jobbintervju - hjelp!!!!!!!

Muskatt

Langtidsbruker men ingen fanatiker :-)
Jeg skal på jobbintervju. Jippi.

Men har havnet i et lite problem: hvordan få fri fra jobben for noe slikt?

Dere som har vært igjennom dette før: sa dere ifra til sjefen om hva dere skulle? Har man rett på fri?

Skjønner ikke hvordan jeg skal få til å drive en jobbsøketprosess jeg, når alle hår intervjuer på dagen...

Innspill?

Kan vel få fri for det ja. Men om det er populært for arbeisgiveren din er en annen sak. Men du kan jo bare spørre. Jeg tok meg fri sist.

Er jo rimelig kul umulig å få seg ny jobb om man ikke får fri...

Tenkte å ikke si hva jeg skulle jeg, går det?

Du har nok ikke krav på fri til å gå på intervju...

Hvis ikke arbeidsgiver vet at du søker andre jobber, så er det ikke sikkert at det et så populært at du skal på intervju et annet sted? Men hvis de er klar over dette, og at der du jobber nå kanskje bare er midlertidig eller noe, så kan det jo være de er glad på dine vegne og gir deg fri?

Jeg hadde sagt det hvis nåværende arbeidsgiver er klar over situasjonen, men kanskje funnet på en annen unnskyldning hvis jeg ikke hadde fortalt at jeg søkte jobber andre steder...

Lykke til! [:)]

Takk.

Syns der er vanskelig å lyve om hvor jeg skal, men det må jeg sikkert da...

Huff

Hmm.. Den er vanskelig. Men kan du ikke si du må i møte i banken eller noe da? Altså en lyger jo da, men tror ikke jeg hadde sagt til sjefen at jeg skulle i intervju med ny jobb nei. Eller ta en fri dag viss du har mulighet. 

ORIGINAL: theskj

Du har krav på fri til intervju ja.
Arbeidsgiver har ikke lov til å være til hinder for dette.
Hadde ikke løyet om dette jeg hvertfall, referanse kan fort avsløre[;)]

Ja, der sa du noe ja..

Men har arbeidsplassen krav på å vite hvor du skal da?

Husker jeg bare spurte sjefen om det var ok at jeg forsvant et par timer midt på dagen den dagen det gjelder.. Sa jeg hadde et ærend som måtte taes i kontortida....

Og det var jo sant det[:-]

hvis du har oppgitt arbeidsgiveren du har nå som referanse, er det vel naturlig at de vet at du søker på ny jobb? Ettersom det er naturlig å spørre de du oppgir som referanse om det er ok..?

Ærlighet varer (som regel) lengst

Jeg ville sagt sannheten. Har du en real sjef så vil jeg tro at h*n forstår [:)]

Lykke til! [:)]

He he. Har ikke så veldig lett sjef... bruker han ikke som referanse, men løgn kan ofte komme tilbake til en...
Får vel bare prøve meg på at jeg har et ærend. Fruer meg litt. Sjefen spør alltid om så mye...

Men dette med at arbeidsgiver ikke skal være til hinder, står det skrevet noe sted?

hvis du har en kranglete sjef, kan han ende opp med å si at de trenger deg på jobben og ikke vil at du skal slutte og slik, hvis de ringer for referanse. men er ikke et godt tegn for de du skal søke jobb hos, at du ikke gir nåværende jobbsted som referanse. da lurer de kanskje på om din nåværende sjef er misfornøyd med deg.

jeg ville tatt meg ulønnet fri for å gjøre et viktig ærend. hvis sjefen spør, så kan du jo svare at det kan vi snakke om siden,
eller at du hadde tenkt å snakke om det hvis det ble aktuelt men det er et intervju.
ikke løyet på meg legebesøk eller noe sånt, for det er jo noe du har krav på fri for. og hvis det skulle bli oppdaget at du har fått ulønnet fri for å gå på intervju, noe du sannsynligvis ikke har krav på, så kan de bli sure i etterkant. 

Ville bare sagt at jeg trengte ett par timer fri midt på dagen jeg.

Trenger vel ikke oppgi noen grunn?

Ok.

Har oppgitt min gamle sjef som referanse, og det er selvsagt avklart med henne. Har hatt henne som leder lenge.

Noe av grunnen til at jeg søker nye jobber er sjefen jeg har i dag. Kommer ikke til å oppgi han som ref om det så hadde snødd sukkertøy på mars...

Får bare prøve å be meg fri uten grunn. Krysser fingrer for at det går.

Men skulle gjerne likt at det hadde gått an å få gjennomført det intervjuet når jeg har fri altså.

Back
Topp