Jerntilskudd

Solsikke84

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Noen som har startet med jerntabletter? Hva skal jernnivået vårt ligge på? Jeg var hos legen å målte for én måned siden, og da var nivået mitt på 59. Og legen min anbefalte meg å starte med jerntilskudd i uke 18. Bare lurte på om jeg kan begynne med det før uke 18, føler meg litt slapp og lurer på om det kan være jernmangel. Er 11 uker i dag.

Jeg går på høydose jern hele tiden, pga lave blodverdier. :rolleyes:

Hvis det er jern lagerene så skal de for kvinner ligge mellom 20-200. Jeg hadde 499. Så jeg skal ikke ta jern. Tar du d vitamin og tran? Mangel på d vitamin kan også gjøre deg sliten.

Min verdi lå på 28 , men fortsatt innenfor normalverdier sa legen.:joyful: Eg fikk også beskjed om å starte på jerntabeletter i uke 18.
Du kan jo spise litt leverpostei da , det hjelper jo på jernlageret!

Jeg hadde 41 i vitamin D. Referanseområde 50-150 står det på prøveresultatene.

tok 40ug til uke 10. 20ug ut svangerskapet.

Min verdi lå på 28 , men fortsatt innenfor normalverdier sa legen.:joyful: Eg fikk også beskjed om å starte på jerntabeletter i uke 18.
Du kan jo spise litt leverpostei da , det hjelper jo på jernlageret!

leverpostei, ja. Spiser mye av det om dagen. Kanskje kroppen underbevisst jobber med ekstra jern:cat:

leverpostei, ja. Spiser mye av det om dagen. Kanskje kroppen underbevisst jobber med ekstra jern:cat:

Det skal du ikke se vekk ifra! :joyful:
Har også lest at C-vitamin skal hjelpe på jernopptaket i kroppen. Så et lite glass med appelsinjuice til maten kan jo kanskje være til hjelp. :happy:

Hvis det er jern lagerene så skal de for kvinner ligge mellom 20-200. Jeg hadde 499. Så jeg skal ikke ta jern. Tar du d vitamin og tran? Mangel på d vitamin kan også gjøre deg sliten.
Ja der sier du noe, kan være d-vitaminmangel, det har jeg hatt før, skal ta kontakt med legen å få piller på det. Tar ikke tran, men drikker appelsinjuice til frokost, også tar jeg de multivitaminer med folat for gravide. Kanskje jeg skal ta tran i tillegg..

Jeg var lav på jern og b vitamin for ca 1 år siden, og tatt både høy dose med b vitamin og jern en periode, håper lagrene er fulle nå;) har nå bare tatt vanlig vitamintilskudd med folsyre og håper det holder! Blodprøver på torsdag for å sjekke. Verdien var på 8 når jeg begynte, og merket fort stor forbedring!! (Samme med b-vitamin)! Appelsinjuice og grovbrød med leverpostei skal være bra:)

Jeg tar 27 mg hver dag, har gjort det en måned. Jeg hadde skikkelig jernmangel forrige graviditet og ble skikkelig dårlig av det, så jeg vil bare gjøre mitt for at det ikke blir like ille. Da jeg snakket med jordmor i dag var hun uenig i at jeg tar dem, da de ikke anbefaler det før uke 20. :rolleyes: Andre land anbefaler det fra start, så jeg tviler på at det negativt å ta dem.

Jeg hadde D vitamin innenfor grensa, men legen syntes den var litt lav, så tar jeg D vitamin. Jern var på 44, men siden jeg er pesketarieaner anbefalte hun meg å ta jern også på 100.

Jeg var helt sikker på at jeg hadde jernmangel, var hos legen og tok masse blodprøver! Alle prøvene var fine, men legen sa at hormonene også gjør at man blir trøtt og sliten :)

Jeg fikk og beskjed om å ta det fra uke 18, pga lave verdier. Men ser at mange tar det tidlig i svangerskapet også. Vet ikke hvorfor vi må vente til uke 18?!

Må nok starte på det selv, men tror jeg skal vente til etter blodprøvene er tatt så jeg vet hvor mye jeg trenger! Orker ikke ta for mye, de er jo så harde til magen

Sniker fra September: jeg fikk tilbakemelding på lave jernverdier allerede i uke 5. Nå står meg på 90mg (!!!) om dagen. Foreløpig tatt det i 1 uke uten mageproblemer. Tar tabeletten med 1 glass appelsinjuice, da C-vitamin øker inntaket.

Sniker :) jeg hadde verdi på 48 (målt da jeg var i uke 5) og fikk beskjed om 60 mg fra uke 18. Hadde så mye vondt i hodet og var slapp allerede i uke 16 og sendte bare en melding til legen og spurte om jeg ikke kunne starte med jerntilskudd og det sa hun ikke var noe problem. Så mitt tips er å spørre legen! Tror virkelig ikke det skal være noe problem å starte med f. eks. 27 mg (1 tabl) for deg når du har såppas lave verdier :)

Jeg fikk beskjed om å begynne nå. Grei HB, men lav ferritin (46) og jeg er skikkelig utmattet.

Jeg fikk og beskjed om å ta det fra uke 18, pga lave verdier. Men ser at mange tar det tidlig i svangerskapet også. Vet ikke hvorfor vi må vente til uke 18?!
Jeg tror det er for å slippe problemer med hard mage, men jernlager og jernnivå må jo være viktigere? :confused013

Jeg fikk beskjed om å starte med jern i uke 20. Nå fikk jeg ikke verdien men mulig jeg starter opp litt før det.

Back
Topp