
Jeg var for første gang i forrige uke, på Ulset Helsestasjon, i Åsane.
Må si at jeg ikke var overbegeistret for damen, og vurderer sterkt å droppe hele jordmoren og heller gå til fastlegen min. Jeg skal gi henne en mulighet til ved 28-ukers kontrollen, men om det ikke endrer seg så blir det siste gang hun ser meg.

Det jeg reagerte på var at hun snakket ekstremt mye om alkohol, mat og endringer i livssituasjonen nå som det kommer en baby i hus. Spurte veldig mye om hvor mye vi pleide å drikke, og hvor ofte, og ga seg ikke før vi kunne gi henne et konkret svar (vi måtte jo faktisk tenke grundig over dette, og sa at vi ikke har et fast mønster i alkoholinntaket vårt).

Hun snakket til oss som om vi var 18 år, ikke 33 og 34 år. Hun spurte overhodet ikke om mine livsvaner i forkant av graviditeten, men var veldig opphengt i vekt, mat og trening.

Vi var på informasjonsmøte for førstegangsfødende på Kvinneklinikken to dager før, og jeg tror kanskje hun følte seg litt unyttig da vi ikke hadde noen spørsmål til henne, og hadde roen på det meste. En time hos jordmor var for lenge for min del, og jeg er glad det bare er en halvtime neste gang. Da må hun være effektiv, og gjøre det hun skal. Mindre tid til mas om unødvendige ting, håper jeg. Trodde ikke at man gikk til jordmor for å få moralpreken!

Noen andre som har hatt lignende opplevelser hos jordmor, og dermed valgt å gå til fastlegen sin istedenfor?
Hvilke erfaringer har dere hatt hos jordmor så langt?

Noen jordmødre kan være litt rare ja! Første jordmor timen min var med en vikar, hun var helt fantastisk!! Andre gangen nå var med hun som egentlig er min jordmor.. Hun vekket litt usikkerhet i meg! Hun var en rotekopp som ikke hadde kontroll på noe.. Tok urinprøve og den viste fint- men så ser hun på helsekortet mitt at min far ikke er etnisk norsk- så sier hun at jeg må ta en glukosebelastningstest. Jeg spurte hvorfor jeg måtte det, da alt har vært bra hele tiden? Hun sa at jo, siden din far ikke er etnisk norsk så må du ta denne.. Det var for meg ikke god nok grunn. Min lege sa jeg ikke trengte dette, og at det ville vist på urinprøven om det var sukker.

Hun kom med andre kommentarer som at jeg måtte passe på alkohol etc.. Jeg sa jo det at jeg er 23 år og aldri drukket alkohol. Men hun mente det var veldig viktig å snakke om det.. Så ja, jeg ble litt bekymret for veien videre hos henne ja!

Men jeg gir det en sjanse nå.. Så ser vi hvordan det går :)

Må si at jeg ikke var overbegeistret for damen, og vurderer sterkt å droppe hele jordmoren og heller gå til fastlegen min. Jeg skal gi henne en mulighet til ved 28-ukers kontrollen, men om det ikke endrer seg så blir det siste gang hun ser meg.

Det jeg reagerte på var at hun snakket ekstremt mye om alkohol, mat og endringer i livssituasjonen nå som det kommer en baby i hus. Spurte veldig mye om hvor mye vi pleide å drikke, og hvor ofte, og ga seg ikke før vi kunne gi henne et konkret svar (vi måtte jo faktisk tenke grundig over dette, og sa at vi ikke har et fast mønster i alkoholinntaket vårt).

Hun snakket til oss som om vi var 18 år, ikke 33 og 34 år. Hun spurte overhodet ikke om mine livsvaner i forkant av graviditeten, men var veldig opphengt i vekt, mat og trening.

Vi var på informasjonsmøte for førstegangsfødende på Kvinneklinikken to dager før, og jeg tror kanskje hun følte seg litt unyttig da vi ikke hadde noen spørsmål til henne, og hadde roen på det meste. En time hos jordmor var for lenge for min del, og jeg er glad det bare er en halvtime neste gang. Da må hun være effektiv, og gjøre det hun skal. Mindre tid til mas om unødvendige ting, håper jeg. Trodde ikke at man gikk til jordmor for å få moralpreken!

Noen andre som har hatt lignende opplevelser hos jordmor, og dermed valgt å gå til fastlegen sin istedenfor?
Jeg er nå gravid med nr 2, og fått denne preknen ved begge anledninger! Man føler seg ganske liten, og sett på ovenfra og ned! Spesielt med alkohol, men også i forhold til kosthold! Jeg er veldig opptatt av kosthold og spiser likt nå som før graviditeten - men hun fortsetter å mase om dette og det kan bli litt for mye av det gode!

