Jordmor eller fastlege

Alice&Spiren

Flørter med forumet
Marsboerne 20 18
Hvordan gjør dere det med kontrolltimene, tar dere alle hos jordmor eller fastlegen? Eller tar dere annen hver gang?

Var på første kontrollen til fastlegen, neste blir ultralydtimen på sykehuset, etter der igjen må jeg til fastlegen for å ta glukosebelastningstesten blant annet. Skal jeg da begynne å forme et bånd med en jordmor når jeg er 28 uker på vei, eller bare fortsette til fastlegen? Hvordan gjør dere det? Er så mye å tenke på altså[emoji848]

Jeg tenker å gå ca. annenhver gang. Fra sist ble det nok bare jordmor på slutten. Du kan jo gå til jordmor på et eller annet tidspunkt etter OUL i tillegg til legen for glukosebelastning. Du bestemmer jo egentlig helt fritt.

Jeg går kun til jordmor. Var hos lege i uke 12 pga blodprøver også var jeg hos jordmor i uke 13, tok glukosebelastning i uke 14 men da dro jeg bare på legekontoret og tok den og ringte for svarene dagen etter, trengte ikke inn til legen. Skal til jordmor igjen i uke 20 og i uke 24 pga ekstra oppfølging. Men legen min er ubrukelig når det gjelder svangerskap.

Jeg kommer til å gå mest til jordmor. Men siden jeg må ta antistoffprøve og glukosebelastningstesten i uke 24 blir den kontrollen hos lege :)

Personlig føler jeg jordmor hadde bedre tid til meg og føltes lunere å være hos henne :)

Eg må ha ekstra oppfølging hos lege pga andre ting, så får oss er det best at jordmor tar alle babykontrollane, men lege tar "meg" og evnt sjukmelding og sånt. Det spørst jo veldig på kor "problemfritt" du har det, ke du ønske og sånt.

Spørs litt på kjemien og sånt, tenker jeg. Min fastlege er dyktig, men lite interessert i svangerskapsoppfølging. Altså går jeg kun til ham for det medisinske som krever legetilsyn, mens resten blir hos privat jordmor som jeg har veldig god kjemi med. Der får jeg full oppmerksomhet i lengre tid, og gode tips til forebyggende øvelser mtp fysisk jobb og.l. Syns dessverre legen har for lite fokus på forebygging.

Jeg går mest til jordmor, det er mest fordi henne har jeg god kjemi med og kjenner godt [emoji4] går til legen for blodprøver og de tingene jeg må ta der.

Håper på å ta kontrollene hos jm. Hun tar blodprøver så da får jeg gjort antistoff test via henne. Glukosetest er uaktuelt før det finnes sukker i urinen eller andre ting som tyder på sv diabetes.

Jordmor:love7

Kun fastlege. Jeg har ikke det samme behovet for å prate med jordmor nå som jeg hadde da jeg gikk med første i magen. Da ELSKET jeg å gå til jordmor [emoji4] Med nr 2 holdt det å gå dit én gang før jeg skjønte at det ikke var noe behov for meg. Ble en pratestund hvor hun spurte mange spørsmål som jeg ikke følte behov for å snakke om. Så denne gangen holder det med fastlegen. Blir også tett oppfulgt etter OUL på sykehuset, siden det er tvillinger. Så føler meg i trygge hender [emoji4]

Jeg tenkte å gå annenhver. Men det kommer an på hvordan det går hos første time hos jordmor i morgen.

Jeg har helt ny fastlege, som jeg møtte for første gang på første kontroll i uke 12. Det ble et litt så som så inntrykk, mye takket være at de hadde satt opp time til meg så seint på dagen at de først sa de ikke kunne ta blodprøver likevel, men så kunne de plutselig det men da måtte alt gå veldig fort. Så da ble det en veldig forhastet legetime, hvor jeg ikke fikk noe informasjon om noe og knapt fikk stilt et eneste spørsmål.

Jeg håper jordmor har bedre tid, og virker litt mer interessert i å snakke om ting. Legen var veldig kort og avfeiende, synes jeg.

Kommer til gå litt sånn annenhver gang, tror jeg. Vært hos lege de første gangene, og hadde første jordmor-time i dag (15+2). Hun var veldig hyggelig hun, ble en litt annen samtale enn de jeg har hatt med legen min, som jeg også liker veldig godt :) Greit å ha ok kjemi med både lege og jordmor, kjenner jeg. Jeg er litt sånn typisk hysterisk gammel førstegangsgravid (36), og skeptisk til helsevesenet generelt.

