Jobb søknad!

sol-stråle

Elsker forumet
JEg har nå søkt på jobb, men har ikke fått svar enda, jeg er jo gravid så da er det vel ikke bare ,bare å bli ansatt.. Trenger jo ikke si noe før jeg er blitt ansatt, men hva vil sjefen si da når jeg forteller det senere? så på Lidl. Vil jo ikke få "sparken" bare for at jeg er gravid.....

Nå er du bare 10 uker på vei og det er ikke vanlig å informere noen om dette før man er helt sikker på at alt går bra. Selv fikk jeg ny jobb når jeg hadde gått 10 uker, men valgte å fortelle dem og så takke nei til jobben. Dette fordi jeg syns det ikke var rett av meg å ta imot ny jobb og gå rett inn i en sykemelding. Så har jeg en fin jobb som jeg har i dag, manglet bare noen få prosenter for å få 100% stilling[8|]

du trenger ikke si noe før du er 12 uker på vei.. da er det vanlig å fortelle sjefen det. Man skal vel egentlig gjøre det tror jeg...

Jeg mener å ha hørt at du ikke trenger å si noe før et par måneder før termin.
Vet ikke jeg, men har ei venninne som ikke sa det til noen før 7 mnd, og heller ikke arbeidsgiver.
De må få tid til å skaffe vikar til du blir borte ihvertfall..

Ta i mot jobben, hvis du får den!!! Det er dine kvalifikasjoner som skal avgjøre om du er egnet for jobben eller ikke. Ikke om du er gravid eller ikke. Arbeidsgivere skal heller ikke forbigå noen de vet er gravide, men vet de det er det jo lett å finne en annen begrunnelse. Mener de at du er den beste søkeren, så må de jo ønske å få deg tilbake etter permisjonen. Det er nå mitt råd! Ingen som planlegger at de er mye sykemeldt i et svangerskap, kanskje klarer du å jobbe lenge...

Jeg er enig i at du ikke trenger å si noe før du vet helt sikkert at alt går bra med deg og spiren i magen din:-))

Men, og jeg tror det er et men her: Husk at du har prøvetid, og dersom det skulle falle i dårlig jord at du er gravid så kan de finne en grunn til at de ikke trenger deg, det har ikke skjedd med meg men jeg kjenner ei som dette skjedde med og det var så lit hun kunne gjøre med det desverre...

Men jeg ønsker deg masse lykke til:-)

Et tips til det, kan jo være å organisere seg. Da har man en organisasjon til å hjelpe en hvis en mener seg usaklig behandlet.

Her mener jeg faktisk at du bare skal stå på, og sørge for å få jobben. [:D]
De har ikke lov til å la være å ansette deg fordi du er gravid. Du er jo bare 10 uker på vei og kan jobbe mange uker ennå før du går ut i permisjon. Husk! Å være gravid er ikke en sykdom - det er en tilstand!
Ei venninne av meg fikk seg jobb da hun var helt i slutten av svangerskapet. Hun jobba bare ei uke, så gikk hun ut i permisjon. Så stå på, du!!! Lykke til!
PS. Men man vet jo aldri med Lidl, da.... [&:]

Å annskaffe seg jobb nå når du er gravid tror jeg blir kJempe vannskelig. Det er ingen nye arbeidsgivere som vi annsett oss som kan bli sykmeldte med en gang og snart går ut i permisjon. Det sier seg selv...

Men husk at når noen blir annsatt er har du prøve tid på 3mnd (mange har også 6mnd) Innen prøvetiden er ferdig vil sjefen se selv med egene øyne at du er gravid, da tror jeg du skal ha dritt flaks hvis du får jobben etter prøvetiden. Ikke meningen å være så driekte, men i dag er det rein fakta desverre.

Tror dessverre det kommer an på om jobben er i det private eller offentlige.. Og om hva slags utdannelse du har osv..Arbeidslivet er kynisk, og jeg har flere ganger vært borti at sykepleiere har fått jobb i det offentlige selv om de er gravide. Assistenter derimot har ikke fått tilbud.. Det står ingen ting i arbeidsmiljøloven om at du plikter å oppgi at du er gravid innen rimelig tid, men det går mye på tillitt da... Lykke til!

Men problemet er jo at sjefen legger merke til det at du er gravid før prøvetiden er over.
Det er ingen som blir fast annsatt UTEN prøvetid...

Sant det. Men da er det veldig viktig at man er organisert, da har man i hvertfall en liten sjans...

Jeg måtte søke ny jobb tidlig i vår. Jeg hadde da akkurat funnet ut at jeg var gravid. Jeg valgte å ikke si noe før jeg så om de vurderte meg. Jeg fikk jobben og hadde fått den selv om de visste at jeg var gravid. Det var noen få som visste om det, og siden jeg bor på et lite sted hadde de visst om det allikevel. Jeg som hadde gått og grudd meg i flere uker uten grunn.......heldig for meg så gikk det i min retning. Men dessverre er det mange som ikke er så heldige......

Back
Topp