Har en venninne som også opplevde noe lignende da hun var til jordmor, og hun krevde å få en annen jordmor. Hun fikk dette, så skal ikke se vekk ifra at jeg går samme veien. Blir bare mer og mer irritert dess mer jeg tenker på det.
Jeg forventer faktisk å bli møtt med respekt! Er hun slik neste gang også, så kommer jeg enten til å gå derfra i en stille protest, eller gi grei beskjed om at dette har jeg ingen interesse av å høre på.

Jeg går til jordmor for å sjekke urin, blodprosent, symfyse-fundus og å høre hjerteslagene. Ikke noe mer, for det føler jeg ikke behov for. Har jeg behov for noe mer, så spør jeg.

Må få lagt til at hun tydeligvis trodde at symfyse-fundusmålet skulle være veldig avvikende mtp vekten min, for hun ble rett og slett litt vantro da det var på 22 cm!
Høres ut som at jeg er kjempesvær, men det er jeg altså ikke xsmile8

Jeg har litt samme erfaringer med min jordmor (dog ikke i Bergen). Det første hun spurte om var hvilken trosretning jeg og samboer tilhørte (forsåvidt greit, siden det skal stå på helsekortet), men deretter stilte hun veldig mye spørsmål rundt om vi er gift (noe vi ikke er), og holdt en "preken" om hvor mange barn som må vokse opp med ugifte foreldre og hvor stor en synd det er. Syns hun kunne holdt det for seg selv, for det var tydelig hennes private meninger om ekteskap og sex før ekteskap.

I tillegg har hun en veldig ovenfra-ned holdning til meg. Snakker i grunn som at jeg er 4år gammel.

Jeg har jordmor på sykehus pga risikosvangerskap, og henvendte meg derfor i skranken for å høre om det var mulig å bytte jordmor...det var det desverre ikke da hun var den eneste som er ledig fremover. Har derfor kuttet ut jordmor så langt det er mulig og får time hos gynekolog i stedet. Supplerer med en time og fødselsforberedende kurs hos kommunal jordmor før fødsel. Jeg er forholdsvis heldig da jeg har flere alternativer til hvordan oppført jeg får pga risikosvangerskap, men jeg har forstått det sånn at det bare er å bytte jordmor er du misfornøyd. Men det hjelper jo ikke å bytte hvis det ikke er andre tilgjengelige :/

Så nå krysser jeg bare fingrene for at ikke hun jobber på det skiftet som er når jeg skal føde ;)

Kan jeg spørre hvem du var til?

Jeg går selv der, til Kristine Karlsen. Hun snakket og til oss som om vi skulle vært "ung og dum"

Da jeg gikk til henne sist var jeg kun 17, så da reagerte jeg ikke, men dette er jo 5 år siden, og jeg er ikke ett barn.
Hun la MYE vekt på at vi måtte ikke gå fra hverandre, fordi jeg ble alenemor for første, men jeg har no ikke syns det var dumt å være alenemor, var ett valg jeg tok selv, men jeg bare jattet med for å få hun til å gå videre på nytt tema.

Hun nevnte ikke noe om alkohol til oss da, og snakket ikke om vekt eller noe slik, jeg er veldig overvektig, men ga henne beskjed med en gang om at jeg vet hva jeg skal spise og slikt, ble overvektig etter langtids sykdom.. så da sa hun ikke noe på det.

Jeg har selv valgt å kun gå til hun, fordi fastlegen min er håpløs. .

Trodde jeg var eneste som reagerte på jordmor sin måte å være/snakke på.. Bor i trondheim jeg da,og har ikke kjemi med jm.. Har vært hos henne 4 ganger og hver gang er det snakk om hvor tøft jeg hadde det før ( etter overgrep da jeg var 17,og psyken min da ) jeg er nå 35 år og slutta hos psykolog for over 5 år siden. Hver time er det snakk om hvor vanskelig det KAN bli etter fødsel,og at barnefar ikke er norsk,og ikke opphold .. Så hun trenger flere rundt seg for å takle min situasjon .. Aldri bedt om det,for jeg føler jeg ikke trenger det.. Men hun har nå sagt at en spesialpedagog skal være med på neste time så hun ikke er alene,og jeg skal snakke med de begge :s har vurdert mange ganger å kutte jm ut men tørr ikke... Føler hun invaderer mitt privatliv for mye og min fortid .. ,- Aah måtte bare få det ut :P

Kan jeg spørre hvem du var til?

