Jobb og gravid

Sawyer2012

Blir kjent med forumet
Igår hadde jeg ett lite sammenbrudd på jobb. Jeg jobber i barnehage, på en småbarnsavdeling som ped leder. Jeg er 15+6 på vei. De to siste ukene har det vært en del å gjøre på jobb med nye barn som kommer, avvikling av ferier, fikse basen til ett nytt barnehager år osv. Igår bare smalt det tilslutt. Jeg orket ikke mer av bleieskift, løfting og bæring av barn, legging, bøying av ett allerede vondt bekken, opp og ned av gulvet og at vi var en mindre på jobb (noe vi har vært hele uka). Jeg begynte å gråte midt under lunsjen med barna, og måtte gå på do for å ta meg sammen igjen. Min kollega kom å snakket med meg og sendte meg tilslutt hjem. Resten av dagen gikk til å ligge på sofaen og sove. Det samme gjelder idag. De siste ukene har jeg heller ikke orket å gjøre noe husarbeid pga bekkenet fordi jeg er sliten etter jobb.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan stresse ned på jobb, og klare å jobbe lengst mulig frem mot permisjon? Ønsker å jobbe, men vil ikke presse meg selv til jeg ikke klarer mer :woot:

Hvorfor kan du ikke dra til legen å få en sykemelding da? bekkenet blir vel sannsynligvis ikke noe bedre utover i svangerskapet heller... Det blir vel heller mye verre hvis du fortsetter å presse deg selv.

Mitt bekken har vært veldig opp og med gjennom svangerskapet - og jeg har holdt meg aktiv men tatt hensyn.
Tenker at sykmelding ikke alltid er løsningen men ser ofte at mange velger dette fort de har sjansen.

Først ville jeg sett på om det var muligheter for tilpasninger. Er det noen oppgaver du kan la andre gjøre for å holde ut lenger?
Er ikke alltid like lett med arbeidsplassen skal tilpasse.

Jeg er lærer og fikk tilpasning med mindre inspeksjon og passet på å sette meg ned litt oftere pga bekkenet.
Klarte å holde ut til de siste vekene da måtte jeg jobbe 50%.

Det kan også vere en fordel å ta en prat med legen, kanskje kortere dager er løsningen?
Har hørt med en del som går sykmeldt lenge og de blir et langt svangerskap.

Takk for svar! Skal til jordmor i morgen før jobb, tenkte jeg skulle høre litt med henne hva hun tenkte, også skal jeg snakke med styrer i barnehagen ang tilrettelegging. Så få se om det hjelper:)

Hvordan har det gått?? Viktig å ha dialog med arbeidsgiver og forsøke tilrettelegging! Skal selvsagt ikke jobbe for en hver pris men jeg tror det er bra så lenge en kan ha gode forhold på jobben :-)

Jeg jobber også som pedagogisk leder, og er nå 24 uker på vei. Har knapt vært på jobb etter positiv test føler jeg grunnet ekstrem kvalme fram tll uke 16 (og ferie). Pga at jeg blir veldig sliten så prøvde jeg meg på 6 t pr dag de to første ukene i høst. Sjefen min så at jeg ble veldig sliten.. Fungerte greit på jobb men lå bare på sofaen. Sjefen og legen var veldig enige i at jeg måtte sykemeldes mer. Nå jobber jeg mandag, onsdag og fredag i 5 timer, også har jeg fri tirsdag og torsdag for å fylle på litt energi samt å faktisk få til å gjøre noe (etter jobb klarer jeg ikke stort). Dette ser ut til å fungere for med ihvertfall!

En ting er sikkert - du får INGENTING igjen av å jobbe deg ihjel. Husk at du ikke skal være utslitt når du kommer til termin. Sjefen min har vært såpass streng med meg fordi hun ønsker meg i jobb lengst mulig, istedenfor at jeg må sykemeldes 100% pga jeg blir utslitt.

Kjenner selv med tilrettelegging så blir jeg utrolig sliten, fort.. Så skal høre hva legen sier. Men har ikke like vondt i bekkenet nå etter at jeg har roet ned, og begynt med tilretteleggingen :)

Prøv å jobb færre og kortere dager, er bedre å jobbe mindre og lengre enn å bli helt utkjørt med en gang og sykemelde seg 100%. Selv om det noen ganger er det som må til også:)

Jobber selv som ped.leder og var sykemeldt nesten hele forgje svangerskap :( Pga dårlig tilrettelegging fra jobb. Nå er min arbeidsplass blitt bedre på tilrettelegging og jeg ser nesten fram til neste svangerskap :D Da skal jeg jobbe lengre enn sist :D

Ville skrevet en liste over de arbeidsoppgavene du klarer å gjennomføre med vondt bekken og som ikke sliter deg helt ut. Hvilke oppgaver du overhode ikke klarer og hvilke oppgaver du kan gjennomføre med ekstra tilrettelegging. Kanskje daglig leder burde latt deg gå over på storbarns avd?
Legg fram listene til daglig leder og bli enig om hvordan din arbeidsdag kan blir lettes mulig igjennom svangerskapet.
Har jobben hjelpemiddler du kan bruke? La barna gå klatre opp på stellebordet selv, bruk heve/senke funksjonen, la de barna som klarer klatre opp i vognen selv (vi har en egen trøe som barna bruker), gode rulle stoler, av/på kledningsbenker i garderobe?

Kanskje bedriftshelsetjenesten deres har noen gode råd å komme med?
Er dere IA-bedrift? Da kan dere søke nav om hjelpemiddler :)

Lykke til :)

Ja, barnehagen er ganske god på tilrettelegging. Har trapp til stellebordet, og det er hev og senk bord. Har påkledningsbenker, og jeg lar ungene gå mest mulig selv.. Er kun de aller minste jeg løfter hvis det er nødvendig. Tror ikke stor avdeling er noe løsning, vi er en natur og bevegelses barnehage så på stor er det minimum to turer i uka, og masse opplegg hele tiden. På småbarn så er det mulig å ta det helt rolig en dag hvis jeg vil:) Har også mulighet til å sitte rolig en god stund i sovetiden, siden nesten alle barna våre sover.
Som også nevnt tidligere så er bekkenet mitt litt bedre, men er veldig trøtt og sliten fortsatt etter jobb, og det blir ofte en liten lur etter jobb. :sleep011

Back
Topp