Hva med å gå på svangerskapspenger? Det handler ikke om at du er for syk til å jobbe, men jobben kan ikke tilrettelegge godt nok for deg. Derav søkes det om svangerskapspenger. Dette er det jordmor eller lege som gjør. Det motsies Sjeldent på det fra arbeidsgiver.
Det å være sliten og ha manko på energi er nok grunn. Jeg har jobbet 100% frem til uke 30. Men har null energi til noe annet. Det var ikke snakk om annet menye jordmor. Ved å presse kroppen og psyken slik mange av oss gjør, ender det med at vi utsetter oss selv og barnet for større «fare». Stress fører til kynnere, noe som fører til høyt blodtrykk og i verste fall for tidlig fødsel/komplikasjoner. For å ikke snakke om å utsette seg selv for å havne i riskogruppen for å få depresjoner.. Dette hadde ikke jeg tenkt på, jeg hadde som mål å gå løpet ut, ønsket ikke på noen måte å «utnytte» systemet eller være «en av de som sykmelder seg». Men her ble jeg satt på plass og fikk streng beskjed om å ta vare på meg selv og barnet! Det handler ikke om å holde ut til barnet kommer, det et da det blir tøfft, vi skal være uthvilte til når tiden er inne, det er da vi må ha overskuddet.
Så ikke vent med å prat med jordmor eller lege hvis du går på halv maskin. Å trappe ned til 60% er noe av det beste jeg har gjort, til tross for at det var vanskelig å inse at jeg ikke kunne stå 100% løpet ut..