Jeg går selv der, til Kristine Karlsen. Hun snakket og til oss som om vi skulle vært "ung og dum"

Da jeg gikk til henne sist var jeg kun 17, så da reagerte jeg ikke, men dette er jo 5 år siden, og jeg er ikke ett barn.
Hun la MYE vekt på at vi måtte ikke gå fra hverandre, fordi jeg ble alenemor for første, men jeg har no ikke syns det var dumt å være alenemor, var ett valg jeg tok selv, men jeg bare jattet med for å få hun til å gå videre på nytt tema.

Hun nevnte ikke noe om alkohol til oss da, og snakket ikke om vekt eller noe slik, jeg er veldig overvektig, men ga henne beskjed med en gang om at jeg vet hva jeg skal spise og slikt, ble overvektig etter langtids sykdom.. så da sa hun ikke noe på det.

Jeg har selv valgt å kun gå til hun, fordi fastlegen min er håpløs. .

Jeg går til Berit Arendal...er bare de to som er på Ulset Helsestasjon slik jeg har forstått det. Da jeg googlet jordmor i Åsane kom det opp endel lovord om Kristine Karlsen, men det kan jo være veldig individuelt. Det er jo såfall henne jeg må bytte til da... Min kusine gikk også til Berit, og hadde akkurat det samme inntrykket av henne som jeg fikk. På en av de siste kontrollene var hun til en annen som visstnok var veldig grei, men om det var Kristine eller en annen vikar det visste hun ikke.

Det er jo helt tragisk at jordmødre kan være slik da - sikkert bitter fordi de ikke har fått jobb på KK xsmile8

Jeg har en fantastisk fastlege, men hun holder til i byn. Tenkte det kunne være greit å slippe å reise helt inn til byn for disse kontrollene, men jeg får nå se hva jeg gjør. Jeg skal i hvert fall ikke sitte som en idiot neste gang og ikke si ifra om jeg synes hun er respektløs! Og jeg skal IKKE ta av meg skoene ved inngangspartiet heller, sånn i tilfelle jeg føler for å bare storme ut derfraxsmile8

Trodde jeg var eneste som reagerte på jordmor sin måte å være/snakke på.. Bor i trondheim jeg da,og har ikke kjemi med jm.. Har vært hos henne 4 ganger og hver gang er det snakk om hvor tøft jeg hadde det før ( etter overgrep da jeg var 17,og psyken min da ) jeg er nå 35 år og slutta hos psykolog for over 5 år siden. Hver time er det snakk om hvor vanskelig det KAN bli etter fødsel,og at barnefar ikke er norsk,og ikke opphold .. Så hun trenger flere rundt seg for å takle min situasjon .. Aldri bedt om det,for jeg føler jeg ikke trenger det.. Men hun har nå sagt at en spesialpedagog skal være med på neste time så hun ikke er alene,og jeg skal snakke med de begge :s har vurdert mange ganger å kutte jm ut men tørr ikke... Føler hun invaderer mitt privatliv for mye og min fortid .. ,- Aah måtte bare få det ut :p

Det der hadde jeg ALDRI funnet meg i - da hadde jeg droppet henne på minuttet. Ser ikke helt grunnen til at en spesialpedagog skal delta på jordmor-time, og det har du all rett til å si nei til, slik at du er klar over det. Samtidig kan det jo være greit å få en annens perspektiv og mening om det hele på saken, for en spesialpedagog vil nok høre på deg mer enn på jordmoren.

Tror jeg hadde vurdert å bytte jordmor, eller å gå til fastlegen istedenfor. Timene hos jordmor skal jo være noe man gleder seg til tenker jeg, og skal jo fokusere på fosteret - ikke fortiden til mor/far!

Masse lykke til hvertfall - man skal jo ikke kvi seg for å gå til jordmor.... Heier på deg!

Jeg har litt samme erfaringer med min jordmor (dog ikke i Bergen). Det første hun spurte om var hvilken trosretning jeg og samboer tilhørte (forsåvidt greit, siden det skal stå på helsekortet), men deretter stilte hun veldig mye spørsmål rundt om vi er gift (noe vi ikke er), og holdt en "preken" om hvor mange barn som må vokse opp med ugifte foreldre og hvor stor en synd det er. Syns hun kunne holdt det for seg selv, for det var tydelig hennes private meninger om ekteskap og sex før ekteskap.

I tillegg har hun en veldig ovenfra-ned holdning til meg. Snakker i grunn som at jeg er 4år gammel.

