Jobb amming og fast føde!Hvordan løser dere dette?

mymy

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Oktoberfruene 2018
JuniJubel2021
Sensommerskattene 2023
Begynner i jobb om drøye 3 uker, Lillegutt ammes forsatt ca 8 ganger i løpet av et døgn og er drøye 7 mnd når jeg begynner på jobb..I hvertfall 3 av disse ammingen er når jeg er på jobb. Ammefri i jobben er ikke en realitet her dessverre. Begynner heldigvis redusert så har mulighet ihvertfall få til en amming i løpet av en jobb økt første ukene før jeg begynner for fult. Men hva gjør en så. Klarer ikke pumpe opp et så stort lager som trengs ved så hyppig amming. Vil fast føde kunne erstatte noe av ammingen? han får i dag to måltider men ammer like hyppig selv.
Noen med erfaring på hvordan de har fått det til? Vil helst ikke ty til mme da lillegutt har sensetvi mage.
Råd tas i mot med stor takk!
 
Pump på jobb til dagen etter? Kjenner flere som gjorde det..
 
Fasilitetene på jobb er ikke einet til det desverre men har plan om å få pumpet når jeg kommer hjem fra jobb!
 
Hva er det som gjør at ammefri ikke er mulig? Mange arbeidsgivere avfeier det uten å være kjent med hvor sterk rettighet det er (samme med at du har lov til å jobbe redusert lengre om DU trenger og vil), det skal være sterke sterke grunner til å si nei, og arbeidsgiver skal gjøre sitt for å få det til før de sier nei. Er mange måter å gjøre det på, mange steder fungerer det å komme seinere/gå tidligere bedre enn pause midt på dagen, og da blir ikke arbeidsdagen så lang slik at det kanskje går bra med bare fast føde og vann de timene du er vekk. Min var eldre da, men løste det slik, ammet før og etter og fast føde ila dagen. Bare vær obs på at mange barn virkelig tar igjen morsmelkbehovet og mammasavn på kveld og natt første tida etter jobbstart og andre endringer, så slipper du å bli overraska om det gjelder din også!
 
Fasilitetene på jobb er ikke einet til det desverre men har plan om å få pumpet når jeg kommer hjem fra jobb!

I følge arbeidsmiljøloven har du faktisk rett på at de tilrettelegger for deg slik at du får gjort det. Både med egnet lokale/rom til å gjøre det i og kjøleskap for oppbevaring.

Og:

Fra 1. januar 2014 er retten til betalt ammefri 1 time pr dag nedfelt i Arbeidsmiljøloven, § 12-8. Dette gjelder alle ammende mødre med barn under 1 år så lenge mors arbeidsdag er over 7 timer.

Retten til ammefri er absolutt, og arbeidsgiver kan ikke nekte en ansatta mmefri dersom hun trenger fri til å amme sitt barn. Det eneste kleave er at hun faktisk ammer/pumper. Arbeidsgiver kan ikke avslå ammefri
begrunnet med at det er store ulemper forbundet med å gjennomføre det.

Mange arbeidsgivere som ikke er klar over dette.

Mere her:

https://ammehjelpen.no/artikkel/194/Nar-mamma-skal-jobbe-hvordan-kombinere-amming-og-jobb

:)
 
I følge arbeidsmiljøloven har du faktisk rett på at de tilrettelegger for deg slik at du får gjort det. Både med egnet lokale/rom til å gjøre det i og kjøleskap for oppbevaring.

Og:

Fra 1. januar 2014 er retten til betalt ammefri 1 time pr dag nedfelt i Arbeidsmiljøloven, § 12-8. Dette gjelder alle ammende mødre med barn under 1 år så lenge mors arbeidsdag er over 7 timer.

Retten til ammefri er absolutt, og arbeidsgiver kan ikke nekte en ansatta mmefri dersom hun trenger fri til å amme sitt barn. Det eneste kleave er at hun faktisk ammer/pumper. Arbeidsgiver kan ikke avslå ammefri
begrunnet med at det er store ulemper forbundet med å gjennomføre det.

Mange arbeidsgivere som ikke er klar over dette.

Mere her:

https://ammehjelpen.no/artikkel/194/Nar-mamma-skal-jobbe-hvordan-kombinere-amming-og-jobb

:)
Helt greit deg du sier der men nå er jeg i en jobb hvor en er timmelønnnet. Har ikke fast arbeidstid men kommer Ann på kundenes behov. Dermed er ammefri noe som er vanskelig få til hvertfall lønnet. Ja jeg kan ta fri for å dra hjem å amme men det går igjen utover meg. Er jo opp til meg selv å sette opp avtaler med kunder så om jeg setter opp en dag på jobb over 7 timer for å så ha rett på en time lønnet amme fri og neste dag bare jobbe 5 t for eksempel hadde ikke blitt godt tatt i mot.
Fasiliteter er vanskelig skaffe som virkelig er einet. Kunne låst meg inne på et rom men ikke noe jeg hadde syntes funker da en vil bli forstyrret gjentatte ganger for andre vil jo bruke rommet. Så det at alle har rett er greit men det lar seg ikke gjennomføre i mange type jobber desverre.
 
