Jobbstart og nattevåk

EngaEngel

Andre møte med forumet
Hei!

Datteren vår er snart 8 måneder og jeg skal begynne på jobb. Pappaen og jeg hadde egentlig en avtale (etter hans ønske) om at jeg skulle ta nettene mens jeg hadde permisjon, og omvendt (bortsett fra der det er behov for amming så klart). Men nå har det seg sånn at jenta vår HYLSKRIKER og rett og slett blir sint på pappaen når han prøver å gå inn til henne på kveld/natt. De har fått mye tid sammen på dagen, og han har kunnet trøste henne på kveld/natt tidligere. Men nå sier det helt stopp, og det ender med at jeg går inn hver gang fordi han ber meg ta over. Hun slutter alltid å gråte når hun ser meg, men nå tenker jeg jo at det er dumt at jeg alltid går inn - da skjønner jo hun at jeg/pupp kommer bare hun skriker nok?

Vil legge til at jeg i utgangspunktet ikke har noe i mot å stå opp noen ganger om natta, og ser for meg å fortsette med nattamming litt til. Men nå som det nærmer seg jobbstart og nettene er blitt tøffere (våkner gjerne 5-6 ganger i løpet av natten og er gjerne våken opp mot 1 time noen netter) så hadde det vært veldig fint om pappaen kunne avlaste litt der det trengs

Noen som har noen tips?

Samsoving og åpen melkebar på natt.

Hun viser tydelig at hun vil ha deg/pupp på natt, så bare fortsett med det :Heartred Det er jo enda tidlig å forvente at babyen godtar begge foreldre på natt eller sover gjennom uten mat, og kanskje behøver hun ekstra nærhet på natten nå som hun ser mindre av deg på dagen :)
Kanskje det går helt fint at far er der om 1-3 mnd for eksempel. Og i mellomtiden er det kanskje mulig at du kan få sove litt ekstra på morgenen i helga om det blir mye nattevåk i ukedagene.

Samsoving og åpen melkebar på natt.

dette gjorde vi å så glad for det, ellers hadde det bare ikke gått å begynne på jobb igjen, vi nattammet hele veien frem til hun sluttet helt med ammingen ved 16 mnd. Er snart to år, ammer ikke men fremdeles våken hver natt 1-10 ganger alt ettersom natten, samsover enda, orker ikke stå opp en million ganger på natt. Mest mulig søvn på flest av oss takk:happy:. I natt voknet hun sikkert ti ganger å gråt skikkelig sårt, ble ikke mye søvn på noen i huset, menvi har klart å få jobb og bhg til å funke lilevell. Men da blir det bare avslapping og tidlig søvn etter jobb/bhg. Så i skrivende stund ligger jeg i senga og skal ta natta etter en lang og slitsom dag med minimalt av søvn:)

Hei!

Datteren vår er snart 8 måneder og jeg skal begynne på jobb. Pappaen og jeg hadde egentlig en avtale (etter hans ønske) om at jeg skulle ta nettene mens jeg hadde permisjon, og omvendt (bortsett fra der det er behov for amming så klart). Men nå har det seg sånn at jenta vår HYLSKRIKER og rett og slett blir sint på pappaen når han prøver å gå inn til henne på kveld/natt. De har fått mye tid sammen på dagen, og han har kunnet trøste henne på kveld/natt tidligere. Men nå sier det helt stopp, og det ender med at jeg går inn hver gang fordi han ber meg ta over. Hun slutter alltid å gråte når hun ser meg, men nå tenker jeg jo at det er dumt at jeg alltid går inn - da skjønner jo hun at jeg/pupp kommer bare hun skriker nok?

Vil legge til at jeg i utgangspunktet ikke har noe i mot å stå opp noen ganger om natta, og ser for meg å fortsette med nattamming litt til. Men nå som det nærmer seg jobbstart og nettene er blitt tøffere (våkner gjerne 5-6 ganger i løpet av natten og er gjerne våken opp mot 1 time noen netter) så hadde det vært veldig fint om pappaen kunne avlaste litt der det trengs

Noen som har noen tips?

Som flere sier vil samsoving / at du tar alt på natt være den måten dere vil få mest søvn på + litt soving på ettermiddagen/tidlig kveld.
Nå er ikke jeg noe ekspert men hvis du tenker at det ikke er noe alternativ når du skal begynne å jobbe så tenker jeg at da må far stå i det alene uten at du kommer inn sånn at de begge erfarer at pappa kan trøste og roe. Så må du kjenne hva du/dere er komfortable med og hva som er best for dere tre.
Det kan jo også hende at dette løser seg når pappaen er mer sammen med henne på dagtid alene når du jobber, da er det jo bare pappaen som kan roe og trøste. Når både pappa og babyen får en sterkere tilknytning på dagtid vil også natta kunne gå lettere

Jeg ville faktisk vært litt hard her, og «tvunget» pappa til å stå i det... Det er ikke synd på barnet om ikke mamma kommer.. Pump og gi flaske er mitt tips ;)

Kunne jo f.eks gitt en siste nattapupp + en morgenpupp? Også ellers flaske + far på natten? Baby har det jo ikke verre av å bli vent til med å ta flaske på natten tenker nå jeg. Kanskje litt hardt, men på den måten kan jo du få søvn og far få mestringsfølelse. Masse lykke til uansett hva du velger. Det skal ikke være lett med disse små:playful:

Hei!

Noen som har noen tips?
Akkurat sånn hadde vi det også og drt er syoertungt når det står på! Og det går nok mye på vane også, altså at ungen er konfortabel med det den er vant til :) det vi gjorde:
- Ved 7 mnd så flytta vi henne over på eget rom for at hun ikke skulle våkne av oss og bare dette reduserte nattvåkningene fra 8 til 4-6 ganger.
- 1 mnd før permisjonsbytte begynte pappaen og ta henne på kveld før leggetid altså mellom 19 og 23 for da var hun i utgangspunktet ikke sulten bare "needy". Han byssa som en helt og det funka og tok mindre og mindre tid for hver dag. Jeg amma fortsatt på l natt som vanlig.
- vi hadde en uke fellesperm før jeg begynte på jobb og da skulle han teste hun på natt og så skulle han få sove ut dagen etter, noen ganger funka det med byssing og 1 2 3 indianer, og andre ganger hjalp jeg til med puppen, men hun måtte våkne skikkelig før hun fikk tilbud og kunne ikke grynte etter pupp i hslvsøvne som før. Og hun våknet bare sjeldnere å sjeldnere selvom vi ikke var superstrikte.
Natt til min første arbeidsdag, da var hun rett over 8 mnd så sov hun natta gjennom for første gang!! Og har siden den gang våknet 0-1 gang mellom 19-07 så jeg er såååå glad for at i orket å ta kampen :) uth ilr og blid hver dag, nå er hun rett over et år og vi slutta vel helt med amming for en liten mnd siden :) det gikk nesten av seg Selv og det hadde jeg aldri trodd mtp hvor glad hun var i den puppen!

Back
Topp