Hadde kanskje en litt skeptisk holdning før jordmortimen i dag, og så for meg å bli kryssforhørt og kjefta på fordi jeg av og til spiser mer enn 2 frukt for dagen, og har drukket fun light.... Men hun var veldig nedpå, og ga meg faktisk beskjed om å slappe av, og ikke være så streng med meg selv. Tror hun vil være fin å snakke med om fødsel osv. Så kommer til å veksle :)

Kommer til gå litt sånn annenhver gang, tror jeg. Vært hos lege de første gangene, og hadde første jordmor-time i dag (15+2). Hun var veldig hyggelig hun, ble en litt annen samtale enn de jeg har hatt med legen min, som jeg også liker veldig godt :) Greit å ha ok kjemi med både lege og jordmor, kjenner jeg. Jeg er litt sånn typisk hysterisk gammel førstegangsgravid (36), og skeptisk til helsevesenet generelt.

Hadde kanskje en litt skeptisk holdning før jordmortimen i dag, og så for meg å bli kryssforhørt og kjefta på fordi jeg av og til spiser mer enn 2 frukt for dagen, og har drukket fun light.... Men hun var veldig nedpå, og ga meg faktisk beskjed om å slappe av, og ikke være så streng med meg selv. Tror hun vil være fin å snakke med om fødsel osv. Så kommer til å veksle :)
Er også førstegangsfødende, 36 år og har vært hos jordmor for første gang i dag :) men jeg er veldig avslappet, og syns det hele er litt fjernt, så jeg bekymret for at hun skulle henge seg opp i det. Ble riktig nok paff over at hun bl.a spurte om jeg hadde renkt å amme, for slikt har jeg knapt ofret en tanke, men alt i alt var det en fin samtale, heldigvis uten de veeeldig dype spørsmålene ;) Satser på å gå annenhver gang.

Går dere ofte til legen/jordmor? Jeg var på første kontroll til fastlegen når jeg var 13+noe smått, ultralyd blir når jeg er i uke 21, så fastlege uke 24 og jordmor for første gang uke 28. Er veldig lenge mellom hver gang men trodde det var normalen?

Er også førstegangsfødende, 36 år og har vært hos jordmor for første gang i dag :) men jeg er veldig avslappet, og syns det hele er litt fjernt, så jeg bekymret for at hun skulle henge seg opp i det. Ble riktig nok paff over at hun bl.a spurte om jeg hadde renkt å amme, for slikt har jeg knapt ofret en tanke, men alt i alt var det en fin samtale, heldigvis uten de veeeldig dype spørsmålene ;) Satser på å gå annenhver gang.

Så bra at du klarer å være avslappet :) Jeg er mest overrasket over at hun spurte om du hadde tenkt å amme som et åpent spørsmål (om jeg forstår deg riktig :) )- jeg trodde ALLE jordmødre så på amming som Den Eneste Sanne Vei ;) Ikke noe snakk om fødsel eller amming her, hun sa at man brukte å sette opp en dobbelttime i uke 36 hvor man snakket kun om fødsel, så tenker vel det dukker opp da. Jeg har bare tenkt at jeg skal gjøre mitt aller beste for å amme, men også bestemt meg for å ikke gå rett i kjelleren om jeg ikke får det til :)

Så bra at du klarer å være avslappet :) Jeg er mest overrasket over at hun spurte om du hadde tenkt å amme som et åpent spørsmål (om jeg forstår deg riktig :) )- jeg trodde ALLE jordmødre så på amming som Den Eneste Sanne Vei ;) Ikke noe snakk om fødsel eller amming her, hun sa at man brukte å sette opp en dobbelttime i uke 36 hvor man snakket kun om fødsel, så tenker vel det dukker opp da. Jeg har bare tenkt at jeg skal gjøre mitt aller beste for å amme, men også bestemt meg for å ikke gå rett i kjelleren om jeg ikke får det til :)

Jeg har også hørt fra andre at de har blitt presset av jordmødre og på sykehus til å amme, enten de har fått det til eller ei. Det har vært tøft og føltes som et nederlag når de ikke har fått det til. To venninner av meg har vært nær depresjon pga dette presset. Jeg tenker derfor sånn som deg; det er en selvfølge å prøve, men går det ikke så gir jeg meg. Dette fortalte jeg, og hun støttet meg i det. Men anbefalte ammekurs, så jeg sa ja til det, selv om det virker fjernt å gå på det to-tre måneder før termin...

Kommer til å gå mest til jordmor. Skal ta antistoffprøve og glukosebelastning i uke 24, men utenom det blir det jordmor.. føler legen stresser unødvendig mye og er preget av dårlig tid

Jeg har også hørt fra andre at de har blitt presset av jordmødre og på sykehus til å amme, enten de har fått det til eller ei. Det har vært tøft og føltes som et nederlag når de ikke har fått det til. To venninner av meg har vært nær depresjon pga dette presset. Jeg tenker derfor sånn som deg; det er en selvfølge å prøve, men går det ikke så gir jeg meg. Dette fortalte jeg, og hun støttet meg i det. Men anbefalte ammekurs, så jeg sa ja til det, selv om det virker fjernt å gå på det to-tre måneder før termin...

Oi, ja, det var tidlig, ja. Håper det blir nyttig! :)

Back
Topp