Jod som tilskudd

EllyPrøver

Flørter med forumet
Januarlykke 2026
Hei dere,

Lurer på om dere tar jod tilskudd? Føler dette er kraftig underkommunisert hvis man må ta det. Har kun blitt anbefalt folat, men leser jo mange steder at man bør ta jod også både før og under en graviditet!

Folat tilskuddet mitt hadde jod i seg, så har tatt det både før og under. Fikk også beskjed av jordmor om å passe på å spise mye fisk + meieri produkter for å få mye jod inn, hørte ikke noe om det før det da, men så tok jeg heller ikke kontakt med helsevesenet før jeg ble gravid.

Folat tilskuddet mitt hadde jod i seg, så har tatt det både før og under. Fikk også beskjed av jordmor om å passe på å spise mye fisk + meieri produkter for å få mye jod inn, hørte ikke noe om det før det da, men så tok jeg heller ikke kontakt med helsevesenet før jeg ble gravid.
Du har tatt det før og under graviditeten mener du?Jeg ble plutselig redd for om jeg har begynt for sent, begynte ikke på det før jeg fikk positiv test, og er jo så mye som skjer inni der fra uke 3-4 så ble litt nervøs!

Du har tatt det før og under graviditeten mener du?Jeg ble plutselig redd for om jeg har begynt for sent, begynte ikke på det før jeg fikk positiv test, og er jo så mye som skjer inni der fra uke 3-4 så ble litt nervøs!
Ja, før og under graviditeten ja. Når det er sagt, jeg ble selv gravid veldig raskt, så kan umulig ha tatt det så mye lengre enn du har gjort, startet når vi ble enige om å prøve "for real" i midten av januar og fikk positiv test en uke etter.

Du har jo fortsatt startet veldig tidlig, og de fleste av oss har jo litt folsyre og jod i oss fra før av, så skjønner det er skummelt, men mest sannsynlig går det veldig bra. Er jo mange som ikke innser de er gravide før relativt langt ut i svangerskapet og de også får jo helt friske og fine barn.

Hei dere,

Lurer på om dere tar jod tilskudd? Føler dette er kraftig underkommunisert hvis man må ta det. Har kun blitt anbefalt folat, men leser jo mange steder at man bør ta jod også både før og under en graviditet!
Jeg har tatt det fra tre måneder før jeg faktisk ble gravid, men det var kun fordi vi prøvde aktivt i mange måneder. Deretter sluttet jeg å ta folat+jod (samme pille) når jeg gikk inn i andre trimester (rundt uke 13).

Så kommer jeg til jordmor i uke 24+0 og får beskjed om å ta jod og kalsium. Det var helt nytt for meg, og jeg gjorde ikke det sist svangerskap.

For å gjøre det enkelt har jeg begynt å ta en type multivitamin beregnet på gravide. Den har riktig mengde av både folat og jod, men ganske lite jern. Så det kan være en idé å ta blodprøver i uke 8-ish for å få sjekket jernlageret ditt☺️ og deretter i 2. trimester ved behov!

Back
Topp