Jordbær??

*fulliull*

Elsker forumet
Nå er vi midt i jordbærsesongen, og det er veldig vanskelig å ikke la snuppa få når hun så gjerne vil smake alt vi spiser.

Finner liksom ikke noe skikkelig svar på nettet føler jeg.. den ene sier "ja" og den andre sier "nei". Og HS sier både ja og nei.. får ikke noe skikkelig svar av henne heller..

Hvordan er det? Noen som har et klart svar? Kan de spise/smake jordbær nå?
I tilfelle bare litt når vi spiser?

Hun har ikke reagert på noe annet og ingen i familien har jordbær eller sitrus allergi.

så lenge det ikke er allergi i nærmeste familie er det bare å kjøre på! [:D]

Sander elsker bringebær, jordbær går ned det også [:D] sitter innimellom og deler en kurv vi to [8D] magen har aldri reagert [:D]

Fant dette her på babyverden: (men ellers finner jeg ikke noe annet enn folk som sier de har fått beskjed om å ikke gi jordbær til små barn/babyer, eller spise det når man ammer..)

Spørsmål:
Jeg har hørt at man ikke skal spise jordbær når man ammer... Simen er nå 8 måneder, og synes det er veldig artig å spise og plukke mat selv. Men hva når vi serverer f.eks jordbær? Kan barnet spise dette selv om man evnt. ikke skal spise det når man ammer? (Jeg ammer ikke) Event. hvorfor ikke ? Ellers takk for en kjempefin side !!! God Sommer ... Sylvia Og Simen.

Svar:
Svar: Det hersker en del misforståelser omkring amming og allergi. Grunnen til at en skal være forsiktig med bl.a. jordbær og skalldyr er allergisk reaksjon for enkelte små babyer dersom det er en del allergi i familien. Ettersom babyen vokser og blir eldre, kan en prøve seg litt frem med disse matsortene mens en ammer.
Men for en 8 mnd. gutt som spiser forskjellige matsorter, ville jeg gitt ham noen bær og sett om det ble noen reaksjon. Neste dag kan du tillate å gi ham mer. Det er jo synd at han ikke skal få smake sommerens favoritt bær når han har lyst til å spise det de voksne spiser.
Lykke til og fortsatt god sommer, hilsen Ebba

Benjamin får bare smake, sitrus frukter er ikke så bra uansett om man har allergier
i familie eller ei.. det kan utvikle allergi senere om man gir mye sånt i tidlig alder, dette har jeg fått vite HS![;)] så her har han smakt ett jordbær til nå, hehe

Takk for svar 3xS[:)]

Da tror jeg vi kjører på og lar henne smake.. Ser ikke helt grunnen til å nekte henne. og siden jeg fant det svaret på babyverden..

Men det har ikke innvirkning på andre allergier?
Pappaen har mild allergi mot gress-pollen, paprika, banan og nøtter. Den verste er gresspollen. Men de andre har han veldig milde reaksjoner på.. noen ganger bare litt sterk halsbrann. Hun fikk middag med paprika ved en feiltagelse en gang (tenkte ikke på at det faktisk var paprika i den før etterpå). Men hun fikk ingen reaksjon. Hun har heller aldri hatt problem med mye luft i magen eller utslett eller noe..

ORIGINAL: Heijdii

Benjamin får bare smake, sitrus frukter er ikke så bra uansett om man har allergier
i familie eller ei.. det kan utvikle allergi senere om man gir mye sånt i tidlig alder, dette har jeg fått vite HS![;)] så her har han smakt ett jordbær til nå, hehe

blir nok bare smaking ja.. ikke masse jordbær hele tiden [;)]
Er ellers forsiktig med en del ting. Lar henne bare smake. Og is og kake blir det alltid bare smak av.. hun trenger ikke spise sånt (bare smake), og så lenge hun er fornøyd med å få litt smak i munnen mener jeg det ikke er noen grunn til å gi henne mer. (hadde en liten "kamp" med å få familien til å forstå det, men nå har de skjønt det [:)])

hehe.. svarer på mitt eget spørsmål jeg.. [8D][8D][8D]

ORIGINAL: *fulliull*

Da tror jeg vi kjører på og lar henne smake.. Ser ikke helt grunnen til å nekte henne. og siden jeg fant det svaret på babyverden..

