Jod

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av Tress, 27 Feb 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Tress Elsker forumet Høsthjerter 2017

    Hei!

    I et melkefeitt kosthold er det "lettvindt" å sørge for å få i seg kalsium via matvarer og erstatningsmelk tilsatt kalsium. Det jeg derimot lurer litt på er jod i kostholdet. Hvordan kan man sikre at man får i seg passelig mengde jod? Både til barn og til gravid mamma.
    Er dette noe man kan sjekke med blodprøver, om man får i seg nok?
     
  2. Guro fra Melk.no Andre møte med forumet

    Hei!

    Takk for spørsmål. Jod må måles ved hjelp av døgnurin og det er derfor en litt omfattende prosess å måle jodnivået i kroppen. Det lureste er derfor å være bevisst på hva dere inntar via kosten.

    I tillegg til melk og meieriprodukter er hvit fisk (og produkter laget på hvit fisk) den største kilden til jod i det norske kostholdet. Det er også jod i skalldyr og noe i egg. Du/dere kan klare å dekke behovet for jod hvis dere spiser mye hvit fisk til middag (minst 3 ganger i uken), hvis ikke ville jeg anbefalt å bruke kosttilskudd, spesielt du som er gravid og har økt behov.

    Legger ved en artikkel om jod som du kan lese, hvor det står litt mer om jodbehov og hvordan du kan dekke det.

    Lykke til.
     

Del denne siden