Jerntilskudd

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Jeg ble anbefalt av legen å starte å ta jern, har ikke direkte lavt enda, men han mente det kunne være lurt.

Men, syns å huske at det var noe negativt med å ta jerntilskudd også (I tillegg til forstoppelse). Noen som vet? Tror det var spesielt i første trimester.

Jeg ble anbefalt av legen å starte å ta jern, har ikke direkte lavt enda, men han mente det kunne være lurt.

Men, syns å huske at det var noe negativt med å ta jerntilskudd også (I tillegg til forstoppelse). Noen som vet? Tror det var spesielt i første trimester.
Det gjelder ikke dersom jernlagerene dine er under ett gitt nivå. :)

Da avventer jeg, har klart å ta for mye jern tidligere (var noe med blodprosent da).

Vil bare anbefale aminojern til de som trenger å ta jerntilskudd. Jeg har vært veldig fornøyd med den typen tidligere, og fått anbefalt selv. Bare å google Skal ikke gi forstoppelse og jeg mener de tas bedre opp i kroppen.

Vil bare anbefale aminojern til de som trenger å ta jerntilskudd. Jeg har vært veldig fornøyd med den typen tidligere, og fått anbefalt selv. Bare å google Skal ikke gi forstoppelse og jeg mener de tas bedre opp i kroppen.
Høres veldig bra ut! Med de finnes bare i 25mg? Vanskelig å nå legens dosering på 60mg da.

I mitt forrige svangerskap slet jeg med mye hodepine i første trimester, så rundt uke 13-14 ble jeg anbefalt av jordmor å ta jerntilskudd. Hodepina forvsant ganske fort etter oppstart.

Nå er jeg sikkert dum, men har lavt jern og fått beskjed om å ta 40 mg daglig fra uke 18, men hvorfor starter man ikke bare med en gang?

Nå er jeg sikkert dum, men har lavt jern og fått beskjed om å ta 40 mg daglig fra uke 18, men hvorfor starter man ikke bare med en gang?
Det er ikke bra med for mye jern tidlig i svangerskapet og du har nok jern til å klare deg fint frem til det :)

Høres veldig bra ut! Med de finnes bare i 25mg? Vanskelig å nå legens dosering på 60mg da.
Ja det var verre ... Kanskje to annenhver dag, og tre annenhver dag. Litt usikker om det blir ok, du får evt spørre legen om du vil gå for de:)

Hvorfor er det ikke bra med for mye jern i begynnelsen av svangerskapet? Klarer ikke finne informasjon om hvorfor man skal vente med å ta jerntilskudd til uke 18-20. Noen som vet?

Hvorfor er det ikke bra med for mye jern i begynnelsen av svangerskapet? Klarer ikke finne informasjon om hvorfor man skal vente med å ta jerntilskudd til uke 18-20. Noen som vet?
Dette er litt etter hukommelse, tas med en klype salt. Men det kan føre til for høy blodprosent, som kan gi dårlig gjennomstrømning til morkake og blodpropp. Derfor man skal testes for jernlagre og ikke bare ta uten indikasjon.

Jeg har allerede begynt med jern (9+1 i dag).
Fikk beskjed fra jordmor om å begynne med jern :)

Fått papirer fra legen der han skriver at alle prøver er fine.
Av nysgjerrighet ønsket jeg å vite jern-nivået mitt, ifht om det er lavt (men ikke lavt nok til at han anbefaler jern). Hva skal jeg se etter i papirene? Orker ikke Google. :hilarious: Ferritin? Hemoglobin? Tall?

Fått papirer fra legen der han skriver at alle prøver er fine.
Av nysgjerrighet ønsket jeg å vite jern-nivået mitt, ifht om det er lavt (men ikke lavt nok til at han anbefaler jern). Hva skal jeg se etter i papirene? Orker ikke Google. :hilarious: Ferritin? Hemoglobin? Tall?
Ferritin ja:happy:
Her er ein tabell som viser kva dose jern ein evt skal ta dersom lågt jernlager :happy:

Vedlegg

• Screenshot_20230701_190309_Chrome.jpg
    Screenshot_20230701_190309_Chrome.jpg
    254,3 KB · Visninger: 17
Back
Topp