Pappaen har mild allergi mot gress-pollen, paprika, banan og nøtter. Den verste er gresspollen. Men de andre har han veldig milde reaksjoner på.. noen ganger bare litt sterk halsbrann. Hun fikk middag med paprika ved en feiltagelse en gang (tenkte ikke på at det faktisk var paprika i den før etterpå). Men hun fikk ingen reaksjon. Hun har heller aldri hatt problem med mye luft i magen eller utslett eller noe..

altså, dem mener at jordbær og sitrusfrukter og endel andre ting kan trigge allergier hvis man har det latent i kroppen.
men jeg tror ikke at Sander er utsatt for å få allergier siden vi ikke har noe allergi i det hele tatt i familien, så jeg lar han spise og kose seg hvis han vil ha [:)] er myyye bedre å spise 5 jordbær enn 3 kjeks med masse sukker i hvertfall [:D]

ORIGINAL: Heijdii

blir nok bare smaking ja.. ikke masse jordbær hele tiden [;)]
Er ellers forsiktig med en del ting. Lar henne bare smake. Og is og kake blir det alltid bare smak av.. hun trenger ikke spise sånt (bare smake), og så lenge hun er fornøyd med å få litt smak i munnen mener jeg det ikke er noen grunn til å gi henne mer. (hadde en liten "kamp" med å få familien til å forstå det, men nå har de skjønt det [:)])

MM, enig med deg der.. Er mest smaking her også, men is har han fått har vi vært med andre barn som
har spist is, men så er det sånn at Benjamin klarer ikke å tygge av isen så den smelter vekk før han har fått sjansen til å spise av den, hehehe ![:D] familien er ikke lett å stoppe alltid, hehe.. men godt de har skjønt det... det har ikke min![:-] eller jordbær har de ikke gitt han, for de vet selv at det ikke er bra med for mye, får han 1 så stopper det jo ikke der for han![8D]

ORIGINAL: 3xS

altså, dem mener at jordbær og sitrusfrukter og endel andre ting kan trigge allergier hvis man har det latent i kroppen.
men jeg tror ikke at Sander er utsatt for å få allergier siden vi ikke har noe allergi i det hele tatt i familien
, så jeg lar han spise og kose seg hvis han vil ha [:)] er myyye bedre å spise 5 jordbær enn 3 kjeks med masse sukker i hvertfall [:D]

Det stemmer ikke, jeg fikk sitrus allergi når jeg var 3 år pga mye jorbær og appelsin spising![;)]
så er faktisk ganske allergiframkallende med for mye, visst du skjønner![;)] så jeg gir heller 3 kjeks, hehe..

Fått smake jordbær her hvertfall. Får 3-4 stk hvis vi har det. (Noe vi har ganske ofte for tiden) Er redd for å gi han for mye, så blir med 3-4 om gangen. Blir illsint når han ikke får mer da, så skulle gjerne hatt svar på at det er helt greit å spise. [;)]

ORIGINAL: **modo**

snuppa her har fått jordbær.
har ikke reagert enda og håper hun heller ikke reagerer. nå har vi allergi i nærmeste familie, men IKKE mot jordbær heldigvis[;)]

signerer. Her prøver vi og ser, reagerer han så er jo den sak grei[;)]

Her får hun når hun vil ha [:)] kjører på med alt, men har ingen allergier i familien

Jordbær er det beste Julie vet, når vi går forbi det i butikken hopper hun nesten ut av vogna. Meeen hun får mageknip av det. Eller det vil si hvis hun får 6-7 bær får hun vondt i magen, men 2-3 går fint[:)]

Back
Topp