Jobbintervju. Kva spør dei/du om?

sogn78

Forumet er livet
VIP
Er det nokon her som har vore på jobbintervju eller gjennomført intervju for ansettelse i det siste?

Eg skal på jobbintervju i neste veka, og sist intervju var for over ti (!) år sidan:D

Kva spørsmål kan eg forvente å få? Er det noko eg bør ha forberedt? Har du nokre gode tips til meg?

Er ein spl stilling i psykiatrien:)

Hjelp;)

Forbered deg i alle fall på å nevne noen av dine positive sider og dine negative sider :) ellers spør de jo gjerne rundt ting som er relevant for din stilling, om du jobber greit selvstendig, om du er god på samarbeid, om du holder hodet kaldt i akutte situasjoner osv. Kan også legge frem caser og spørre hva du ville gjort i det og det tilfellet. Lykke til på intervju :D

De kan også spørre om hvorfor tror du at akkurat du passer til denne stillingen:)

• Liker
Reactions: BMC
Negative sider er noe de alltid spør om og som folk syns er vanskelig å svare på!! :p
Så du bør vinkle egentlig litt positive egenskaper til å høres positive ut!

De spør om tidligere erfaring
Dine tre mest positive sider
Tre mest negative sider
Fortell kort om deg selv
Hva kan DU tilby gruppa, hva er spesielt med deg!

Vanskelig med negative sider ja, men ved å vise at du er bevisst på dine negative kvaliteter, viser du en innsikt og en mulighet til å kunne jobbe med det du ikke er så god på :)

Hva er dine negative sider.
Hva er dine positive sider

Negative og positive sider.
Hvordan du er som kollega. Hvordan du samarbeider. Hvordan du jobber under stress.
Erfaring.
Sikkert litt om familie situasjon og om du kan stille opp på kort tid. Osv

Ah! Var med sjefen på intervju for noen uker siden, og dette var noen av spørsmålene vi stilte:
Hvordan du vil reagere i forskjellig situasjoner, litt sånn case oppgaver. Hvordan vil dine nåværende kollegaer beskrive deg. Hvorfor søkte du akkurat denne jobben. Hvordan kan din erfaring fra nåværende jobb brukes i denne jobben. Hvordan vil du reagere hvis du er uenig i hvordan en kollega, som har mye lenger erfaring enn deg, utfører jobben sin.

Ellers spurte vi om kandidatene kunne fortelle litt om seg selv (noe annet å få det muntlig, enn bare å lese det som står i cv og søknad. Man beskriver seg selv gjerne på en annen måte da).

Ellers viser det også engasjement hvis man selv stiller noen spørsmål. Men ikke still spørsmål bare for å stille spørsmål. Tenk etter om det er noe du faktisk lurer på. F. Eks hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut osv

Oiii.. var ikke meningen at den skulle bli så lang. Ble litt for engasjert :p

Har opplevd at de har spørt om hva som f.eks er godt arbeidsmiljø for deg og om litt om nøkkelegenskapene dine og ber deg utdype de litt mer

Da jeg var i intervju rundene til jobben jeg har nå var det mye fokus på hvordan jeg ville håndtert ulike situasjoner. Hva som gjorde meg skikket/mer skikket enn f.eks en annen kandidat med lenger erfaring fra bransjen. Var også på det personlige plan, hvordan jeg taklet situasjoner der - hvem jeg er i vennegjengen. Hadde til sammen tre uttrekk så følte meg vrengt når jobben endelig med min:-) Forbered deg godt og gå i deg selv.

Ah! Var med sjefen på intervju for noen uker siden, og dette var noen av spørsmålene vi stilte:
Hvordan du vil reagere i forskjellig situasjoner, litt sånn case oppgaver. Hvordan vil dine nåværende kollegaer beskrive deg. Hvorfor søkte du akkurat denne jobben. Hvordan kan din erfaring fra nåværende jobb brukes i denne jobben. Hvordan vil du reagere hvis du er uenig i hvordan en kollega, som har mye lenger erfaring enn deg, utfører jobben sin.

Ellers spurte vi om kandidatene kunne fortelle litt om seg selv (noe annet å få det muntlig, enn bare å lese det som står i cv og søknad. Man beskriver seg selv gjerne på en annen måte da).

Ellers viser det også engasjement hvis man selv stiller noen spørsmål. Men ikke still spørsmål bare for å stille spørsmål. Tenk etter om det er noe du faktisk lurer på. F. Eks hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut osv
Kjenner meg igjen I disse spørsmålene:) ble også spurt om hva jeg gjorde for å slappe av, hvorav jeg reagerte under stress og om jeg kjente til kommunens "motto". Var på tre intervju samme dag og fikk de samme spørsmålene alle stedene. Masse lykke til :D

Back
Topp