Jobbe i matbutikk, for hard for 5 uker på vei?

kristin_2016

Elsker forumet
Jeg jobber på "gulvet" på en stor matbutikk. jeg drar flere ganger om dagen store tunge paller, bærer esker/hermetikk, bærer inn/ut av hyller, fyller på, flytter esker hit å dit.
Føler dette er ett fysisk tungt arbeid, variert, men tungt.

Er 5 uker for tidlig å spørre sjefen om annet arbeid? Eks sitte i kassa?

Hva ville dere gjort?
Hørt at uke 5-8 (12) er de mest kritiske ukene, og jeg stresser en god del på jobb...
Så usikker og skal ikke til legen før i uke 9...

hei!
Jeg har det akkurat likt som deg på min arbeidsplass. Jeg fortalte sjefen min det allerede i uke 5. jeg fikk jobben tilrettelagt meg og alle på arbeidsplassen (de jeg jobber mest med) hvet jeg er gravid. Syns det er mye lettere at de hvet det slik at det ikke blir noen spm. Sjefen min er veldig grei og jeg får velge de vaktene som passer meg best.
jeg ville absoultt sagt noe til sjefen, hvis jeg var deg. Selv om tanken er der, tenk om man mister og du må gå på arbeidsplassen å fortelle at det gikk galt. Jeg selv har mistet for 1 år siden og da sa jeg det også til mine kollegaer og sjefen, men syns det egentlig var veldig godt at de hviste hva som hadde skjedd for fikk så utrolig mye støtte og forståelse i den tunge tiden. Så absolutt si det til sjefen :)

Jeg jobber på frukt og grønn en stor matbutikk. jeg også :-) Men etter jeg sa at var gravid :-) fikk ikke lov til jobber på frukt mere. Ble sitte i kasse og det gikk greit før uke 15 men etter uke 15  gikk ikke bra pgv så sitte og står sitte og står. 

jeg hadde vondt på magen og ryggen. (magensekk) Fordi magen presse sammen med magen sekk. da kommer reflux og halsbrann. Og hvis jeg jobbt  til 23 i trafikk tider hadde jeg ikke tid til går på do elle drikk vannn og det gjøre med velidg dårlig at jeg måtte slutt i uke 20.  

Så jeg måtte slutt på jobb i uke 20 pgv av magen vondt og mye halsbrann.... og det er ikke alt som mann får tid til går på do når du sitte i kasse men mange kunder.  

Det er tungt arbeid på kasse også når mann er gravid så blir det mye fysisk tungt arbeider.  Du må snu fra den ene siden til henter bære pose som ligger sider av deg. Og månn få ikke det best sitter stol på kasse arbeider. 

Jeg hadde veldig dårlig på jobb jeg side jeg ble gravid ble dårlig og sammen arbeider det også som mangler fra noe av de som jeg jobb med. 

Så når jeg jobbt fra 12 til20. Jeg hadde 30 pause men jeg måtte venter 4 time etter jeg hadde start å jobb til ta pause. Men noe gange de andre bare glemme meg så ble 5 time 5/hav uten matt og vann. 

Men  det er ikke alle sted matbutikk er som tenker jeg.. Men der jeg jobbt hadde litt det dårlig med de kolega ikke sjeffen fordi det var veldig flink og snill... og de sitte ikke på kasse og de ser ikke hva som skjer på kasse mellon de arbeider.

pass på deg selv og baby

jeg fikk magen sår pgv halsbrann og reflux  det har jeg glemt post her . 

jeg stresser en god del på jobb mann kan magen plager pgv av stressser også...

Jeg har noe samme problemstilling.Vi har heldigvis gode rutiner på at man rullerer på gulv/kasse. Men jeg tenker på det når jeg løfter tungt opp og ned fra hyllene. Nå skal jeg jobbe et par uker, og så har jeg praksis gjennom skolen i to uker. Så er det tidlig UL. Så jeg tror jeg ser an hvordan det går de neste ukene og sier det til sjefen hvis det blir nødvendig. Hvis ikke venter jeg til jeg har vært på UL. 

Jeg er litt avhengig av å få ekstra utenom fast-stillingen min, og så langt har jeg fått mye. Er litt bekymret for at jeg blir sett på som mer ubrukelig etter jeg har sagt fra at jeg er gravid, og ikke får like mye ekstra....

Men igjen. Det som betyr noe nå er jo babyen(e). Så de(n) skal gå foran alt. 

Jeg ringte jordmor idag, og forhørte meg med henne.
Henne mente at det beste var absolut å se ann kroppen (hvor sterk man er, hva man er er vant med ol) og ikke slite, bære tungt, dra tunge paller ol.
Gikk så til sjefa min og sa jeg var gravid, og at jordmor mente jeg ikke skulle bære tungt/dra tunge paller ol. Hun hadde aldri hørt om at det var farlig, og hun jobba selv til siste uke før fødsel.
Jeg hinta innom kassa, evt 50/50% kasse/gulv, som jordmor også snakket om, men var ikke så lett gitt... Iallfall har jeg sagt til de nærmeste at jeg sliter med ryggen og kan derfor ikke dra tunge paller eller bære tungt, og føler meg mere "handikapet og til bry", enn tilrettelagt for meg. Sjefen mente det var mitt ansvar å spørre de andre om hjelp.

