jobb

missmy

Første møte med forumet
akkurat fått meg jobb, et vikariat som varer fra aug-desember. Problemet er at jeg må jobbe frem til permisjonen som starter 3 februar (termin 25.2). Om jeg ikke gjør dette får jeg kun arbeidsavklaringspenger, pga jeg har vært student og har derfor ikke sykepengegrunnlag. Noen som har noen forslag til hva jeg bør gjøre, blir vel ikke akkurat godt mottat på arbeidsplassen at de har fått en gravid, og er redd de vil kvitte seg med meg når de får høre dette.
Jeg tenkte å være ærlig og si det akkurat hadde skjedd og pga økonomi om de kunne la meg være i vikariat til 31 januar, men vet jo ikke om dette er mulig.
Noen som har noen forslag?? :)

Hei, ja den var litt utfordrende.
Jeg tror kanskje jeg hadde ventet til etter sommeren og hørt om det var mulig å for forlengelse av vikariatet og eventuelt fortalt grunnen da ;)
Da har du kanskje blitt litt bedre kjent med arbeidsgiver også?

ser ikke problemet. de har etter norsk lov ikke lov til å "kvitte seg med deg" pga graviditet. Du har jo prøvetid også i vikariatet men om du gjør en tilfredsstillende jobb er det ingen grunn til å si deg opp. i tillegg, det er kun et vikariat som går ut 2-3 mnd før termin så du blir uansett ikke til "hinder" for bedriften med tanke på at du går ut i permisjon, du jobber ikke der lenger da.

et annet poeng, har du gått ut offentlig med graviditeten? hvis ikke, ser jeg ingen grunn til at du skal fortelle dette til arbeidsgiver. loven sier at du må gi beskjed senest 3 mnd før du går ut i permisjon, igjen ikke noe problem for deg.

et tredje poeng, om du jobber en mnd i bedriften og så blir sykemeldt pga svsk så får du etter min viten sykemelding og lønn etter kontrakt. blir du da sykemeldt ut arbeidsforholdet teller de 5 mnd i permisjonspengegrunnlaget så du kommer bedre ut av det vil jeg tro.

Er selv arbeidsgiver og må innrømme at jeg hadde blitt frustrert om en vikar hadde blitt borte med en gang, men som gravid mor vet jeg at man må være litt egoist også! ;-)

missmy skrev:
akkurat fått meg jobb, et vikariat som varer fra aug-desember. Problemet er at jeg må jobbe frem til permisjonen som starter 3 februar (termin 25.2). Om jeg ikke gjør dette får jeg kun arbeidsavklaringspenger, pga jeg har vært student og har derfor ikke sykepengegrunnlag. Noen som har noen forslag til hva jeg bør gjøre, blir vel ikke akkurat godt mottat på arbeidsplassen at de har fått en gravid, og er redd de vil kvitte seg med meg når de får høre dette.
Jeg tenkte å være ærlig og si det akkurat hadde skjedd og pga økonomi om de kunne la meg være i vikariat til 31 januar, men vet jo ikke om dette er mulig.
Noen som har noen forslag?? :)

Mulig jeg ikke henger helt med men hvorfor er dette et problem?? EDIT: Ser jo nå at du kun har jobben til desember. *Klaskepanne*

Når det gjelder arbeidsgiver så blir h*n helt sikkert litt 'irritert' over å miste deg så raskt men h*n kan på ingen måte kvitte seg med deg fordi du er gravid! Sånn sett står du veldig sterkt :-)

Vet hvordan du tenker..var på intervju idag.. får mest sannsynlig jobben..det er et vikariat fra august til juni neste sommer..lot være å si jeg var gravid for da hadde jeg nok i allefall ikke fått den..men tror det blir dårlig stemning med en gang om jeg evt. får jobben, og kommer i august og sier jeg er gravid... :/

Problemet her er vel at du kun har jobb til desember? Men egentlig trenger til begynnelsen av februar??
Hadde prøvd å få litt mere jobb på det nye stedet, evt sett om du kan få en stilling midlertidig et annet sted den siste mnd,feks vikar i barnhage, hjemmepleien, hjelpepleier på eldrehjem, jobbe med rema eller kiwi ol eller lærervikar på skole...

Noen har lest innlegget godt, mens andre virker oppgitte over det jeg har skrevet:( og har ikke lest det så godt. Jeg skrev at jeg ikke hadde sykepenge rettigheter pga arbeidsavklaringspenger. Og når vikariatet kun varer frem til desember, står jeg uten lønn en måned og det blir da regnet svangerskapspenger utifra januar :(
Men.....  har søkt flere steder, og ble oppringt idag og fikk fast 100% stilling. Så er kjempe glad og regner at problemet er løst selv om jeg har dårlig samvittighet for å holde tilbake at jeg er gravid, men da hadde jeg aldri fått jobben dessverre.

Back
Topp