Jeg har ikke brukt den, men fikk tilbud om det da jeg var plaget med kuldeastma som tenaaring. Norges Astma og Allergi Forbund har solgt den i over 15 aar naa saa jeg tror den maa vaere bra da. Her er informasjon jeg fant paa deres websider.
Jonas varmemaske
Har du problemer i kulden? Kanskje Jonas varmemaske kan hjelpe deg? Jonas varmemaske fra Norges Astma- og Allergiforbund gir god beskyttelse mot kald og tørr luft og er egnet for astmatikere som føler at de blir verre i kaldt vær.
Spesielt egnet for astmatikere, mennesker med lunge- og hjertesykdommer.
Beskytter åndedrett og blodomløp mot kulde.
Ideell for friluftsliv, idrett og arbeid utendørs ved lave temperaturer.
Finnes i flere modeller og med to filtertyper
Barn og voksenstørrelse
Godkjent som behandlingshjelpemiddel og kan gi rett til stønad fra folketrygden
Jonasmasken er godkjent som behandlingshjelpemiddel og skal begrunnes av lungespesialist. Bruk av Jonas kan også begrunnes av fastlegen, men må da alltid forelegges rådgivende lege i NAV før eventuell stønad innvilges. Behandlingstiden vil dermed være lengre enn ved rekvirering fra spesialist.
Søknadsblankett (RTV-blankett 1A-10-07.03) fås ved NAV hjelpemiddelsentral i fylket ditt
Jonas varmemaske finnes i mange ulike modeller og størrelser.
Last ned bestillingsbrosjyre her
Jonas varmemaske fra Norges Astma- og Allergiforbund er spesielt egnet for astmatikere og mennesker med lunge- og hjertesykdommer.
Jonasmasken gir god beskyttelse mot kald og tørr luft, og egner seg også godt for den som driver fysisk aktivitet eller arbeider ute i sterk kulde.
Varmen i fra luften man puster ut lagres i metallfilteret og varmer opp luften man puster inn. Metallfilteret oppbevarer også den fuktigheten som finnes i utåndingsluften og fukter luften man puster inn igjen, slik at den blir behagelig å trekke inn. Filteret er formet etter ansiktet og festes under et ribbestrikket område slik at luften strømmer lettere gjennom.
- Jonassport for fysisk aktivitet har et foret filter som festes over nese og munn med en strikk bak på hodet.
- Filteret leveres både i barne- og voksenstørrelse, og med to ulike oppvarmingsgrader, ett hvitt og ett blått. Hvitt filter brukes ofte av barn, sportsutøvere (jonassport) og mennesker med dårlig lungekapasitet elller hjertesykdom. Blått filter har størst oppvarmingsgrad, men kan være litt tyngre å puste gjennom for de med dårlig lungekapasitet. Filteret er laget i hudvennlig polyesterskum.
Priser 2007/2008:
Jonas varmemaske:
skjerf, hals eller hette + filter)
kr. 515,- (inkl.mva og porto)
Jonas sport
filter kr. 325,- (inkl. mva og porto)
Jonas varmemaske hette
foret med thinsulate kr. 565,-
(inkl. mva og porto)
Jonas varmemaske 0-2 år
kr. 465,- (inkl.mva og porto)
Fleece-maske
kr. 515 - (inkl. mva og porto)
Ta gjerne kontakt med NAAF for ytterligere informasjon, tlf. 23 35 35 35 , eller naaf@naaf.no