Jordmor eller fastlege?

Guttemamma2019

Flørter med forumet
Jeg drar til fastlegen min siden det er så dårlig tilbud i kommunen jeg bor i. Det er ei jordmor en dag i uka og man får ikke time hos henne på ukesvis. (mulig det har blitt litt bedre nå.) Hadde problemer etter vanskelig fødsel, MA og nytt barn på vei. Skulle ha tettere oppfølging. Fikk time etter 6 uker. Da valgte jeg å bruke fastlegen isteden. Prøvde å ta den delen etter fødsel med henne. Spurte om hjelp til å få til amming, men fikk ingen tilbakemelding fra henne og ungen er nå 20 måneder. Så hun hadde ikke tid til å svare meg at hun ikke hadde anledning til å hjelpe meg heller. Vet hun har vært på hjemmebesøk for å hjelpe andre. Så jeg skipper henne 100% denne gangen. Bruker andre jordmor eller fastlege? Hvilke erfaringer har dere?
 
Her er jordmoren jeg brukte ved forrige svangerskap dessverre sluttet. Skal til jordmor 28. August, blir å kjenne litt da hvordan kjemien er da, hvis den ikke klaffer så velger jeg fastlege ved de resterende kontroller.
 
Jeg har en fantastisk fastlege, så blir sikkert å ta noen av kontrollene hos henne. Den første med blodprøver blir hos fastlegen, så ser vi sikkert da hvilke andre jeg skal ta der. Tenker å gå til jordmor og, da de er flotte folk :) Også er det en fordel å gå til jordmor siden jeg forhåpentligvis får føde på fødestua her denne gangen også.

Synd at det er så dårlig kapasitet med jordmor hos deg!
 
Jeg syns jordmor absolutt er best. De er spesialisert innen dette feltet og min opplevelse er at jordmor kan yte bedre hjelp enn fastlege. Tenker da på samtaler i tiden før fødsel. Men man er jo forskjellig og har ulike behov ☺️
 
Jeg hadde en fantastisk jordmor ved forrige graviditet. På den aller første konsultasjon hos jordmor følte jeg ikke at jeg hadde kjemi med henne, så jeg spurte om å bytte og det fikk jeg. Fastlegen var jeg kun hos på to timer, mest for praktisk ift den aller første time med blodprøver og den ifb med glukosebelastning. Så synd å høre at jordmor har dårlig kapasitet der du bor, skikkelig kjipt å ha et annet(dårligere) tilbud enn resten av landet bare pga bosted.
 
Jeg har en fantastisk fastlege, så blir sikkert å ta noen av kontrollene hos henne. Den første med blodprøver blir hos fastlegen, så ser vi sikkert da hvilke andre jeg skal ta der. Tenker å gå til jordmor og, da de er flotte folk :) Også er det en fordel å gå til jordmor siden jeg forhåpentligvis får føde på fødestua her denne gangen også.

Synd at det er så dårlig kapasitet med jordmor hos deg!
Hadde ei veldig flink ei når jeg bodde i nabo kommunen, men de får vi ikke bruke desverre. Fastlegen min er mann. Så tenkte jeg ville ha jordmor for det var bedre med ei dame, men fastlegen min har bevist at det ikke stemmer. Han er veldig flink. Får meg til å føle meg sikker og godt ivaretatt. Får rask time ved behov med han.
 
Jeg syns jordmor absolutt er best. De er spesialisert innen dette feltet og min opplevelse er at jordmor kan yte bedre hjelp enn fastlege. Tenker da på samtaler i tiden før fødsel. Men man er jo forskjellig og har ulike behov ☺️
Så absolutt. Ville helst ha ei dame. Tenkte det måtte være bedre.. Men erfaringen var ikke noe bra med det eneste alternativet her i kommunen. Ble derimot positivt overasket over min mannlige fastlege. Hadde en periode samtaler med ei jordmor på sykehuset som hjalp meg gjennom vanskelig fødsel, MA og det å være gravid igjen etter ting som hadde skjedd. Det gikk bra helt til de la ned avdelingen på sykehuset. Da forsvant også tilbudet. :sorry:
 
Jeg hadde en fantastisk jordmor ved forrige graviditet. På den aller første konsultasjon hos jordmor følte jeg ikke at jeg hadde kjemi med henne, så jeg spurte om å bytte og det fikk jeg. Fastlegen var jeg kun hos på to timer, mest for praktisk ift den aller første time med blodprøver og den ifb med glukosebelastning. Så synd å høre at jordmor har dårlig kapasitet der du bor, skikkelig kjipt å ha et annet(dårligere) tilbud enn resten av landet bare pga bosted.
Det er veldig kjipt. Men det er mange flinke jordmødre rundt omkring i landet. Også her i nærheten, bare at her er det kun et valg. Og tilbudet jeg har mottatt har ikke vært noe bra synes jeg.
 
Så absolutt. Ville helst ha ei dame. Tenkte det måtte være bedre.. Men erfaringen var ikke noe bra med det eneste alternativet her i kommunen. Ble derimot positivt overasket over min mannlige fastlege. Hadde en periode samtaler med ei jordmor på sykehuset som hjalp meg gjennom vanskelig fødsel, MA og det å være gravid igjen etter ting som hadde skjedd. Det gikk bra helt til de la ned avdelingen på sykehuset. Da forsvant også tilbudet. :sorry:
Tilbudet har ikke forsvunnet, det er bare flyttet siden det blir(er) nytt sykehus :)
 
Jeg skal til jordmor om noen uker. Har allerede vært hos fastlegen og tatt blodprøver. Føler meg veldig heldig som får den samme jordmoren jeg hadde i forrige svangerskap!
 
Jeg frister å gå mest til fastlegen. Rett og slett fordi hun kjenner meg, min historikk og det er god kjemi. Skal innom jordmor en tur og, men kjenner ikke noen trang til å haste med det. Kanskje lenger ut i svangerskapet.
 
Så absolutt. Ville helst ha ei dame. Tenkte det måtte være bedre.. Men erfaringen var ikke noe bra med det eneste alternativet her i kommunen. Ble derimot positivt overasket over min mannlige fastlege. Hadde en periode samtaler med ei jordmor på sykehuset som hjalp meg gjennom vanskelig fødsel, MA og det å være gravid igjen etter ting som hadde skjedd. Det gikk bra helt til de la ned avdelingen på sykehuset. Da forsvant også tilbudet. :sorry:
Så frustrerende når de legger ned gode tilbud i nærområdet! Men så bra du er fornøyd med fastlegen, håper det fortsetter sånn:Heartred
 
Back
Topp