Jordmor eller lege?

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
hvordan skal dere gjøre det med svangerskapskontroller? Jeg vurderer å ta alle hos fastlege, men vet ikke helt.. Man kan jo velge helt selv :)
 
Jeg ønsker egentlig å ta alle hos jordmor, det har jeg gjort tidligere. Denne gangen har jeg ikke funnet en jordmor ennå, så det er mulig jeg endre med å måtte ta alle kontrollene hos lege. Venter litt med å bestille første time, i tilfelle det dukker plutselig dukker opp en fantastisk jordmor her. :)
 
Blir nok mest hos jordmor.
 
Jordmor helt klart. Hun har all kompetansen :) fastlegen har kompetanse for alt. Jordmor har spesialisert seg på dette. :)
Føler meg tryggere der. Hadde det sånn sist også :)
 
Skal ha hovedkontrollene hos lege eller gynekolog, men skal også til jordmor. Må til lege grunnet risiko svangerskap. Velger jordmor i tillegg da hun var en svært god støttespiller sist. Fin å prate med, tok meg på alvor og hadde gide råd og mye kunnskap. :)
 
Men noen kontroller må man vel ha hos lege?
Egentlig skal du ikke måtte det. Retningslinjene sier at du skal få velge selv. Det hjelper lite dersom du bor i en kommune med for få jordmødre, der det ikke er mulig å få alle kontrollene til jordmor. Noen kommuner lager seg egne "regler" om at de gravide må ta den og den kontrollen hos lege, eller "her er det vanlig med annenhver gang". Det har de ikke egentlig lov til, men du får ikke gjort noe med det likevel. Fastlegen din kan ikke nekte deg å ta alle kontrollen der hvis du ønsker det, det er omtrent det eneste du kan kreve.
 
Jeg har glemt så mye kjenner jeg, må man selv bestille timene hos lege og hordmor, eller går det noe automatikk i det etter 1.besøk?
 
Jeg har glemt så mye kjenner jeg, må man selv bestille timene hos lege og hordmor, eller går det noe automatikk i det etter 1.besøk?
Det gjør du avtaler om selv ja. Men noen leger/jordmødre spør vel også om dere skal gjøre ny avtale. Jeg gikk annenhver gang med første så da avtalte jeg når jeg var der, eller ringte. Med andremann så satte vi opp noen timer i slengen hos legen husker jeg.
 
Blir nok begge deler her:) føler at legen min kan mye ang dette, hun er utdannet gynekolog også. Gikk til begge med forrige mann, og jeg syntes det var veldig greit:)
 
Tror jeg tar blodprøvene og 1. Kontroll hos legen, og resten hos jordmor... Trivdes mye bedre med jordmoren sist....:) var bare stress hos lege.. :p
 
Jeg hadde jo tenkt å ta alle (utenom første hos legen) hos jordmor, men siden vi skal ha tvillinger blir jeg fulgt opp på sykehus.
 
Back
Topp