JObb

elisa29

Forumet er livet
Hvet ikke hordan eller når jeg skal si på jobben at jeg er gravid, startet i ny jobb i mars og prøvedtiden går ikke ut før i sept, og da er jeg 6 mnd på vei. noen forslag

Du er nødt til å gi beskjed før det har gått syv måneder tror jeg, men er ikke helt sikker..
Men du kan jo se hvordan du føler deg, hvis du blir veldig kvalm & greier så må du jo helst si ifra

Jeg ville sagt det etter ca tre mnd, det kan slå feil ut å prøve å skjule det. man må nesten stole på at arbeidsgiver i forhold til forlengelse av kontrakter ol ikke tar med i avgjørelsen at du er gravid. Mange arb.givere setter pris på ærligheten [:)] tror jeg.

Prøvetiden blir ikke påvirket av graviditet..de kan ikke si deg opp! er i samme situasjon..min prøvetid går ut neste mnd...jeg får forlenget prøvetid om jeg blir sykemldt..

jeg har sagt fra på jobben...begynnte da jeg var akuratt blitt gravid......jeg har vikariat frem til august ,å i går fikk jeg vite at jeg har kommt videre til intervju på en fast 100% stilling.

det er ulovlig å diskriminere deg for at du er gravid.....

Hei jenter.. Jeg svarer for det om jeg ikke hører helt til her da..

Prøvetiden er ikke en midlertidig ansettelse, så hvis de ikke skal beholde deg etter prøvetiden, må de ha en like god grunn for oppsigelse som når man er ferdig med prøvetiden. Graviditet er ikke en slik gyldig grunn til oppsigelse. [:)]
Jeg sa i fra med en gang jeg visste selv at jeg var gravid, men jeg syns du skal si i fra når du selv føler at det er riktig. Det er viktig med en åpen og ærlig dialog med arbeidsgiveren i sånne situasjoner..
Det eneste er at du MÅ ha sagt i fra i god tid før du går ut i permisjon, arbeidsmiljøloven sier tolv uker før du skal ut i permisjon som skal vare 12 måneder eller mer.
For å få permisjonspenger må du også si ifra tre måneder før første gang du skal ha utbetalt permisjonspengene.

Når det gjelder diskriminering av gravide til faste stillinger, er det ikke lov, men det er vanskelig å avdekke når dette skjer. Mange arbeidsgivere gjør det for det om de ikke har lov. Hvis du ikke får en fast jobb og du ber om en begrunnelse på hvorfor, må arbeidsgiver kunne vise til at den som ble ansatt er bedre kvalifisert enn deg i form av formelle krav som skolegang, kurs og lignende, eller reell kompetanse som tidligere jobber og lignende.

Back
Topp