Jobb i dagligvarebutikk

Uff, det er mye man kan si om arbeidsmiljølov og rettigheter for gravide, men eksemplene er mange av arbeidsgivere som gjør hverdagen sure for gravide.. Ta det opp med sjefen din og satse på at han vil legge ting til rette for deg! Forrige gang jeg var gravid jobbet jeg i butikk. Sjefen, som attpåtil var ei dame, gjorde hverdagen virkelig vanskelig for meg.. Det endte med at jeg sluttet da jeg var 4 mnd på vei, fikk jobb som mellomleder i et stort firma.

Du får gjøre det beste ut av det, uansett om du må sykemeldes eller ei :)
Arbeidsgiver er veldig flink til å tilrettelegge så går nok fint så lenge kroppen holder :) Var i bedre fysisk form når jeg ble gravid denne gangen og holder det ved like. Det hjelper myyyye :)

Jobber selv i dagligvare, har alt ansvar for fersk, kjøl og frys. Det vil si veeldig mange løft pr dag. Løftet mye fram til nå, men nå sliter jeg mer med hofter og diverse. Sjefen er heldigvis veldig forståelsesfull da han selv har 10 barn, så han har bare gitt meg streng beskjed om å delegere løfting og heller bruke tid på å forklare hvordan ting skal stables osv :) jeg har sagt t jeg ønsker å fylle varer istedenfor å sitte i kassa hele dagen, da dette er verre for meg med tanke p vonde hofter/mulig bekkenløsning. Men kollegaene mine er veldig hjelpsomme bare jeg sier ifra, de fyller traller og jeg fyller ut! Mitt beste råd er å være åpen om det og spørre om hjelp!

Svangerskapspenger da? Går det på samme som sykemelding?
For du får vel bare 60% av lønna om du blir sykemeldt nå. Er det ikke?
nei, hun får hele lønnen sin. Den er side stilt med lønnen hennes når det kommer til foreldrepengeutregningen. ;-)

Du får vel redusert utbetalingene etter ett års sykemelding uansett grunn?
sykemeldingen vil ikke vare i 1 år som regel så blir en bare sykemeldt til perm starter. og etter perm har en faktisk også "jobbet" seg opp rett til ny sykemelding ;-)

sykemeldingen vil ikke vare i 1 år som regel så blir en bare sykemeldt til perm starter. og etter perm har en faktisk også "jobbet" seg opp rett til ny sykemelding ;-)

Hun skrev jo at hun nettopp har kommet tilbake etter å ha vært sykmeldt i ett år. Da må man være friskmeldt i 9 månder før man starter på "null" igjen må man ikke?
Var sånn til en kollega av meg. Hun var sykmeldt ett år, så gikk hun ned til bare 60% av lønna og måtte være friskmeldt i 9 månder før hun kunne være sykmeldt med full lønn igjen. Så etter en stund da hun ble sykmeldt igjen var det rett ned på 60% da hun ikke hadde vært på jobb lenge nok.

Hun skrev jo at hun nettopp har kommet tilbake etter å ha vært sykmeldt i ett år. Da må man være friskmeldt i 9 månder før man starter på "null" igjen må man ikke?
Var sånn til en kollega av meg. Hun var sykmeldt ett år, så gikk hun ned til bare 60% av lønna og måtte være friskmeldt i 9 månder før hun kunne være sykmeldt med full lønn igjen. Så etter en stund da hun ble sykmeldt igjen var det rett ned på 60% da hun ikke hadde vært på jobb lenge nok.
Man må være friskmeldt i 26 uker (6måneder) for å på nytt ha krav på sykepenger :-) Etter 1 år på sykepenger, går man over på arbeidsavklaringspenger som er 66% av normal lønn :-)

Jeg ville snakket med sjefen og sagt at over lengre tid er det jo snakk om tilrettelegging eller sjukemeldig. Jo bedre de tilrettelegger for deg allerede nå, jo lengre kan du være i jobb. Hos oss har de tilrettelagt for å unngå tunge løft, ustabile pasienter (voldt ol) og satt at jeg kun skal jobbe på avdelingen (slik at jeg slipper å gå unødvendige mye ut til boligene). Dette har de satt, utover det fikk jeg beskjed om å ta det opp med dem når jeg kjente noen begrensninger :)

Svangerskapspenger får du på 100% lønn selv om du ikke får sykepenger lengre. Og tunge løft kan være skadelig for fosteret, ikke bare ubehagelig for mor. Så jeg ville definitivt latt arbeidsgiver og legen jobbe med å se på muligheten enten for full tilrettelegging, eller (delvis) svangerskapspenger...

Man må være friskmeldt i 26 uker (6måneder) for å på nytt ha krav på sykepenger :-) Etter 1 år på sykepenger, går man over på arbeidsavklaringspenger som er 66% av normal lønn :-)

Ja, mulig det er endret til 6 månder de siste par årene :)
Men uansett så var hun nettopp kommet tilbake fra 1 års sykemelding slik jeg skjønte det.

Nå har jeg to uker ferie, og kjenner det skal bli deilig å slappe av. Jeg må prate med sjefen etter ferien, dersom jeg føler samme behov for tilrettelegging. Jeg har noen ganger mulighet til å be andre ta det tyngste, men som regel blir jeg nødt til å løse det selv. Med vond rygg osv, så er jeg redd det bare skal bli verre, så skal snakke med legen som nevnt tidligere her, og kanskje få med et skriv derfra.

Nå har jeg to uker ferie, og kjenner det skal bli deilig å slappe av. Jeg må prate med sjefen etter ferien, dersom jeg føler samme behov for tilrettelegging. Jeg har noen ganger mulighet til å be andre ta det tyngste, men som regel blir jeg nødt til å løse det selv. Med vond rygg osv, så er jeg redd det bare skal bli verre, så skal snakke med legen som nevnt tidligere her, og kanskje få med et skriv derfra.

Fikk avventende sykmelding fra lege den gangen sjefen min var vanskelig og. Håper det hjelper.
Kan logge inn på forumet med pc i kveld og se om jeg finner youtube videoer med øvelsene jeg har fått til deg.
Fælt å slite med ryggen :/

Fikk avventende sykmelding fra lege den gangen sjefen min var vanskelig og. Håper det hjelper.
Kan logge inn på forumet med pc i kveld og se om jeg finner youtube videoer med øvelsene jeg har fått til deg.
Fælt å slite med ryggen :/
Det ville vært så supert!!

Back
Topp