Jobb fortvilelse...

Charlie_Lilium

Andre møte med forumet
Har fått beskjed på jobben at de skal nedbemanne og at jeg er en av de uheldige sjelene som må gå.
så jeg er ganske fortvilet, 15 uker på vei og ender opp med å stå uten jobb i august.. om jeg får lov til å jobbe ut oppsigelsestiden.
Har vært lei meg, fortvilet, sint og nå er jeg bare helt nummen. Aner ikke hva jeg skal ta meg til, vet jo at i arbeidsmiljøloven står det at det å være gravid ikke teller i en masseoppsigelse. At arbeidsgiver rett og slett ikke trenger å ta hensyn til det.
Men så jeg skulle ønske at de gjorde det.. for det å vite at du står uten jobb og noe som helst sikkerhetsnett 2 mnd før fødsel er ikke noe særlig.. å ingen er jo villig til å ansette en som er gravid og skal ut i permisjon om ikke så lenge. Beskymrer meg også for at slutten av permisjonen blir ødelagt av at jeg må fokusere på å finne meg en ny jobb.

Det er seriøst blodigt urettferdig, var ikke slik jeg ønsket at ventetiden skulle bli. Full i usikkerhet.
Er ikke noe særlig når mannen ikke har fast jobb, kun oppdrag som varer ut oktober.

Mye klaging her nå, men det er vel bedre å få det ut enn å undertrykke det hele.

Men er det noen som vet i forhold til NAV hva man har krav på, vet jo at man får dagpenger (62% av lønna), men vil ikke dette igjen påvirke permisjonspengene ved å gi lavere utbetalinger?
Vet de sier at de tar utgangspunktet til foreldrepengene i hva som er tjent 6 av de siste 10 månedene, er det vilkårlig hvilke 6 mnd det blir? At jeg kan risikere å få mindre i permisjonspenger fordi jeg måtte gå på dagpenger fra NAV i 2 mnd?
Har jeg rett på dagpenger etter endt permisjon?

Setter pris på alt av tips og råd, dette er den første graviditeten min og første gang jeg mister jobben.. så er litt lost..

og har gått meg bort på NAV sine sider uten å finne ut hva jeg egentlig har krav på i min situasjon og det har ikke nyttet å ringe de heller... enten sier de at de ikke vet helt eller at de ikke kan uttale seg om det..
Så jeg har begynt å grue meg til at jeg ender i dette NAV systemet.

Så kjip situasjon å havne i :( Foreslår at du går ut og leter etter ny jobb så fort som mulig og ikke venter på oppsigelse. Det vil være mye lettere å få ny jobb nå enn i august. Det går an å høre med NAV allerede nå om de kan hjelpe deg også.
Jeg tok en titt på loven som regulerer beregning av foreldrepenger og det står der at det finnes en særregel for fastsetting av foreldrepenger som kan komme til anvendelse for de som er arbeidsløse. De 6 beste av de siste 10 mnd skal legges til grunn, nettopp fordi det er så vanskelig for gravide å finne ny jobb. Det ser derfor ut som om det finnes gode muligheter for at du ikke taper masse inntekt på å måtte motta dagpenger hvis det er mulig å benytte dette leddet i paragrafen. Hvis du er interessert lover og sånt så finner du det i kapittel 14 i folketrygdloven, § 14-7, andre ledd.
Håper det ordner seg for deg!

Kjip situasjon, sliter litt med økonomi jeg og. Er bare 19, siste år på vidergående og bare ringevikar i habiliteringstenesta i kommunen, håper det at jeg skal jobbe hele sommeren kommer til å hjelpe

Jeg er i samme situasjon som deg, siste arbeidsdag er 31 august. Men etter jeg har lest litt på alle reglene så er jeg ikke så nervøs lenger. Prøver å se på det positive: noen måneder fri til å gjøre hva jeg vil til lille baby kommer, hehe:)
Her har mannen fast jobb, så vi vil ikke slite økonomisk de få mnd med nav lønn...

Uff sender deg klemmer, utrolig kjipt med ekstra bekymringer.
Jeg spurte de på nav hva foreldrepenga regnes ut fra siden jeg bytter jobb nå. De sa at om du har arbeid så er det lønnen den mnd før du går ut i perm som er grunnlaget. Siste 6 av 10 mnd er et krav om yrkesaktivitet og har i utgpkt ingenting med lønnen å gjøre slik jeg ble fortalt :/

Så kjip situasjon å havne i :( Foreslår at du går ut og leter etter ny jobb så fort som mulig og ikke venter på oppsigelse. Det vil være mye lettere å få ny jobb nå enn i august. Det går an å høre med NAV allerede nå om de kan hjelpe deg også.
Jeg tok en titt på loven som regulerer beregning av foreldrepenger og det står der at det finnes en særregel for fastsetting av foreldrepenger som kan komme til anvendelse for de som er arbeidsløse. De 6 beste av de siste 10 mnd skal legges til grunn, nettopp fordi det er så vanskelig for gravide å finne ny jobb. Det ser derfor ut som om det finnes gode muligheter for at du ikke taper masse inntekt på å måtte motta dagpenger hvis det er mulig å benytte dette leddet i paragrafen. Hvis du er interessert lover og sånt så finner du det i kapittel 14 i folketrygdloven, § 14-7, andre ledd.
Håper det ordner seg for deg!
Takk for godt råd, ønsker virkelig å få en meg en ny jobb.. men her jeg bor er jobbmarkede sprengt med godt kvalifiserte personer.. å får nok neppe en jobb innenfor mitt fagfelt før olja snur igjen, dessverre...Synd å si det.. har jo valget med å flytte til en ny by og prøve lykken der, men det er ikke noe jeg ønsker med tanke på vidunderet som skal komme til verden og da jeg ønsker ikke å flytte fra nettverket mitt akkurat nå... men tusen takk for rådet :) Skal se litt nærmere på det :)

