Jordmor eller lege?

*Tåka*

Elsker forumet
Er det noen som har gått til jordmor i stedenfor lege her? Evt begge deler? Forrige svangerskap gikk jeg kun til lege, da jeg havnet mellom gamle jordmoren i kommunen som skulle slutte og den nye som skulle begynne.

I forrige svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor. Synes det var en veldig grei ordning:) følte jeg fikk litt mer info o.l hos jordmor samtidig som jeg fikk litt bedre kontakt med legen min, som nå da også er sønnen min sin lege.

Sent from my iPhone using BV Forum

Men har man krav på jordmor på lik linje som lege? Ser det koster ekstra enkelte steder å gå til jordmor.
Selv har jeg lyst til å gå til jordmor denne gangen. gikk til fastlegen sist.

Men har man krav på jordmor på lik linje som lege? Ser det koster ekstra enkelte steder å gå til jordmor.
Selv har jeg lyst til å gå til jordmor denne gangen. gikk til fastlegen sist.

I min kommune er det ansatt en jordmor for oppfølging av gravide, så det er gratis :)

Jordmor tjeneste skal være gratis i de fleste kommuner. Ring "helse og oppvekst" i din kommune og spør:)

Jeg synes dette er kjempevanskelig.. Må på 1. Kontroll hos vikar for fastlegen som er 40 km unna, har byttet til en som er nærmere, men blir ikke innvilget før 1. Oktober :/ og jordmor som jeg har kontaktet har ikke ledig kapasitet før ut i oktober de også.. Synes det er litt synd å ikke få bedre oppfølging som ung førstegangsføder..

Når er det vanlig å ha første jordmortime? Noen som vet? Har kun brukt fastlege tidligere, men tror jeg ønsker annenhver gang nå..

Jeg kommer bare til å bruke fastlegen dersom jeg trenger en sykemelding, ergo går all in for bare jordmor! :D

Er usikker. Har god kontakt med fastlegen min. Men vil møte jordmor også. Har behov for å snakke en del rundt fødsel, så tenker det blir mer jordmor mot slutten.

Jeg brukte bare jordmor sist gang, og kommer nok til å gjøre det denne gangen også, om jeg går greit sammen med jordmor (hun som jobba på slutten forrige gang, var skikkelig ufin, så er det henne så kommer jeg til å bruke lege).
Men jeg kommer nok også til å bruke legen litt også, pga diverse sykdommer som trenger mer oppfølging denne gangen enn sist.

Går bare til JM hun kan gjøre akkurat det samme som en lege minus blodprøver. Min fastlege er ikke flink når det kommer til svangerskap og underliv...

Fiskefrua sin iPhone

Skal kun gå til jordmor :)

Gikk kun til jordmor sist (med unntak av blodprøver som må gjøres hos lege). Her hvor jeg bor er det ikke vanlig å dra til jordmor før ca uke 14-15. Regner med jeg bruker kun jordmor denne gangen og;)

Når er det vanlig å ha første jordmortime? Noen som vet? Har kun brukt fastlege tidligere, men tror jeg ønsker annenhver gang nå..

Jeg skal ha min i morgen. Da er jeg 6+1 (jordmor mener da mest sannsy lig at jeg er 8+4 da de regner første dag i siste mens). Jeg ringte og bestilte time. Fordi jeg ønska å snakke med noen. Bor i liten kommune så fikk time en uke etter jeg ringte:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Lege første kontroll og så jordmor resten :) gjorde det samme sist. Blir ikke å bestille legetime før rundt uke 10, er da de vil ha oss inn for første kontroll :)

Det er vanligst å ha første sv.kontroll mellom uke 8 og 12

Hadde ein time hos legen sist, resten hos jordmor. Skulle egentlig ha ein time til hos legen mot slutten av svangerskapet, men rakk det ikkje før guten kom. Satser på å gjere det samme no om eg holder meg frisk.

Gjekk annakvar gong til JM og lege. Usikker på kva eg vil denne gongen. Er og så ferskt frå kommande storebror...

❤️Gutt februar 2014❤️

Back
Topp