• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Jobb og regler

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Jeg jobber i helsevesenet som vikar og søker ledige vakter. Jeg får stort sett svar på vakter jeg har søkt på dagen før eller to dager før. Jeg er så sliten og lei dette opplegget og lurer på om det finnes regler for om dette er lov? Jeg får heller ikke sykmeldt meg hvis det skulle være behov for det, for jeg får jo ikke penger for de første 16 dagene :(

Er desverre slik det er å være vikar i helsevesenet. Hvis du blir sykemeldt får du ikke penger for de første 16 dagene fordi du ikke er fast ansatt. Men du skal ha penger for de vaktene du allerede er satt opp på :)

Er desverre slik det er å være vikar i helsevesenet. Hvis du blir sykemeldt får du ikke penger for de første 16 dagene fordi du ikke er fast ansatt. Men du skal ha penger for de vaktene du allerede er satt opp på :)
Jeg vet det, men det er snakk om maks en vakt, så jeg føler meg tvunget til å jobbe. Skal i gang med IVF i november og skulle det bli veldig tøft og jeg får mange plager, så må jeg bare stå i det :( Går skole da, så er stadig nærmere fagbrev i hvert fall.

Men er det ikke slik nå at om man har jobbet fast en prosent i over ett på, har man krav på den prosenten?
Hvor lenge har du jobbet slik som dette? Skjønner dette er uforutsigbart.

Men er det ikke slik nå at om man har jobbet fast en prosent i over ett på, har man krav på den prosenten?
Hvor lenge har du jobbet slik som dette? Skjønner dette er uforutsigbart.

Da må man ha hatt kontraktfestet vikariat i 24 mnd sammenhengene :( så den regelen der er ikke mye til hjelp for de det gjelder

Da må man ha hatt kontraktfestet vikariat i 24 mnd sammenhengene :( så den regelen der er ikke mye til hjelp for de det gjelder

Så kjedelig. Skulle ikke vært lov å gå slik over lang tid. Vikar er noe man har behov for i blant. Ikke hver dag.
Dette er en stor ulempe med vårt helsevesen :(

Så kjedelig. Skulle ikke vært lov å gå slik over lang tid. Vikar er noe man har behov for i blant. Ikke hver dag.
Dette er en stor ulempe med vårt helsevesen :(

Nå kan det være egne regler innen helse som jeg ikke vet om, men en av vikarene her (skole) prøvde seg på å få fast ansettelse her i sommer, hun har jobbet hos oss i 3 år snart. Og tenkte da hun kunne beuke denne regelen, men det skal visst være sammenhengende kontraktfestet arbeid, hvem har det liksom. De aller fleste går fra kontrakt til kontrakt. Og ofte med noen dager imellom kontraktene. Synd at det skal være slik.

Jeg vet det, men det er snakk om maks en vakt, så jeg føler meg tvunget til å jobbe. Skal i gang med IVF i november og skulle det bli veldig tøft og jeg får mange plager, så må jeg bare stå i det :( Går skole da, så er stadig nærmere fagbrev i hvert fall.

Skjønner det er tungt. Gikk sånn selv føre jeg fikk utdannelsen i boks og 100 prosent stilling.

Hvis du ikke har vært vekk fra jobb mer en max 14 dager i strekk er det regler for å kunne kreve økt stilling, eller fast stilling. Man må ha jobba ett viss antall år ( husker ikke hvor mange). Trenger ikke være fast vikariat. Men så fort man har vært vekk mer enn 14 dager, så begynner de å telle årene på nytt dessverre. Kontakt evt fagforbundet hvis du er medlem. Så kan de hjelpe deg med hva du har krav på:)

Jeg jobber også slik. veldig kjedelig.

Skjønner det er tungt. Gikk sånn selv føre jeg fikk utdannelsen i boks og 100 prosent stilling.

Hvis du ikke har vært vekk fra jobb mer en max 14 dager i strekk er det regler for å kunne kreve økt stilling, eller fast stilling. Man må ha jobba ett viss antall år ( husker ikke hvor mange). Trenger ikke være fast vikariat. Men så fort man har vært vekk mer enn 14 dager, så begynner de å telle årene på nytt dessverre. Kontakt evt fagforbundet hvis du er medlem. Så kan de hjelpe deg med hva du har krav på:)
Fagforbundet var lurt, det skal jeg gjøre :)

Men hvorfor venter du ikke med planlegging av barn til du da har fast jobb?
Må vel være greit å ha ting på stell før en planlegger barn.
Nå får jeg vel som ørene flagrer.. men det er bare min personlige mening..

Men hvorfor venter du ikke med planlegging av barn til du da har fast jobb?
Må vel være greit å ha ting på stell før en planlegger barn.
Nå får jeg vel som ørene flagrer.. men det er bare min personlige mening..
Nå har vi allerede en treåring, så litt sent for det. I tillegg er det muligens for sent å få flere, så nei, jeg har ikke tid til å vente til jeg er ferdig på skolen og har fagbrev. Dessuten har vi ikke problemer med økonomien, men jeg er avhengig av å få lønn. Derfor.

Back
Topp