jobb/sjefen..

kailin

Glad i forumet
jeg har da som sagt fortalt til sjefen der hun ble helt satt ut, og var samtidig litt opptatt, ba meg da om at hun kunne ringe tilbake til meg senere.. 
Jeg har da fortsatt ikke hørt noe fra henne, og dette var tirsdag. 
jeg har da et omplassering/tilretteleggings skriv som hun må signere og skrive på, der jeg må sende til nav, som vil ta tid(dere vet hvordan nav er!).. 
I dag sendte jeg melding om jeg skulle komme til arbeidsstedet å levere arket, og om hun kunne sjekke opp noe anngående lønn i forhold til at jeg ikke fikk det jeg skulle forrige mnd! 
Hun svarer da at hun skal sjekke opp lønn, og at hun nå er i ferie. 

er ikke dette dårlig gjort? 
hun virker mer sint og skuffet, enn noe annet. Ikke har hun ringt meg, ikke har hun gratulert meg(men det er jo for så vidt greit da), ikke har hun sagt noe når jeg ringte om at hun skulle ha ferie.. så nå sitter jeg her uvitende om hva som skjer, om hun har ordnet det med vaktene mine, å hva med lønn? får jeg vanlig lønn uten at det er noe gjennom nav sitt system, og hvor det i tillegg står at tilretteleggingen skal skje fra 13.07.12 .. 

huff, er det bare jeg som stresser her eller? hva mener dere? 
burde hun være litt mere informativ?.. skal jeg bare vente i 3 uker før noe skjer?.. 

takk som leste dette. beklager at jeg skrive til dere, jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre, eller ikke gjøre:P hehe.
alt er jo nytt for meg, og mannen er jo ikke hjemme og kan "hjelpe" meg.. :P hehe.. jaja.. 

ha en fin dag damer!

Det kan jo ikke være noe nytt for sjefen at gravide i jobben deres går ut i svangerskapspermisjon? Har dere ingen faste rutiner på det? Det har iallefall vi og når jeg sier ifra om jeg er gravid så ordner de alt av papirer og NAV og alt. Jeg bare skriver under og sender tilbake, veldig greit.

*Nyperose* skrev:
Det kan jo ikke være noe nytt for sjefen at gravide i jobben deres går ut i svangerskapspermisjon? Har dere ingen faste rutiner på det? Det har iallefall vi og når jeg sier ifra om jeg er gravid så ordner de alt av papirer og NAV og alt. Jeg bare skriver under og sender tilbake, veldig greit.

nei, i fior hadde de 3 stk på en gang som ble gravide og gikk ut av jobb.. så det er jo ikke noe hun aldri har vært borti! men kan være at jeg nettopp signerte ny kontrakt på fast stilling da, at hun ble satt ut.. hvem vet.! 
hadde forventa å kunne prate sammens om hva som skjer videre og lignende i det minst! føler meg helt tilside satt! 
så nå sitter jeg med alle papirene mine og prøve å finne ut diverse selv, etc.. jeg får jo samme som lønna mi utbetalt fremover da, ut i fra nav.no, så spørs om hun ikke gjør noe med det enda da for hun vet det? huff nei jeg vet ikke. er redd hva nav kommer til å si jeg! 
jeg skal jo også ha dobbel lønn denne mnd! er så lei av å mase på lønn jeg spyr!!! 

du er heldig der! jeg har joikke jobbet der så veldig lenge, men siden mars, og fra oktober til mars et annet sted med samme arbeidsgiver.. så har jo jobbet for henne siden oktober 2011... 

Uff. Skjønner at du føler deg tilsidesatt. Høres ikke no gøy ut i det hele tatt. Sånn bør det absolutt ikke være!! Skjønner at jeg er veldig heldig. Jeg jobber i Oslo kommune og de er pålagt å ha samtale med den gravide. Først hadde vi en oppfølgings samtale hvor vi lagde en individuell oppfølgingsplan. Med tilrettelegging av arb. Oppgaver. Blir vanskelig for meg, siden jeg jobber natt, men har fått noen punkter jeg skal følge. Denne signerte vi begge på, og andre papirer ble signert og hun sendte inn til NAV. Så er det også sånn at min sjef og jeg skal ha møte med jordmor og ha 3 samtaler i løpet av svangerskapet. Var på første time på ons. Kjempe fornøyd, og det føles såå godt å bli fulgt opp skikkelig. Ønsker deg uansett alt godt, og håper fet vil bli bedre etterhvert.

