Jobb og graviditet

Bkno3007092

Flørter med forumet
Andre her med fysisk og til tider hardt arbeid? Jeg har en krevende fysisk jobb men lurer nå på hvor mye og hvor tungt man kan løfte og styre i løpet av en dag når man er gravid? Noen som vet? Leser så mye forskjellig :headphone:
 
Jobber som frisør, står og går hele dagen og det blir noen dårlige arbeidsstillinger i løpet av en dag. Sist jobbet jeg hele svangerskapet til tross for bekkenløsning, jobbet litt gradert i slutten. Spent på om jeg holder ut like lenge denne gang, litt tyngre å gå gravid når man har en 3åring å ta vare på kjenner jeg allerede:p
 
Jeg tenker det kommer an på utgangspunktet man sjøl har, fysisk sett. Er man sterk og godt trent, tåler man jo ganske mye. Buktrykket bør vel ikke være kjempestort mot slutten av graviditeten og man må ta hensyn hvis man har bekkenplager. Jeg vet om flere sterke idrettsutøvere som har holdt på med ganske tøff trening et godt stykke uti svangerskapet, men kroppen sier vel fra med kynnere osv om det blir for mye.
 
Jeg regulerer foreløpig løfting med kvalmen :p Blir kvalm av anstrengelser og tunge løft, så jeg løfter bare de letteste barna i barnehagen for tiden :hilarious: Men jeg er blitt 40% sykemeldt nå frem til ferie fordi jeg kjenner jobben er for krevende med den formen jeg er i for tiden!
 
Titt på denne artikkelen som utgangspunkt
https://www.kk.no/mamma/kan-man-lofte-tungt-nar-man-er-gravid/63730007
Og se gjerne til danskene med deres regler for inspirasjon.

Jeg har måtte ta hensyn til det fordi det ikke bare er hvor tunge enkeltløft er, men også samla mengde i løpet av en dag som betyr noe. Tilrettela noen arbeidsoppgaver i forhold til det.
 
Titt på denne artikkelen som utgangspunkt
https://www.kk.no/mamma/kan-man-lofte-tungt-nar-man-er-gravid/63730007
Og se gjerne til danskene med deres regler for inspirasjon.

Jeg har måtte ta hensyn til det fordi det ikke bare er hvor tunge enkeltløft er, men også samla mengde i løpet av en dag som betyr noe. Tilrettela noen arbeidsoppgaver i forhold til det.
Ja jeg kommer tett opp mot om ikke over anbefalingene i løpet av en dag. Jeg er lagersnsvaring og jobber i butikk med tunge varer. Så blir mye løfting her. Er jo vandt med det, men lurer på om jeg må ta hensyn til dette med tanke på kortere livmorhals også, er konisert. Men tenker dette er ikke noe jeg trenger å tenke helt på enda, Knøtte ligger jo godt gjemt inni livmoren nå, og kommer ikke opp før om en stund
 
Ja jeg kommer tett opp mot om ikke over anbefalingene i løpet av en dag. Jeg er lagersnsvaring og jobber i butikk med tunge varer. Så blir mye løfting her. Er jo vandt med det, men lurer på om jeg må ta hensyn til dette med tanke på kortere livmorhals også, er konisert. Men tenker dette er ikke noe jeg trenger å tenke helt på enda, Knøtte ligger jo godt gjemt inni livmoren nå, og kommer ikke opp før om en stund
Er lurt å diskutere det med noen som kan sånt, og kanskje være litt føre var?

Jeg har syntes det har vært litt kleint å måtte si at jeg trenger tilrettelegging/ekstra hjelp med enkelte oppgaver, men folk er ofte ekstremt hjelpsomme når man bare spør :)
 
Er lurt å diskutere det med noen som kan sånt, og kanskje være litt føre var?

Jeg har syntes det har vært litt kleint å måtte si at jeg trenger tilrettelegging/ekstra hjelp med enkelte oppgaver, men folk er ofte ekstremt hjelpsomme når man bare spør :)
Ja jeg endte opp med å fortelle en kollega som hjelper meg ofte på lageret slik at han forstår hvorfor han må hjelpe med de tyngste løfta etterhvert:hilarious: Men jeg føler det går fint foreløpig å jobbe slik jeg pleier. Blir nok tyngre når magen kommer etterhvert. Dagen i dag startet med å løfte to paller (ca 30 stk på pallen) med 10 liter malingsbokser på riktig plass så det sier jo litt om hvor mye løfting jeg har:hilarious: kommer to semitrailere senere med varer også, så da blir det trucken resten av dagen
 
Jeg gikk i "permisjon" i går, og er 7 uker i morgen. . Svangerskapspenger frem til fødsel..
 
Jobber i akuttpsykiatrien og var sykmeldt de siste to ukene før ferie. Håper formen er bedre til etter ferien slik at jeg kan jobbe igjen. Får da tilrettelagt slik at jeg ikke har ansvar for pasienter med voldsrisiko eller utageringshistorikk.
 
Jeg gikk i "permisjon" i går, og er 7 uker i morgen. . Svangerskapspenger frem til fødsel..

Legen min ringte meg på fredag for å fortelle meg at det beste var at jeg ikke jobbet pga 2 senaborter i uke 18. Så hun sa at hun ville sykemelde meg denne uka også har jeg søkt om svangerskapspenger fra etter ferien min er over. Fikk litt sjokk da hun sa at jeg ikke fikk "lov" til å jobbe mer. Jeg er også bare 7+3 i dag. (Jobber i bhg)
 
Legen min ringte meg på fredag for å fortelle meg at det beste var at jeg ikke jobbet pga 2 senaborter i uke 18. Så hun sa at hun ville sykemelde meg denne uka også har jeg søkt om svangerskapspenger fra etter ferien min er over. Fikk litt sjokk da hun sa at jeg ikke fikk "lov" til å jobbe mer. Jeg er også bare 7+3 i dag. (Jobber i bhg)

Like greit å holde seg i ro når du har den erfaringen.. Får håpe du får grønt lys på svangerskapspenger også. :Heartred Hold meg gjerne oppdatert..
 
Jeg jobber i barnehage og ble sykemeldt frem til ferien (ble to uker). Når jeg er ferdig med ferien er jeg 12 uker på vei og håper kvalmen har gitt seg. Jobber på småbarn og taklet dårlig å være i bæsje lukt hele dagen..
 
Jeg gikk i "permisjon" i går, og er 7 uker i morgen. . Svangerskapspenger frem til fødsel..
Gjorde også dette forrige svangerskap fra uke 7 og det blir nok det denne gangen også. :)
 
Back
Topp