Jeg har jordmor på sykehus pga risikosvangerskap, og henvendte meg derfor i skranken for å høre om det var mulig å bytte jordmor...det var det desverre ikke da hun var den eneste som er ledig fremover. Har derfor kuttet ut jordmor så langt det er mulig og får time hos gynekolog i stedet. Supplerer med en time og fødselsforberedende kurs hos kommunal jordmor før fødsel. Jeg er forholdsvis heldig da jeg har flere alternativer til hvordan oppført jeg får pga risikosvangerskap, men jeg har forstått det sånn at det bare er å bytte jordmor er du misfornøyd. Men det hjelper jo ikke å bytte hvis det ikke er andre tilgjengelige :/

Så nå krysser jeg bare fingrene for at ikke hun jobber på det skiftet som er når jeg skal føde ;)

Du kan utarbeide en fødselsplan, hvor du skriver navnet på denne jordmoren og at du ikke ønsker å møte henne når du er i fødsel. Det gjorde en venninne av meg, og det var ikke noe problem. Jeg er nå av det kaliberet at jeg kan finne på å jage ut folk som jeg ikke tåler trynet på, så om jordmoren jeg har vært hos skulle finne på å dukke opp, så må noen gå! Enten hun, eller jeg xsmile8

Jeg går til Berit Arendal...er bare de to som er på Ulset Helsestasjon slik jeg har forstått det. Da jeg googlet jordmor i Åsane kom det opp endel lovord om Kristine Karlsen, men det kan jo være veldig individuelt. Det er jo såfall henne jeg må bytte til da... Min kusine gikk også til Berit, og hadde akkurat det samme inntrykket av henne som jeg fikk. På en av de siste kontrollene var hun til en annen som visstnok var veldig grei, men om det var Kristine eller en annen vikar det visste hun ikke.

Det er jo helt tragisk at jordmødre kan være slik da - sikkert bitter fordi de ikke har fått jobb på KK xsmile8

Jeg har en fantastisk fastlege, men hun holder til i byn. Tenkte det kunne være greit å slippe å reise helt inn til byn for disse kontrollene, men jeg får nå se hva jeg gjør. Jeg skal i hvert fall ikke sitte som en idiot neste gang og ikke si ifra om jeg synes hun er respektløs! Og jeg skal IKKE ta av meg skoene ved inngangspartiet heller, sånn i tilfelle jeg føler for å bare storme ut derfraxsmile8

Er en til jordmor der og nå, Therese tror jeg hun het. Hun er vist nok veldig grei, men om hun bare har vært vikar I perioder det vet jeg ikke.

Jeg var veldig fornøyd med Kristine forrige svangerskap, men kommer uansett til å gå til hun igjen, fordi hun vet mer enn legen min om svangerskap.
Kristine jobbet på kk helt inntil nylig mener jeg, tror hun har fått nok av slikt nå :p

Du kan utarbeide en fødselsplan, hvor du skriver navnet på denne jordmoren og at du ikke ønsker å møte henne når du er i fødsel. Det gjorde en venninne av meg, og det var ikke noe problem. Jeg er nå av det kaliberet at jeg kan finne på å jage ut folk som jeg ikke tåler trynet på, så om jordmoren jeg har vært hos skulle finne på å dukke opp, så må noen gå! Enten hun, eller jeg xsmile8

Desverre så er hun spesialist på det feltet som gjør at jeg har et risikosvangerskap. Så hvis hun er på vakt blir vel hun prioritert til meg automatisk tenker jeg, siden hun har kunnskapen om min tilstand. Men det var et godt tips jeg definitivt skal sjekke ut mere om :)

Det der hadde jeg ALDRI funnet meg i - da hadde jeg droppet henne på minuttet. Ser ikke helt grunnen til at en spesialpedagog skal delta på jordmor-time, og det har du all rett til å si nei til, slik at du er klar over det. Samtidig kan det jo være greit å få en annens perspektiv og mening om det hele på saken, for en spesialpedagog vil nok høre på deg mer enn på jordmoren.

Tror jeg hadde vurdert å bytte jordmor, eller å gå til fastlegen istedenfor. Timene hos jordmor skal jo være noe man gleder seg til tenker jeg, og skal jo fokusere på fosteret - ikke fortiden til mor/far!

Masse lykke til hvertfall - man skal jo ikke kvi seg for å gå til jordmor.... Heier på deg!

Skjønner ikke helt jeg heller.. Men skal gå på den timen,snakke med dem,og så gå.. Og det blir min siste time.. Har snakket med kjæresten min/barnefar om dette og han er helt enig om at det blir siste time. Jeg er såpass sjenert og stille av meg at jeg turde ikke si nei til time med spesialpedagog og hadde jeg sagt nei hadde sikkert jm trodd noe var galt og laget enda mer stress ut av det... Takk for positive ord og heing :D

Sniker fra Juli!
Går selv til Berit på Ulset. Hun kan fort bli litt mye! Synes hun virker veldig stresset og ikke alltid vet hva hun skal snakke om. Gikk til henne for 4 år siden også, og da hadde jeg ett bedre inntrykk!
Skal til henne neste gang i uke 37 og håper hun kan strippe meg i uke 38. Så får vi se hva hun sier.

Back
Topp