ah.. heldige dere er.. 
i dag ringte hun da, etter litt frem og tilbake..
eneste hun hadde å si, var at hun var rimelig skuffet, og følte seg lurt av meg. rett og slett.
hun mente at jeg skulle sagt det til henne før ferieavviklingen(noe jeg forstår hennes problem veldig godt! men som sagt, det er ikke MITT problem).. 
hun spurte også om jeg var dårlig siden jeg var sykmeldt, enda jeg fortalte at jeg iiiiikke er sykmeldt, men kan ikke arbeide med tanke på at jeg har hatt blødninger, og at jobben er fysisk og pyskisk belastnende, i forhold til løft og stress etc.. der jeg også ba henne skrive under på papiret. hun mente at dette ikke var gunstig for meg i forhold til penger, hvor jeg måtte forklare henne hvordan svangerskapspenger foreløper, og at jeg allerede har regnet ut at jeg vil tjene akkurat det samme som i jobb og uten jobb. 
Jeg fikk også i oppgave å maile regnskapskontoret for å forklare situasjonen siden jeg ikke er sykmeldt, noe som egentlig er HENNES oppgave. men jeg gjorde det jeg, og refererte til nav.no siden sider om svangerskapspenger. og at jeg venter på signatur fra sjefen, for å kunne få dette innsendt.. 
jeg er så forbannet og frustrert! ingen gratulasjon, ingen prosivitet, bare surmuling og skuffet over at jeg ikke sa det FØR! jeg er jo bare 3 mnd! hun kan ikke forvente at jeg sier det før jeg vet om svangerskapet går bra!!!! arg! er så forbannet!!!!!!!!! satt å grein la me tanten min i sta, for hun var her når jeg snakket med sjefen min, og hun var helt forferdet over hennes måte å være på. 
sjefen har ferie, men hun sa: ja, jeg kan si i fra i morgen om jeg skal på kjøpesenteret så kan jeg signere.. 

er jeg helt hormonell her eller? :( lyst å gråte når jeg skriver.. har nesten dårlig samvittighet for at jeg er gravid! :( 

Stakkars deg! Det er jo ikke sånn det skal være, du har lov å bli gravid og det er ingen som skal kunne bli sure og skuffa pga det! Jeg ble også møtt med lange fjes, men fikk til slutt beskjed om å ikke ha dårlig samvittighet (skulle jo bare mangle). Forstår godt at du er lei og frustrert, du kan ringe nav, de har opplysningsplikt og skal kunne forklare deg hvordan du går frem. Veldig trist at du skal måtte sitte der og være lei deg når dette egentlig er noe som bare er gledelig! Jeg heier på deg, det ordner seg nok til slutt!:)

Troika85 skrev:
Stakkars deg! Det er jo ikke sånn det skal være, du har lov å bli gravid og det er ingen som skal kunne bli sure og skuffa pga det! Jeg ble også møtt med lange fjes, men fikk til slutt beskjed om å ikke ha dårlig samvittighet (skulle jo bare mangle). Forstår godt at du er lei og frustrert, du kan ringe nav, de har opplysningsplikt og skal kunne forklare deg hvordan du går frem. Veldig trist at du skal måtte sitte der og være lei deg når dette egentlig er noe som bare er gledelig! Jeg heier på deg, det ordner seg nok til slutt!:)

huff, takk for omtanken:) det trenger jeg nå.. 
liker ikke når ting ikke går bra, og vil helst at alle skal ha det bra!!! 
hadde jo håpt at dette skal være en koselig tid, som man skal kunne nyte. 
men når mannen også er delvis enig med henne, så føler jeg meg mutters alene.. 
jaja, det ordner seg vel uansett.. :)

Jeg kjenner en som jobber på ambulansen i Oslo/Akershus og der går de ut i svangerskapspermisjon etter uke 14 har jeg skjønt, merkelig om dere ikke har samme regler? Sjefen din virker veldig uproff, det jobben din må gjøre er å skrive et skriv der de skriver at de ikke har mulighet til å gi den annen jobb enn den du har, og at du derfor må over på svangerskapspenger. Og man taper ingenting på svangerskapspenger, så det er bare tull iallefall.