Helt greit deg du sier der men nå er jeg i en jobb hvor en er timmelønnnet. Har ikke fast arbeidstid men kommer Ann på kundenes behov. Dermed er ammefri noe som er vanskelig få til hvertfall lønnet. Ja jeg kan ta fri for å dra hjem å amme men det går igjen utover meg. Er jo opp til meg selv å sette opp avtaler med kunder så om jeg setter opp en dag på jobb over 7 timer for å så ha rett på en time lønnet amme fri og neste dag bare jobbe 5 t for eksempel hadde ikke blitt godt tatt i mot.
Fasiliteter er vanskelig skaffe som virkelig er einet. Kunne låst meg inne på et rom men ikke noe jeg hadde syntes funker da en vil bli forstyrret gjentatte ganger for andre vil jo bruke rommet. Så det at alle har rett er greit men det lar seg ikke gjennomføre i mange type jobber desverre.

Det var bare ment som vennlig info om hva du har krav på, fordi mange arbeidsgivere ikke er klar over det :)
 
Det var bare ment som vennlig info om hva du har krav på, fordi mange arbeidsgivere ikke er klar over det :)
Vet veldig mange har problemer med arbeidsgivere på det selv om de har rett!så griwt du lister opp rettighetene! Grei info bare synd ikke så lett gjennomføre alltid. Skulle ønske jobb situasjonen min var litt lettere få det til rettelagt! Hadde hjulpet litt på angsten for å begynne i jobb igjen!
 
Hvis du ikke klarer å pumpe nok og han ikke spiser nok føde, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å gi mme. Eller ulønnet permisjon.
 
Begynner i jobb om drøye 3 uker, Lillegutt ammes forsatt ca 8 ganger i løpet av et døgn og er drøye 7 mnd når jeg begynner på jobb..I hvertfall 3 av disse ammingen er når jeg er på jobb. Ammefri i jobben er ikke en realitet her dessverre. Begynner heldigvis redusert så har mulighet ihvertfall få til en amming i løpet av en jobb økt første ukene før jeg begynner for fult. Men hva gjør en så. Klarer ikke pumpe opp et så stort lager som trengs ved så hyppig amming. Vil fast føde kunne erstatte noe av ammingen? han får i dag to måltider men ammer like hyppig selv.
Noen med erfaring på hvordan de har fått det til? Vil helst ikke ty til mme da lillegutt har sensetvi mage.
Råd tas i mot med stor takk!

Har grublet mye på det samme Mymy:-/

Jenta mi er over 7 mnd og ammer like mye som før selv om vi startet intro fast føde ved 4-5 mnd alder. Permisjonen min er over så nå har jeg ferie og tar noen uker ulønnet så jeg starter på jobb når hun er 10 mnd i håp om at hun har klart å venne seg bedre til fast føde innen den tid og at overgangen skal bli smidigere for oss alle 3.

Jeg pumpet lett de tre første mnd for da hadde jeg overproduksjon og konstant melkespreng. Men etter mnd 3 har produksjonen stabilisert seg og nå får jeg ikke ut noe nesten når jeg prøver å pumpe:-/

Har en plan a) b) og c) for når jeg starter på jobb igjen.

a) prøve å få pumper ut litt nå i tiden før jobbstart så jeg har nok til noen måltider i frysen. Og derretter pumpe en gang på jobb om det går eller når jeg har kommet hjem fra jobb om det går, regner med det kanskje kan bli lettere å pumpe da for da «hopper» vi kanskje over noen av de faste måltidene hennes og det blir nok noe melkespreng i starten vil jeg tro.

b) jenta mi har aldri smakt mme, og hun er også veldig plaget med magen og går fast på movicol nå pga mageproblemene. Jeg har jo ikke lyst å starte med mme egentlig, fordi vi får til ammingen og jeg er redd mme skal gi henne mer plager, men jeg tenker også at det er ikke sikkert at det er så gale om hun får mme som jeg frykter, tenker derfor at vi skal teste å gi henne det noen ganger for å se hvordan hun reagerer på det nå. Har da kjøpt hipp fordi alle sier at den er mildere for de små magene og fordi det er så mange som har sagt at de små har blitt så plaget med forstoppelse av nan. Så kan det kanskje være en plan b at hun får det når hun er sammen med pappaen om jeg ikke får til pumpinga.

