Jordmor eller fastlege?

Jeg frister å gå mest til fastlegen. Rett og slett fordi hun kjenner meg, min historikk og det er god kjemi. Skal innom jordmor en tur og, men kjenner ikke noen trang til å haste med det. Kanskje lenger ut i svangerskapet.
Veldig bra at det er noe valg.. Tenkte først det var rart å dra til fastlegen, men hørt om flere i ettertid som kun har brukt fastlege.

Vi har heldigvis ganske god jm dekning her i kommunen. Fikk god oppfølging forrige svangerskap. Foreløpig er jordmor jeg brukte forrige gang sykemeldt så jeg drøyer med å få time til hun forhåpentligvis er tilbake. Vil helst ha samme da hun kjenner historikken min og har vært jordmor i 20+ år så hun er veldig dyktig.

Jeg drar til fastlegen min siden det er så dårlig tilbud i kommunen jeg bor i. Det er ei jordmor en dag i uka og man får ikke time hos henne på ukesvis. (mulig det har blitt litt bedre nå.) Hadde problemer etter vanskelig fødsel, MA og nytt barn på vei. Skulle ha tettere oppfølging. Fikk time etter 6 uker. Da valgte jeg å bruke fastlegen isteden. Prøvde å ta den delen etter fødsel med henne. Spurte om hjelp til å få til amming, men fikk ingen tilbakemelding fra henne og ungen er nå 20 måneder. Så hun hadde ikke tid til å svare meg at hun ikke hadde anledning til å hjelpe meg heller. Vet hun har vært på hjemmebesøk for å hjelpe andre. Så jeg skipper henne 100% denne gangen. Bruker andre jordmor eller fastlege? Hvilke erfaringer har dere?

Så kjedelig å høre at det er så dårlig jordmor- tilbud der du bor.

Her har vi en fantastisk jordmor. Hadde hun som jordmor i min første graviditet også.
Så begynte hun å jobbe i en annen kommune der hun fikk større stilling.
I min andre graviditet stod kommunen uten jordmor en god stund, så da gikk jeg til fastlege.
Men nå har kommunen her økt jordmor-stillinga til 100%, så hun jeg hadde først søkte seg tilbake.

Gleder meg skikkelig til å gå til henne. Hun er utrolig dyktig på å se hele mennesket og tar seg god tid.

Jeg drar til jordmor:-) Synes det er så godt å ha en som har graviditet og fødsel som fag. Med tredje barnet nå skal jeg ærlig innrømme at jeg er riimelig avslappet, har jo tross alt vært igjennom to ganger tidligere. Men tenker at det nesten er en ekstra sikkerhet for min del at jeg går til jordmor da, som kanskje fanger opp om det skulle være noe:’)

Jeg skal kun gå til jordmor. Gått til samme jordmor hver gang jeg har vært gravid så hun er godt kjent med historikken min med SA/MA og strekker seg litt ekstra langt for meg :Heartred

Jeg gikk til både jordmor og fastlege sist, og tror jeg kommer til å gjøre samme nå. Vekslet litt på når jeg dro til hvem, og jeg fikk veldig god oppfølging fra begge. Det er ny jordmor nå, så blir spennende å se om jeg blir like fornøyd

Back
Topp