*Nyperose* skrev:
Jeg kjenner en som jobber på ambulansen i Oslo/Akershus og der går de ut i svangerskapspermisjon etter uke 14 har jeg skjønt, merkelig om dere ikke har samme regler? Sjefen din virker veldig uproff, det jobben din må gjøre er å skrive et skriv der de skriver at de ikke har mulighet til å gi den annen jobb enn den du har, og at du derfor må over på svangerskapspenger. Og man taper ingenting på svangerskapspenger, så det er bare tull iallefall.

ja det burde vært sånn her også. men det er privat, så er ikke alt som er samme reglene.. 
har snakket litt med kollegaer, og de sier at det er hennes måte å reagere på, hun roer seg nok litt sa de.. så håper det!
har allerde skrevet det skrivet hos jordmor, men hun må signere at jeg ikke kan omplasserest eller lignende.. men er ikke lett når hun har ferie, og ikke er så sammarbeidsvillig virker det som..! huff. for et stress! 
det har du helt rett i. heldigvis vet jeg rettighetene mine, og har lest en haug på nav siden sider, så skal nok komme med gode argumenter om det så skal være!! ikke nok med det så har arbeidstilsynet mye å komme med om hun skal skape noe trøbbel eller lignende. det er sikkert og visst!

Uff, det er tragisk når det vert sånn!! For dumt at gravide skal måtte "sloss" for rettighetene sine!!
Men..trur ikkje det er så uvanlig (eller så har eg vore veldig uheldig..) Hatt forskjellige jobber ved to graviditeter og hatt ubehageligheter begge gongane. Ingen gratulasjon, beskjed om at dersom eg ikkje kan gjere det jobben krev får eg berre sjukemelde meg (og det under samtale om tilrettelegging, som arbeidsplassen faktisk er forplikta til OG kan få økonomisk støtte til å gjennomføre). Eg har endo til vore aktiv sjukemeldt og fått beskjed om at eg har ingen rett til å be om fritak frå opg. ei heller vera heime ein dag dersom eg sku ha behov for det. Kan sei det sånn at eg vart rimelig kjappt fulltidssjukemeldt etter det!!

Håper sjefen din roer seg fort ned og får orden på sakene!! Eg veit det er ekstremt vanskelig, men du har ingen grunn til å ha dårleg samvit, så prøv å ikkje tenkje på jobben, og konsentrer deg om den vesle i magen :)

Som sjef så må jeg bare si at det verste jeg vet er når mine ansatte "lurer" meg når de får fast stilling. De blir gravide innen et halvt år bare for å "melke" bedriften. 
Men når det er sagt, så er det jo ingen regel uten unntak da. Jeg sier ikke at du er sånn. :) 
Du har krav på en oppfølgning samtale innen 3 uker etter start på sykemelding. I de fleste praktiske bedrifter har du også krav på en individuell arbeidsplan. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg over i sykemelding asap. Da er det fint lite hun kan gjøre for å ødelegge for deg. Hvis da DU ikke signerer på oppfølgningspapirene så er det bedriften som får bot... du får fortsatt penger

Men jørs da. Er ikke alltid man har planlagt når man skal bli gravid. Jeg ble gravid ette jeg fikk fast stilling, men det vsr overhodet ikke planlagt. Hvis sjefen min hadde anklaget neg for og "melke" bedriften, hadde jeg blitt temmlig forbanna. Jeg hadde også blødninger da, og legen fortalte at jeg hadde en SA forbi jeg ikke tok det med ro, og stresset alt for mye i henhold til jobb O.L

Haha! Ærlig talt! Melke bedriften?? Seriøst?? Kjenner jeg blir rasende når jeg hører sånt. Når en sjef ansetter en ung jente i "rett" alder, burde hun jo skjønne at det kan komme en graviditet i nærmeste fremtid. Det er jo en menneskerett å bli gravid, det er jo naturens gang, og det er jo for mange meningen med livet. Nei! Den sjefen der og alle andre sjefer som reagerer sånn, burde fått seg et kurs i hvordan behandle sine ansatte på riktig måte. For sånn, skal det absolutt ikke være. Stå på du Kailin!!!!!!

høna30b skrev:
Som sjef så må jeg bare si at det verste jeg vet er når mine ansatte "lurer" meg når de får fast stilling. De blir gravide innen et halvt år bare for å "melke" bedriften. 
Men når det er sagt, så er det jo ingen regel uten unntak da. Jeg sier ikke at du er sånn. :) 
Du har krav på en oppfølgning samtale innen 3 uker etter start på sykemelding. I de fleste praktiske bedrifter har du også krav på en individuell arbeidsplan. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg over i sykemelding asap. Da er det fint lite hun kan gjøre for å ødelegge for deg. Hvis da DU ikke signerer på oppfølgningspapirene så er det bedriften som får bot... du får fortsatt penger

Hva er dette for et svar liksom?!?
Og nei hun skal ikke sykemeldes, hun skal ha svangerskapspenger. Sett deg inn i hva hun skriver da før du uttaler deg om ting du tydeligvis ikke har greie på!!!

