Jogging

M-40452786

Første møte med forumet
Hei!
Jeg er i uke 31 i svangerskapet og har hatt det veldig enkelt. Til dagen i dag klarer jeg å trene uten noen plager. Jeg kan jogge flere ganger i uken fra 5-9 km uten problem annet enn at jeg jogger med lav hastighet.

Det jeg derrimot kjenner på er dårlig samvittighet. Jeg føler meg uansvarlig som enda jogger så sent i svangerskapet da jeg føler jeg tenker på meg selv og ikke babyen min. Jeg har fått beskjed fra flere, samt lest mye om at jogging ikke er negativt for babyen og at den har det fint inni magen under treningsøkten. Jeg tror bare jeg kjenner på en enorm angst for at jeg gjør noe veldig galt og at den lille i magen blir skadet av det.

Er det noen inne her som har erfaring med dette og ønsker å dele med meg?

Ikke med jogging, men yoga. Hadde vanlig praksis frem til to dager før fødsel. Det går helt bra. Du skader ikke babyen. Tvert i mot, vil jeg si. Din velvære er bra for fosteret og en sunn og frisk kropp er bra både mtp fødsel og barseltid.

Trening er superfint for både mor og baby!
Kjenn etter selv hvordan det kjennes ut. Løping legger veldig mye press på bekkbunnen, i tillegg til det økte presset fra baby. Løping kan derfor være med å svekke bekkenbunnsmuskulaturen litt/gi noen uhell, så husk å knipe :) I tillegg er leddene slakkere pga relaksin, så man kan lettere få feks bekkensmerter og knesmerter.

Så lenge det kjennes ok ut for deg, så er det bare å fortsette. Jeg byttet ut løping med ellipsemaskin, og tung styrke med lettere styrke, og trente daglig frem til dagen før fødsel med begge barna :happy:

Jeg trente frem til 39+1 (fødte 39+3), svømming, rask gange, fjelltur, styrketrening. Fra og med uke 38 måtte jeg senke ned tempoet fordi magen var så tung.

Back
Topp