Plan c( er rett og slett at han må kjøre henne på jobben min, men denne planen gjør vi alt for å unngå i og med jeg pendler ca 1 t hver vei. Men blir det helt krise så må han nesten det, for vi har ikke råa til å ta mer ulønnet perm en jeg nå gjør. Det blir trangt nok de ukene jeg skal gå ulønnet nå.

Kan jo legge til at vi må jo selvfølgelig bare se ann hvordan det blir, kanskje hun klarer seg med vann feks til jeg kommer hjem i og med hun er nesten 10 mnd når jeg starter på jobb igjen.
 
Jeg benyttet ammefri slik at jeg gikk hjem fra jobb to timer tidligere. Det siste jeg gjorde før jeg dro hjemmefra var å amme, og så var jeg hjemme igjen etter 5-6 timer. Det gikk fint. Pappaen ga grøt og vann mens jeg var på jobb.
 
Føler med deg. Ikke så mye råd da jeg sitter og grubler veldig på dette selv for tiden. Permisjonen min går ut 5. juli, da er prinsessen 7 mnd 2 dager. Har prøvd å gi henne litt mat siden 4 mnd, men hun er ikke supergira på mat, pupp er best. Ikke får jeg til å pumpe (får ikke ut melk med å pumpe) og lille tar ikke flaske. Sjefen min sier nei til ulønnet permisjon grunnet bemanning på jobb. Har gitt beskjed at jeg ihvertfall må ha ammefri, det har hun ikke svart på. Ser for meg at jeg går hjem i starten og slutten av vaktene mine på dagvakt, midt i vakten (leggetid) og slutten av vakten på kveldsvaktene så får evt gubben evt komme inn med henne midt på dagen ved behov. På kvelden dessverre ikke det mulig pga de 2 eldste som skal legge seg i 19 tiden. Må jobbe i 2 uker før jeg får ferie i 4 uker
 
Føler med deg. Ikke så mye råd da jeg sitter og grubler veldig på dette selv for tiden. Permisjonen min går ut 5. juli, da er prinsessen 7 mnd 2 dager. Har prøvd å gi henne litt mat siden 4 mnd, men hun er ikke supergira på mat, pupp er best. Ikke får jeg til å pumpe (får ikke ut melk med å pumpe) og lille tar ikke flaske. Sjefen min sier nei til ulønnet permisjon grunnet bemanning på jobb. Har gitt beskjed at jeg ihvertfall må ha ammefri, det har hun ikke svart på. Ser for meg at jeg går hjem i starten og slutten av vaktene mine på dagvakt, midt i vakten (leggetid) og slutten av vakten på kveldsvaktene så får evt gubben evt komme inn med henne midt på dagen ved behov. På kvelden dessverre ikke det mulig pga de 2 eldste som skal legge seg i 19 tiden. Må jobbe i 2 uker før jeg får ferie i 4 uker

Om barnet nekter flaske og ikke tar fast føde hadde jeg reist til lege og bedt om en sykmelding:)
 
Om barnet nekter flaske og ikke tar fast føde hadde jeg reist til lege og bedt om en sykmelding:)
Er nesten det jeg vurderer. Skal til legen ila siste uken av permisjonen for andre ting så får høre hva han sier da om prinsessen ikke spiser særlig fast føde heller. Lom seg noe før helgen men nå har hun fått vannkopper så håper ikke det setter henne for mye tilbake til at hun kun vil ha pupp igjen.
 
Er nesten det jeg vurderer. Skal til legen ila siste uken av permisjonen for andre ting så får høre hva han sier da om prinsessen ikke spiser særlig fast føde heller. Lom seg noe før helgen men nå har hun fått vannkopper så håper ikke det setter henne for mye tilbake til at hun kun vil ha pupp igjen.

Jeg angrer på at jeg ikke dro til legen å ba om sykmelding, men nå er det for sent for meg, jenta mi tar jo flaske, men tenkte ikke på at hun kanskje ikke likte mme:-/ testet jo det først nå og hun brekker seg å nekter å drikke mer av det så da er vi jo like langt:-/
 
Jeg angrer på at jeg ikke dro til legen å ba om sykmelding, men nå er det for sent for meg, jenta mi tar jo flaske, men tenkte ikke på at hun kanskje ikke likte mme:-/ testet jo det først nå og hun brekker seg å nekter å drikke mer av det så da er vi jo like langt:-/
Skal jammen meg ikke være lett når politikerne vil ha oss i jobb tidligst mulig helst. Satser på at frøkenen kommer seg med mat her. :)
 
Back
Topp