her var det mye forskjellig. huff, ja nå har jeg vært i dialog pr. mail med regnskapskontoret i hele dag, hvor de pålegger meg at jeg skal ha sykmelding, for å kunne få lønna mi! dette er sludder og vås, for jeg er ikke syk og har ikke behov for sykmelding. jeg er i et arbeid der det ikke er forsvarlig for meg og barnet mitt i magen der det er stor risko for skade på foster, og diverse. dette kan man lese på nav sine sider og arbeidtilsynets sider. jeg kan heller ikke omplaserest eller tilrettelegges, derfor svangerskaps penger som jeg har rett på. 
etter om og men har jeg nå vært hos legen min for å diskutere dette og hva jeg skal gjøre, siden jeg ikke har andre enn meg selv og internett å stole på. så var han helt enig med meg, at ej sykmelding er ikke relevant for meg egentlig, der jeg også fikk vist han mailene jeg har fått, og han konkluderte med at han fikk skrive en sykmelding med bl.a berunnelse kvalme og tretthet. noe jeg er (men som ikke er så alvorlig eller kraftig at det er behov for sykmelding dog). 
så nå kommer mannen min hjem i morgen, og vi skal ta oss en tur til nav, og snakke med de og få en oppklaring i dette tulle her. jeg føler meg urettferdig behandlet, og selv om jeg har nettopp komt i fast stilling, så var heller ikke planen min å gå ut allerede 3 mnd på veg. jeg hadde planer om å være der i 5 mnd. men når ej kyndig person som jordmor, ikke gir meg lov å arbeide, også pga blødninger så har hun mer hun skulle sagt enn en sjef som ikke har noe positivt å komme med eller hjelpe meg i det hele. 
jeg kjenner jeg er rimelig pisst og forbanna! føler meg totalt alene om å ordne ut, noe som sjefen min skal kunne være en støtte person i tillegg.. og nei, jeg er ikke en som"melker" bedriften. 

Jeg sitter også som daglig leder i en bedrift, og graviditeter/permisjoner er nå en gang noe man må forholde seg til. Jeg kan heller ikke se hvordan dette "melker" en bedrift da alt blir refundert gjennom NAV. Dette gjelder også sykepenger i arbeidsgiver perioden om man søker om det. Ta kontakt med NAV for veiledning der, for dette er ikke en god måte å behandle sine ansatte på. Du har dine rettigheter og de burde også arbeidsgiver være interessert i å sette seg inn i, for det er nok ikke siste gangen de kommer i en slik situasjon vil jeg tro. Og det ER svangerskapspenger du skal ha. Lykke til og en stor klem fra meg :)

TePa skrev:
Jeg sitter også som daglig leder i en bedrift, og graviditeter/permisjoner er nå en gang noe man må forholde seg til. Jeg kan heller ikke se hvordan dette "melker" en bedrift da alt blir refundert gjennom NAV. Dette gjelder også sykepenger i arbeidsgiver perioden om man søker om det. Ta kontakt med NAV for veiledning der, for dette er ikke en god måte å behandle sine ansatte på. Du har dine rettigheter og de burde også arbeidsgiver være interessert i å sette seg inn i, for det er nok ikke siste gangen de kommer i en slik situasjon vil jeg tro. Og det ER svangerskapspenger du skal ha. Lykke til og en stor klem fra meg :)

ja, hun har jo vært borti dette 3 ganger før bare i fjord, og jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å reagere på den måten hun har gjort, samt ikke hjulpet meg gjennom ved å sette seg inn i ting. 
ja, heldigvis vet jeg mine rettigheter, men blir jo i tvil da når jeg får mail fra regnskapskontoret om at jeg MÅ få sykmelding. eller så får jeg ikke lønn? synes dette er helt idiotisk! 
skal snakke med nav på mandag, når de har åpent! for JEG skal ikke gå i tap her bare fordi jeg har et lite barn i magen! 
tusen takk for det! setter stor pris på all omtanke! dere redder dagen min <3 

TePa skrev:

ja, hun har jo vært borti dette 3 ganger før bare i fjord, og jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å reagere på den måten hun har gjort, samt ikke hjulpet meg gjennom ved å sette seg inn i ting. 
ja, heldigvis vet jeg mine rettigheter, men blir jo i tvil da når jeg får mail fra regnskapskontoret om at jeg MÅ få sykmelding. eller så får jeg ikke lønn? synes dette er helt idiotisk! 
skal snakke med nav på mandag, når de har åpent! for JEG skal ikke gå i tap her bare fordi jeg har et lite barn i magen! 

TePa skrev:

Back
Topp