Kjip situasjon, sliter litt med økonomi jeg og. Er bare 19, siste år på vidergående og bare ringevikar i habiliteringstenesta i kommunen, håper det at jeg skal jobbe hele sommeren kommer til å hjelpe

Er bare å stå på, det er ikke alltid like lett med å få de pengene til å strekke til! men beundrer deg, stå på videre :)
Har ei vennine som fikk en gull gutt når hun var 18, klarte å fullføre vidergående og tjene penger! så har trua på deg også :) :)
Bruker å ordne seg for snille piker :)

Jeg er i samme situasjon som deg, siste arbeidsdag er 31 august. Men etter jeg har lest litt på alle reglene så er jeg ikke så nervøs lenger. Prøver å se på det positive: noen måneder fri til å gjøre hva jeg vil til lille baby kommer, hehe:)
Her har mannen fast jobb, så vi vil ikke slite økonomisk de få mnd med nav lønn...

huff, det er til å få vondt inni seg av det som skjer! Ønsker deg lykke til!
Jobben tilbydde meg i dag en deal der jeg omtrent kan jobbe til permisjonen starter og ta oppsigelsesperioden når jeg er tilbake... men sier jo ifra meg endel andre rettiheter.. så jeg sitter her nå å lager lister over fordeler og ulemper med alternativene jeg har fått..

Blir jo en ekstra lang mammaperm :)

vet jo at folk har klart seg med mye mindre enn det vi ender opp med.. men det er likevel kjipt og det er jo ikke akkurat en slik situasjon man ønsker å havne i...
men har trua på at det kommer til å ordne seg til slutt!

Uff sender deg klemmer, utrolig kjipt med ekstra bekymringer.
Jeg spurte de på nav hva foreldrepenga regnes ut fra siden jeg bytter jobb nå. De sa at om du har arbeid så er det lønnen den mnd før du går ut i perm som er grunnlaget. Siste 6 av 10 mnd er et krav om yrkesaktivitet og har i utgpkt ingenting med lønnen å gjøre slik jeg ble fortalt :/

klemmene mottas med takk! Tror kanskje jeg skal ta kontakt med NAV og bare få klarhet i hva som kreves osv.

Hvordan er kroppen og psyken din i graviditeten da? Tenker i forhold til om du kanskje burde sykemeldt deg?

Det sliter på en psykisk å bli oppsagt så seint i svangerskapet og man får jo ikke akkurat ny jobb heller på flekken...

Jeg er litt i samme situasjon. Jeg er selvstendig næringsdrivende veterinær og har det som betegnes et risikofylt arbeid, jeg må derfor kutte ut vaktene og siden kollegaene mine i distriktet ikke kan ta belastningen med mine vakter søkte de etter ny veterinær som starter allerede 1.august og tar over jobben min. Jeg har nok litt andre rettigheter enn deg, men etter det jeg har lest meg opp på, har dere som er ansatte mye mer rettigheter enn vi som er selvst.næringsdr. Jeg har valgt å tenke positivt på det. Vi flytter (midlertidig) til hjemkommunen til samboeren min og nærmere familie og venner, til en ny jobb skulle dukke opp. Nå vil jeg jo ha masse tid til å pusse opp barnerom etc. I tillegg har du jo i teorien nesten 1,5 år til å finne en ny jobb og du kan jo bruke de siste mnd før babyen kommer til å pusse på CV'en din og sende ut åpne søknader. Snakk med samboeren din og jordmoren. Jordmoren var iallefall veldig behjelpelig med info ang svangerskapspenger etc til meg. Alt løser seg. Lykke til!

Tror du har krav på å begynne permisjon 3 mnd før termin. Hvis du gjør det - evt. 2 mnd - så har du ikke gått på dagpener og har da krav på å regne ut fra lønna di nå. Dersom du ringer nav for å høre om regler, foreslår jeg at du gjør det fra skjult nummer og ikke oppgir navn. Vi ringte for å spørre, og de har registrert sak på oss, om at de mener at vi ikke har krav på det og det (men det hadde vi, tok bare lengre tid å få gjennom søknaden, og var veldig mange som skulle mene noe og de var ikke enige i regler internt).

huff, det er til å få vondt inni seg av det som skjer! Ønsker deg lykke til!
Jobben tilbydde meg i dag en deal der jeg omtrent kan jobbe til permisjonen starter og ta oppsigelsesperioden når jeg er tilbake... men sier jo ifra meg endel andre rettiheter.. så jeg sitter her nå å lager lister over fordeler og ulemper med alternativene jeg har fått..

Blir jo en ekstra lang mammaperm :)

vet jo at folk har klart seg med mye mindre enn det vi ender opp med.. men det er likevel kjipt og det er jo ikke akkurat en slik situasjon man ønsker å havne i...
men har trua på at det kommer til å ordne seg til slutt!
Takk, lykke til til deg også:)

Så bra du har fått en mulighet til å forlenge jobben! Håper du finner flere fordeler med dette da:)

Jeg har troen på at alt ordner seg til slutt:)

Back
Topp