Jobbtips?

Selv om DU får utbetalt 18.000kr er det ikke slik over alt i Oslo Kommune. Det sier seg selv!? Moren min jobber i en av bydelene i Oslo og det er ikke sånn at alle starter på 18.000kr. Tror hun vet det litt bedre da hun jobber med det og ansetter folk i bydelen hver dag. Alder, erfaring, ansinitet og utdanning spiller inn. Forskjell på nybegynnerlønn som bhg assistent dersom du er 25 år enn 35 år f.eks. Men du får tro hva du vil. :)

Nei, det er ikke det. Jeg tjener minst av de jeg jobber med, selv om mange er yngre enn meg fordi de har jobbet lenger. Jeg tror jeg vet bedre enn moren din hva jeg tjener og hvor lang ansiennitet jeg har.

Himmel, noen av dere betaler enten veldig lite skatt, eller så betaler jeg sykt mye. Har ca 430 000 i årslønn og får utbetalt 17-18 000 (Er utdannet og har 10 års ansiennitet) Vet jeg betaler mye, da, men likevel..

Da skatter du mye mer enn meg ihvertfall!
Har du ikke lån eller andre fradrag?

Skatter nok;)
Men har stort fradrag på skatt for pendling.
I fjor hadde jeg en årslønn på ca 340+/-. (Men jobbet 6måneder over 100% da. Hva det blir i år vet jeg ikke.)
Her er lønnstabellen.. Da må du ha noe tillegsgreier..

Stillingsgrupper

page1image5536

Minstelønn – 1. mai 2013

0år

4år

8år

10 år

Stillinger uten særskilt krav om utdanning

265 200

270 300

285 300

331 400

Fagarbeiderstillinger/ tilsvarende fagarbeiderstillinger

305 800

310 100

313 300

361 900

Stillinger med krav om høyskoleutdanning
page1image17532

354 000
page1image18440

361 000
page1image19088

373 000

405 100

Stillinger med krav om høyskoleutdanning med ytterligere spesialutdanning

372 600

379 100

385 300

433 300

Stillinger med krav om mastergrad

403 100

413 100

450 400

476 300

Da skatter du mye mer enn meg ihvertfall!
Har du ikke lån eller andre fradrag?
Joda (eller tar mannen de? Tror kanskje vi deler. Han ordner), men som jeg skrev tidligere kom jeg på at jeg jobber 80% og betaler 36% skatt. Da vet jeg at jeg får igjen ganske mye på skatten ;)

Ikke lett å holde kontroll på alt.. Føler enda jeg går og har spm om lønnen min enkelte måneder..

Ikke lett å holde kontroll på alt.. Føler enda jeg går og har spm om lønnen min enkelte måneder..

Ja og det er viktig at vi holder øynene på lønnsslippen for er noen ganger det er tastefeil, og det er alltid like kjedelig.
Jeg vokter min som en hauk;)

Rart. Det må vi her i trøndelag iallefall. Tenkte å begynne, men måtte ha vgsutdanningen +læretid.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
Ja, det er hvis du skal ta fagbrev som vekter.

Nei, det er ikke det. Jeg tjener minst av de jeg jobber med, selv om mange er yngre enn meg fordi de har jobbet lenger. Jeg tror jeg vet bedre enn moren din hva jeg tjener og hvor lang ansiennitet jeg har.
Jeg snakker ikke om deg, jeg sier at det finnes mange i Oslo Kommune som tjener mindre enn 18.000kr som bhg assistent. Det er du som påstår at dette er minstelønn for alle bhg assistenter i Oslo, og jeg forteller at dette ikke er riktig, det kommer helt an på ansiennitet, erfaring, alder, utdannelse og selvsagt skatt, men siden du så fint tror at lønnen din er minstelønn skal du få tro det så mye du vil. Jeg jobber i personalavd og håndterer også lønninger, så jeg vet hva jeg snakker om. Har både erfaring og utdannelse. Er ikke vits å diskutere med folk som ikke skjønner noen ting ;) God natt!

Jeg snakker ikke om deg, jeg sier at det finnes mange i Oslo Kommune som tjener mindre enn 18.000kr som bhg assistent. Det er du som påstår at dette er minstelønn for alle bhg assistenter i Oslo, og jeg forteller at dette ikke er riktig, det kommer helt an på ansiennitet, erfaring, alder, utdannelse og selvsagt skatt, men siden du så fint tror at lønnen din er minstelønn skal du få tro det så mye du vil. Jeg jobber i personalavd og håndterer også lønninger, så jeg vet hva jeg snakker om. Har både erfaring og utdannelse. Er ikke vits å diskutere med folk som ikke skjønner noen ting ;) God natt!
Det er ikke lik lønn i Oslo kommune, det er bydelen som bestemmer lønna (i barnehagene).
Så minstelønn i en bydel kan være en helt annen i en annen bydel. Jeg får lønnstrinn 21 der jeg jobber nå, men hadde jeg jobbet i en annen bydel kunne jeg fått lønnstrinn 27, med 0 års ansiennitet.
Bare synd at jeg fant ut det etter at jeg hadde fått jobben. Da hadde jeg nok heller søkt jobb i de bydelene som lønner bra...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det er ikke lik lønn i Oslo kommune, det er bydelen som bestemmer lønna (i barnehagene).
Så minstelønn i en bydel kan være en helt annen i en annen bydel. Jeg får lønnstrinn 21 der jeg jobber nå, men hadde jeg jobbet i en annen bydel kunne jeg fått lønnstrinn 27, med 0 års ansiennitet.
Bare synd at jeg fant ut det etter at jeg hadde fått jobben. Da hadde jeg nok heller søkt jobb i de bydelene som lønner bra...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Vet at det ikke er lik lønn i bydelene. Prøver å forklare at å jobbe som bhg assistent uten utdanning ikke automatisk gir 18.000kr i mnd etter skatt. Mange tjener mindre, noen tjener mer. Er mange faktorer som spiller inn :)