Føler ikke dette er beste løsning for meg.

Tenker å se det ann frem til jeg skal til legen, uke 9 (beg nov) og evt kunne jordmor skrive ett skjema for meg. Prøve å stresse minst mulig (ikke lett når vi har flere borte fra jobb og underbemannet ), bære mindre kolli, og ellers jobbe på.
Sliter med at jeg er veldig kvalme om dagen, og lurer på om vis ikke det skjer noe at jeg får spille litt på det kortet også...

Uff, kjedelig når sjefen virker liite samarbeidsvillig!!!:/
Håper dere finner en løsning som gjør at du kan jobbe en stund frem i tid:/

Dette er ikke riktig av sjefen din!
Du har krav på tilrettelagt arbeid, og sjefen din burde virkelig prøve å gjøre slik at ting blir best for deg slik at du kan jobbe lengst mulig og ikke må sykmelde deg før du skal ut i permisjon.

Hei
Jeg jobber på et veldig stort varehus, hvor det er dårlig med tilretteleging for gravide.
Så siden jeg har vært veldig dårlig og sliten helt siden uke 3 ble jeg sykmeldt i uke 6.
Fikk beskjed av legen om å slappe av og ta vare på meg selv.
Har ikke fortalt noen på jobben om graviditene enda på grunn av en del komplikasjoner, skal på ultralyd igjen i morgen så får vi se hvordan det går.

kristin1986 skrev:
Henne mente at det beste var absolut å se ann kroppen (hvor sterk man er, hva man er er vant med ol) og ikke slite, bære tungt, dra tunge paller ol.
Gikk så til sjefa min og sa jeg var gravid, og at jordmor mente jeg ikke skulle bære tungt/dra tunge paller ol. Hun hadde aldri hørt om at det var farlig, og hun jobba selv til siste uke før fødsel.
Jeg hinta innom kassa, evt 50/50% kasse/gulv, som jordmor også snakket om, men var ikke så lett gitt... Iallfall har jeg sagt til de nærmeste at jeg sliter med ryggen og kan derfor ikke dra tunge paller eller bære tungt, og føler meg mere "handikapet og til bry", enn tilrettelagt for meg. Sjefen mente det var mitt ansvar å spørre de andre om hjelp.

Tenker å se det ann frem til jeg skal til legen, uke 9 (beg nov) og evt kunne jordmor skrive ett skjema for meg. Prøve å stresse minst mulig (ikke lett når vi har flere borte fra jobb og underbemannet ), bære mindre kolli, og ellers jobbe på.
Sliter med at jeg er veldig kvalme om dagen, og lurer på om vis ikke det skjer noe at jeg får spille litt på det kortet også...

er faktisk sjefens ansvar å tillrettelege slik at en kan være i jobb lenger
Så er ikke sjefen villig til å tilrettelege så kan ho heller ikke bli sur hvis du blir sykmeldt, ut fra krav fra nav nå så er de faktisk pliktig til å ha oppfølgingsmøtte og slikt etter 8uker sykmelding og da er sjefen pliktig til å tillrette lege slik at en kan være i jobb
Er ikke din jobb for å få ting tillrete lagt

ønsker deg lykke til

Få jordmor eller lege til å skrive tilretteleggingsskjema for deg! 
Dette er arbeidsgiver pliktig til å følge. 
Om du selv ber om tilrettelegging, så har ikke det så mye å si desverre, det må komme fra en fagkyndig. 
Arb.giver får også en frist på seg til å få tilretteleggingen i gang. Klarer han/hun ikke fristen, så sykemelder du deg. Enkelt og greit ;) 

Masse lykke til. Er plagsomt med sjefer som ikke er villig til å tenke på gravide. De tenker desverre bare på sitt eget beste. 

Man kan jo unngå de værste løftene, det er vel noen andre på gulvet som kan hjelpe med akkuratt de tyngste løfta?
Jeg jobber selv i matbutikk, har jobba hele veien. De første ukene jeg var gravid var både sjefen og NK borte noen dager, så hadde noen heftige dager på jobb da. Gikk veldig fint. 
Etter som magen vokste, tilpasset jeg dagen litt selv med tanke på løft og hva jeg gjorde.
Satte varer på topphylla, tok i mot fra topphylla til over 30 uker på vei. De siste ukene nå har jeg bare vært i kassa. Gått fint det også. Nå er det permisjon og den skal nytes med god samvittighet, ganske stolt over å ha jobbet hele veien:)
Man kan om man er i form, å hvis du har jobbet på gulvet lenge er jo kroppen din vandt med belastningene også..Bare husk at det er enda viktigere og løfte riktig:)

Noen kan jobbe til den dagen skal fødselen.( Og noen ikke )hver kropp og hver svangerskap er forskjellig og hver graviditet. Mitt første svangerskap jeg jobbet inntil 2 uker før fødselen.

