Jordmor eller lege første kontroll?

Jeg var hos legen forrige uke, mest fordi jeg måtte ha xonvea… fikk oppfølgingstime neste uke fordi de ikke tok blodprøvene før man bikker uke 6. Må jeg i tillegg ta kontakt med helsestasjonen, eller kan legekontoret henvise meg dit og ordne med bestilling av UL og diverse?

Blir jordmor først her trur jeg. Har første time hos ho 29/10, men skal få blodprøve gjort i morgen. Skal se om jeg kan få lege time boka da for å få sykemelding. Med jobbet min kan jeg ikke gjøre nå mye hvis jeg er kjempe kvalm og kaster opp. :sorry: :banghead:
Så kan evt bli en lege time før den kommende jordmor time…

Jeg ringte til helsestasjonen her nå og fikk time 7. november. Da er jeg 7+6.
Ser jeg har fått en annen jordmor enn sist, så blir spennende å se hvordan hun er.

Var hos jordmoren min i går :Heartred var da 5+6, så ble litt overrasket over at hun ville ha meg inn så tidlig. Hyggelig time hos en hyggelig dame:Heartred

Jeg har tidlig ultralyd hos gynekolog på tirsdag (krysser fingrene for at alt ser bra ut) da er jeg 8+1 og time hos jordmor på torsdag. Timen hos jordmor er på 1,5t så her har man god tid til å prate og stille spørsmål, mens fastlegen hadde kanskje brukt 15min. Sendt bare mld til jordmoren vi hadde sist som da sa at det var bra jeg tok kontakt tidlig.

Jeg skal til jordmor i morgen - samme jordmor som jeg hadde sist svangerskap. Håper jeg får litt hjelp til å sortere tanker og følelser - sitter igjen med flere spørsmål enn svar etter de to ultralydene jeg har hatt på sykehuset - har en jobb hvor jeg daglig blir utsatt for utagering i form av plutselige spark, slag, flyvende gjenstander etc, generelt en stor psykisk belastning… og i tillegg er jeg så utrolig utmattet og trøtt. Strever med å konsentrere meg på jobb , og når jeg kommer hjem er det ikke mer igjen til familien. Får dårlig samvittighet spesielt for minstemann på 3,5, når jeg bare ligger å sover hele ettermiddagene… pluss jeg er sporadisk kvalm med oppkast og sure oppstøt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i situasjonen akkurat nå. I tillegg til alt dette har jeg mye annet jeg strir med, så total psykisk belastning er stor akkurat nå. Jeg er veldig glad for å være gravid - og vil heller være trøtt og kvalm og alt, enn å ikke være gravid - men jeg syns også det er vanskelig med alle bekymringer som følger med.

Er det normalt å bli kalt inn igjen til lege etter blodprøver (1. svangerskapskontroll) er tatt, dersom det er vitaminmangel? Blir jo med en gang bekymret for at en av de verre prøvene skal være positive o_O

Er det normalt å bli kalt inn igjen til lege etter blodprøver (1. svangerskapskontroll) er tatt, dersom det er vitaminmangel? Blir jo med en gang bekymret for at en av de verre prøvene skal være positive o_O
Skjønner at du syns det var litt rart. Jeg kan ikke selv huske å ha blitt kalt inn igjen til lege etter blodprøver, min lege pleier å sende melding i Helsenorge og forklare dersom det er noe mangler eller noe. Men det er vel forskjellig praksis fra lege til lege. Kan jo hende hun vil forklare seg litt nøyere om hva og hvor mye du evt må ta av noe. Men forstår at det stresser deg ❤️ håper at alt er i orden ❤️

Skjønner! Jeg må få det ordna på første kontroll :) så har time 8+0.
Noe der. Jeg ringte bare legekontoret og ba de henvise:) så fikk jeg time til blodprøver i tillegg når jeg er i uke 12:) greit å få det frem i tid så det passer inn i undervisningsfri :) du har vel samme greiene å tenke på der :D

Tenker å bestille første time hos jordmor etter tidlig ultralyd, og forsåvidt ha all oppfølging der. Gikk ikke før i uke 13 med første barnet så vil prøve å ha første timen før otul denne gangen :)

Hørt noe mer fra legen din? ❤️

Jeg har vært hos legen. Har også vært en tur innom jordmor siden jeg må følges tettere opp denne gangen. Men såklart skal jordmor slutte i desember så får en ny fra januar av. Likte best å gå til jordmor sist men litt mer usikker nå siden ho slutter, og aner ikke om de får inn noen ny med en gang. Føler bare jordmor er litt lettere å snakke med om ting og har mer kunnskap enn fastlege.

Første svangerskapskontroll unnagjort; Fikk tatt blodprøver, sjekket urin som var fin, fikk helsekortet(må selv fylle ut en del info:hilarious:), søkt om fødeplass, OTUL og OUL :love017

Hørt noe mer fra legen din? ❤️
Skal inn i morgen! Kom på at jeg glemte urinprøve forrige gang også, hun sa jeg kunne ta der, men de på lab hadde ikke fått rekvisisjon(?) på det, da jeg spurte dem :rolleyes: Så har prøvd å slappe av og tenke at det mest sannsynlig er det og i verste fall noen vitaminmangel. Er jo marginal risiko for at det skal være noe av det verste de tester for. Jeg er bare virkelig en katastrofetenker :hungover: Tusen takk for at du spør :Heartred

Skal inn i morgen! Kom på at jeg glemte urinprøve forrige gang også, hun sa jeg kunne ta der, men de på lab hadde ikke fått rekvisisjon(?) på det, da jeg spurte dem :rolleyes: Så har prøvd å slappe av og tenke at det mest sannsynlig er det og i verste fall noen vitaminmangel. Er jo marginal risiko for at det skal være noe av det verste de tester for. Jeg er bare virkelig en katastrofetenker :hungover: Tusen takk for at du spør :Heartred
Kan jo absolutt hende det er pga manglende urinprøve eller noe ja! Typisk at man katastrofetenker. Vanskelig å la være. ❤️ krysser fingrene for at alt går bra i morgen da!

Noe der. Jeg ringte bare legekontoret og ba de henvise:) så fikk jeg time til blodprøver i tillegg når jeg er i uke 12:) greit å få det frem i tid så det passer inn i undervisningsfri :) du har vel samme greiene å tenke på der :D
Jepp! :dance008 men har legetime om en uke så satser på det går fint!

Back
Topp