Himmel, noen av dere betaler enten veldig lite skatt, eller så betaler jeg sykt mye. Har ca 430 000 i årslønn og får utbetalt 17-18 000 (Er utdannet og har 10 års ansiennitet) Vet jeg betaler mye, da, men likevel..
Jeg har samme som deg i årslønn! Skatter ca 10.000,- Men har tabelltrekk. Har vel noe å si om man er gift,har gjeld osv.. Jeg har forresten ingen utdannelse,og er 28 år. Vet jeg har ganske høy lønn ifht det! Er innenfor regnskap.

Sent from my iPhone using BV Forum

Haha, du er så nedlatende! Hva er vitsen med det?

Det er jo merkelig at styreren i barnehagen jeg jobber i beklaget at jeg måtte begynne på det laveste lønnstrinnet for barnehageansatte i Oslo kommune. Jeg fikk ikke uttelling for utdannelsen min (ikke relevant for stillingen), alder eller erfaring fra andre stillinger. For å hoppe ett lønnstrinn må man ha jobbe 8 år i barnehage. Jeg gikk riktignok litt opp i lønn (men samme lønnstrinn) etter lønnsforhandlingene i juni 2013, men det gjorde vel alle i Oslo kommune? Mulig det bare var de som er fagorganisert? Jeg har ansiennitet fra 01.08.2012.

Jeg forstår at utbetaling varierer ut fra hva man skatter. JEG får utbetalt over 18000 på tabelltrekk i bydel Grunerløkka, og det burde jeg sikkert presisert.

Last edited:
Haha, du er så nedlatende! Hva er vitsen med det?

Det er jo merkelig at styreren i barnehagen jeg jobber i beklaget at jeg måtte begynne på det laveste lønnstrinnet for barnehageansatte i Oslo kommune. Jeg fikk ikke uttelling for utdannelsen min (ikke relevant for stillingen), alder eller erfaring fra andre stillinger. For å hoppe ett lønnstrinn må man ha jobbe 8 år i barnehage. Jeg gikk riktignok litt opp i lønn (men samme lønnstrinn) etter lønnsforhandlingene i juni 2013, men det gjorde vel alle i Oslo kommune? Mulig det bare var de som er fagorganisert? Jeg har ansiennitet fra 01.08.2012.

Jeg forstår at utbetaling varierer ut fra hva man skatter. JEG får utbetalt over 18000 på tabelltrekk i bydel Grunerløkka, og det burde jeg sikkert presisert.
Jeg er ikke nedlatende. Syns bare det er rart at du snakker for hele Oslo når de opplysningene du kommer med ikke stemmer. Jeg jobbet selv i bhg i 2 år før jeg ble ferdig med utdannelsen min. Nå er jeg utdannet innenfor psykologi, så har ingenting med bhg å gjøre. Jeg gikk opp ett lønnstrinn hvert år jeg jobbet der. (Oslo Syd). Nå skriver du "JEG" får utbetalt 18.000kr, men i det første innlegget ditt skrev du at man får 18.000kr i Oslo som bhg assistent. Mitt poeng er at dette varierer. Noen får mer, noen får mindre. Jeg syns bare det er greit at man er oppmerksom på at lønn vil variere på bakgrunn av diverse faktorer. Er også lønnsforhandlinger hvert år. Moren min har jobbet i Oslo Kommune i over 25 år og gått opp i lønn hvert år. Har ikke gått 8 år før hun har flyttet opp ett lønnstrinn. Nå har hun topplønn og skatter riktignok fryktelig mye. Hvis du mener at lønnen din er startlønn for alle bhg assistenter så ok, er ikke vits å diskutere det så mye mer. Nå har jeg forklart mitt poeng flere ganger :)

Ja, det er hvis du skal ta fagbrev som vekter.

Hva er forskjellen? Min mann har lyst til å bli vekter, men han har ikke vgs (han har college, så det blir samme nivå sånn ca men ikke samme fag).

Hva er forskjellen? Min mann har lyst til å bli vekter, men han har ikke vgs (han har college, så det blir samme nivå sånn ca men ikke samme fag).
Forskjellen er selve fagbrevet. Med fagbrev har du lettere for å til å videreutvikle deg i faget. Man får også mye bedre betalt.

Back
Topp