Jerntilskudd

Lilje92

Gift med forumet
Junilykke 2020 ♡
Junibollene 2023
Altså.. Hvorfor er det eneste "lavdose" - jerntilskuddet på 27 mg?? Så utrolig urundt og teit tall :p Jeg har fått beskjed av legen om å ta tilskudd på 60 mg, men i multivitaminene mine er det 15 mg, ergo skal jeg ta 45 mg... Men det går jo ikke opp med noe! Spurte på apoteket, og de mente jeg skulle ta 2 tabletter av 27 mg (dvs 54 mg). Er det noe som heter "for mye jern" liksom? Jeg aner ingenting :p

Ja, det kan du si :hilarious: jeg må ta maksdose med jern, og holder på å trappe opp nå. I håp om at magen ikke skal slå seg vrang. ;)

Svigerinnen min tok helt sykt masse jern de siste månedene. Det var forebyggende, og selv om hun mistet masse blod under fødsel så gikk der helt fint pgs det jernet. Så hadde ikke bekymret meg for dosen, men mindre du får treg mage da.

jeg skal ta 65 mg, har 15 i multivitaminet så da blir det 100 mg annenhver da. Enig i at 27 var et dust tall!

Svigerinnen min tok helt sykt masse jern de siste månedene. Det var forebyggende, og selv om hun mistet masse blod under fødsel så gikk der helt fint pgs det jernet. Så hadde ikke bekymret meg for dosen, men mindre du får treg mage da.

jeg skal ta 65 mg, har 15 i multivitaminet så da blir det 100 mg annenhver da. Enig i at 27 var et dust tall!

Det er bra at for mye ikke er noe dumt iallefall :) Har gått greit med magen hittil heldigvis! Skjønner virkelig ikke hvem som fant ut at 27 var et rundt og fint tall å gå utifra :hilarious:

Jeg var ikke så langt unna grensa på 70 (hadde vel 62), så jeg kommer nok til å ta en tablett annenhver dag og to tabletter annenhver dag. Da blir det 81mg på to dager, det får være nær nok 40 mg om dagen håper jeg.

Jeg skal ta 40mg, men kjøpe 100mg da det var de mildeste for magen. Tar de annen hver dag så tenker det går fint. Er ingen krise om du får for mye, viktigste er å få nok.

Jeg bruker faktisk 100 mg, fordi den er mye snillere mot magen min enn 27 mg. Det er jo ikke farlig å ta for mye :happy:

Jeg fikk beskjed om 40 mg jern bare jeg.
Er det for liten tror dere?

Tar dere jern sammen med multivitaminer?
De skal visst ikke tas sammen med kalsium.

Fikk beskjed om det samme. Men har 30mg i multivitaminene og tenker det holder. Har kalsium i multivitaminene også.

Jeg tar multivitaminer på morgen og jern på kveld :) Hvis du tar multivitaminer med 15 mg så passer det jo fint med 1 tabl på 27 mg jern i tilleggg :)

Du kan ta en på 100mikrogram annen hver dag. Hvis du skal ha 60 daglig så blir det 420 i uka, så hvis du tar en annen hver dag så får du ca 70 i uka, men det går nok fint som gravid. Når man ikke er gravid skal man helst ikke ta for mye jern med mindre man har lave lager, men det tror jeg er snakk om for høye doser over lenger tid. Du kan jo alltids dobbeltsjekke med legen/jordmor hvis du er usikker.

Jeg var veldig usikker selv når jeg fikk beskjed om at jeg trengte jern fordi legen sa jeg måtte vente til uke 18 med å starte, men flere her inne sa jordmor hadde sagt det var helt ok å begynne før så da bare begynte jeg på grunn av at jeg følte meg slapp og svimmel. Fikk beskjed av legen at jeg skulle ta 40mikrogram daglig gjennom svangerskapet, men at jeg kunne ta en på 100 mikrogram 3 ganger i uka.

Back
Topp