Og nå har jeg ikke gjørt :-))

hvis du føler deg dårlig og kan ikke så kan du ikke :-) 

bondekone skrev:

kristin1986 skrev:

er faktisk sjefens ansvar å tillrettelege slik at en kan være i jobb lenger
Så er ikke sjefen villig til å tilrettelege så kan ho heller ikke bli sur hvis du blir sykmeldt, ut fra krav fra nav nå så er de faktisk pliktig til å ha oppfølgingsmøtte og slikt etter 8uker sykmelding og da er sjefen pliktig til å tillrette lege slik at en kan være i jobb
Er ikke din jobb for å få ting tillrete lagt

ønsker deg lykke til

Hei jenter.

Det stemmer det som skrives at sjefen er pliktig til å tilrettelegge, MEN i noen tilfeller så er det faktisk veldig vanskelig å tilrettelegge. Dette gjelder ofte mindre butikker med få ansatte og jobber med mye fysisk tungt arbeid. Det som mange ikke vet om da - gjelder både butikksjefer, leger, jordmødre og de gravide selv er at det er noe som heter svangerskapspenger. Dette gis hovedsaklig til friske gravide som ikke lenger kan være i jobb pga. fare for barnet, men kan også gis til gravide som har en jobb som det ikke er mulig å tilrettelegge i. Fordelen med å få svangerskapspenger er blant annet at du ikke taper økonomisk på å ikke være i jobb, du får feriepenger ut i fra hele lønnen din. Er du sykmeldt så får du bare feriepenger regnet ut i fra de første 48 dagene som du er sykmeldt i opptjeningsåret. Skjemat kan du nok få både i fra lege og jordmor og også lønningskontoret på jobb hvis du tar kontakt med dem. (Eventuelt at sjefen din kontakter dem.)

Lykke til. :)

Jeg synes du skal snakke med sjefen og be om tilrettelegging. Arbeidsgiver er pliktig å prøve å tilrettelegge. Hvis det ikke går og arbeidet da medfører fare for fosteret er svangerskapspenger et alternativ. Evt sykemelding. Varierer litt hvordan disse to brukes har jeg inntrykk av!

Jeg jobbet i butikk med første, da som Nk og mye stress. Hadde ansvaret i frukt/grønt som vil si mye løft. Men jeg sjekket med legen min og så lenge det var arbeid kroppen var vant med og jeg ikke følte meg utslitt av det så kunne jeg fint holde på.
Etterhvert merker man jo graviditeten uansett så da prøvde jeg å løfte mindre tungt, heller få hjelp til de løftene.

Jeg jobbet som vanlig til ca uke 16, da fikk jeg desverre bekkenløsning. Og da gikk det ikke så greit lengre..

Så hør på kroppen og sjekk med lege. Man skal jo kunne leve som normalt selv om man er gravid, men det er ikke alltid det funker!

Oktoberprinsesse skrev:
Dette er ikke riktig av sjefen din!
Du har krav på tilrettelagt arbeid, og sjefen din burde virkelig prøve å gjøre slik at ting blir best for deg slik at du kan jobbe lengst mulig og ikke må sykmelde deg før du skal ut i permisjon.

signerer!

Hvis kroppen er vant med tunge løft etc, så er det ikke noe fare for å drive på med dette i 1. trimester.
Jeg spurte legen min om akkurat dette, da jeg jobber på ett lager hvor jeg løfter x antall tonn om dagen, og fikk beskjed om at i 1. trimester var det ikke noe problem med mindre man får noe smerter. Hvis man er så uheldig å miste før 12 uke, så er det somregel en grunn til det, og det er ikke noe du har kunnet gjort fra eller til da uansett. Jeg jobbet til jeg var 12 uker på vei, og ble da sykemeldt etter det, da det ikke var mulighet for tilretteleggelse på jobb, og jeg ble veldig plaget med ryggsmerter grunnet slitasje som jeg har i ryggen ifra før. (nekter å ta smertestillende i svangerskapet).Etter uke 12 fikk jeg beskjed om å ikke løfte tyngere enn 12 kg! Spurte jordmor også om dette da jeg var veldig redd for å miste, siden jeg har mistet 5 ganger tidligere, og hun sa det samme som legen, og understreket at tunge løft i 1 trimeter ikke kan føre til at man mister! Mister man er det en helt annen grunn til det!

Ser du nettopp har fått svar fra ei her om at det ikke er noe farlig å drive med tunge løft i 1.trimester om du er vandt til det fordi hun fikk beskjed av sin lege om at dette var greit. Jeg hadde vært veldig forsiktig med å gi så bastante råd til noen, det er snakk om liv og død her!

Jeg fant ut at jeg var gravid i uke 7 og satt vektgrensen ved halve bruskasser.

Pass på å ikke ta medisinske råd fra oss da, spør legen din også :) 

Regner jo med at når både lege OG jordmor sier det samme til meg, så er det jo det man skal gå etter... Er det noen som burde vite slikt, så er det jo dem, eller?Er jo ikke noe jeg sitter å dikte opp akkurat, og er jo en grunn til at jeg kontaktet lege og jordmor tidlig akkurat pga at jeg hadde samme bekymringer som HI.

Back
Topp