Jordmor eller lege?

m og mj

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Jeg har gått til legen så og si hele svangerskapet, var hos jm I uke 12 for å få ul, betalte jeg selv så er ikke det som kontroll.
Ellers har jeg bare gått til legen.
Men var på ul på sykehuset på tirsdag og jm der spurte om jeg gikk til lege eller jm på svangerskapskontroll. Sa jeg bare gikk hos lege, og hun mente jeg burde gå til jm også fordi det var ting som skulle prates om som gjerne ikke lege gjorde.

Ble plutselig veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
Skal til legen I uke 28 burde jeg da gå til jm de resterende 4 kontrollene? Får sykemelding av lege ut svangerskapet når jeg er hos ho da tror jeg, ellers er det jo bare å ta en tur innom ho for å forlenge den hvis det trengs.

Vis du kan det så ville jeg det siden det er første gangen din :)
Her har vi ikke jordmor så jeg kommer ikke så langt :p er mye koseligere å hos dem :)

Jeg går også bare til jordmor, men har tett oppfølging av fastlegen min også. Føler jordmor tar seg mer tid og er grundigere enn legen :)

Vis du kan det så ville jeg det siden det er første gangen din :)
Her har vi ikke jordmor så jeg kommer ikke så langt :p er mye koseligere å hos dem :)
Jeg går bare til jordmor, går til lege når jeg skal ta blodprøver.:)
Jeg går også bare til jordmor, men har tett oppfølging av fastlegen min også. Føler jordmor tar seg mer tid og er grundigere enn legen :)
Takk :) skal ringe til uka å få bestilt time. Så får jeg høre hva ho sier å :)

Jeg går kun hos jordmor. Hun tar seg mye bedre tid til meg. Måtte på kontroll hos legen i sommer pga ferie, tror jeg var innom 10 min og hun var ikke like grundig som jm.

Jeg har bare vært hos jordmor, hun tok også blodprøver. Så lenge jeg er uten plager og ikke trenger lege, foretrekker jeg å gå til en erfaren jordmor som har god tid, fremfor en superstresset fastlege jeg ikke har vært hos på årevis og uansett ikke har noe spesielt forhold til!

Jeg har gått annenhver gang til lege og jm. Men trives mye bedre med jm, da hun tar seg bedre tid og jeg føler hun kan disse tingene bedre. Hos legen så føler jeg alltid at han har det travelt, og sist så lyttet han ikke på hjerte til den lille i magen en gang. Så jeg lurer på å kun gå til jm resten av svangerskapet og heller dra til legen om det skulle være noe ekstra. ☺

Jeg har gått annenhver gang til lege og jm. Men trives mye bedre med jm, da hun tar seg bedre tid og jeg føler hun kan disse tingene bedre. Hos legen så føler jeg alltid at han har det travelt, og sist så lyttet han ikke på hjerte til den lille i magen en gang. Så jeg lurer på å kun gå til jm resten av svangerskapet og heller dra til legen om det skulle være noe ekstra. ☺
Er på en måte det jeg å tenker nå, at bare gå til lege for å fornye sykemelding:)
For det er nå en begynner å tenke på ting, og greit å kunne spørre noen som faktisk vet :)
Legen min har alltid tatt seg ok med tid. Så det har ikke vært problemet for meg :)

Er på en måte det jeg å tenker nå, at bare gå til lege for å fornye sykemelding:)
For det er nå en begynner å tenke på ting, og greit å kunne spørre noen som faktisk vet :)
Legen min har alltid tatt seg ok med tid. Så det har ikke vært problemet for meg :)

Min lege er snill og flink. Men føler jeg har en bedre kommunikasjon med jm, og føler også at jeg kan få bedre svar på det jeg lurer på ☺

Hadde tenkt å gå annenhver gang til lege og jm og gjorde det de første gangene men nå blir det bare jm likevel for det er mest praktisk :) skal jeg til lege må jeg ta tog. Liker veldig godt å gå til jm, hun har så god tid :) og hos legen min er det i tillegg så lang ventetid.

Ikke for å kuppe tråden, men ble litt nysgjerrig. ;) hva gjør dere hos jm? Som ikke gjøres av legen? Og hva snakker dere om som gjør at man ønsker mer tid?
Jeg ble også anbefalt å gå både til lege og jm av jm på oul, og har vært hos jm en gang. Følte det bare var veldig mye prat om alt og ingenting. Så jeg skal bare gå til legen framover.
Jeg har en veldig flink lege og var kanskje litt uheldig med jm da. ;)

Ikke for å kuppe tråden, men ble litt nysgjerrig. ;) hva gjør dere hos jm? Som ikke gjøres av legen? Og hva snakker dere om som gjør at man ønsker mer tid?
Jeg ble også anbefalt å gå både til lege og jm av jm på oul, og har vært hos jm en gang. Følte det bare var veldig mye prat om alt og ingenting. Så jeg skal bare gå til legen framover.
Jeg har en veldig flink lege og var kanskje litt uheldig med jm da. ;)
Jeg har hatt det fint hos legen jeg:) men jm på sykehuset mente jeg burde gå til jm på kontroll pga alt som skulle sies, Vet ikke hva, var at lege ikke tok seg god nok tid og slikt og at jm kan dette med graviditet, fødsel og tiden etter på tror jeg :)

Jordmor kan sjekke åpning, strippe og sånne ting også hvis man går over termin :)

Jeg har bare gått til fastlegen i alle mine 3 svangerskap... Men har veldig god kommunikasjon med fastlegen min, og føler at jeg er i trygge hender om det skulle være noe :) han tar seg god tid om det er noe jeg lurer på eller trenger å snakke om, ellers er det inn å ta prøver og måling osv så ut igjen uten noe mer tomprat... For meg fungerer det veldig fint :)
kommer vel litt an på legen om hva man bør gjøre og ikke, noen leger stresser og noen tar seg tid osv......
Syntes det bare var greit å forholde meg til en person, som kjente til bakgrunnen min :)
Føler ikke at jeg har hatt noen behov for jordmor. :)

Går til begge. Legen min er superflink, og samme er jm. Føler meg trygg hos begge, bruker jm pga hyggeligere lokaler egentlig :p

Er bare hos jm. Må selvfølgelig til legen om det er noe spesielt da.
En jordmor vet som regel mer om fødsel ;)

Har vært mest hos legen min. Har ikke hatt store behovet for jm enda. Var der i uke 14 og skal tilbake i uke 32. Da regner jeg med jeg har flere spørsmål rundt fødsel osv:)

Har hittil vært mest hos legen, men fikk også anbefalt ved oul å hilse på jm. Vært der to ganger, helt ok men gjør ikke noe annerledes der.. skal igjen om 8 uker for å diskutere mer rundt fødsel

Første gang var eg hos jordmor og lege. Med andre var eg berre til jordmor. Denne gangen er det mykje komplikasjoner med meg, så føler det er best å bli fulgt opp av fastlegen som er utruleg trygg og flink. Jordmor på OUL spurde, og var enig med min konklusjon om at fastlegen kanskje var best denne gangen. Jordmor er veldig behagelig og flink, og det er fastlegen og, så sikkert blitt tatt vare på der og.

Back
Topp