Jerntilskudd

september-mamma

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Har fått brev fra legen om å ta jerntilskudd for gravide. Har jerntabletter fra da jeg var blodgiver. Hvorfor må man ha egne for gravide, og hva er forskjell?

Hvis blodprøvene viste at du hadde jernmangel, må du kanskje ta igjen? Jeg har alltid tatt jerntabletter, men etter jeg ble gravid og tok blodprøver fikk jeg beskjed om å slutte med det. Ring og hør evt? :)

Ja det var det hun skrev, men jeg lurte på om jeg ikke bare kan bruke vanlige jerntabletter for ikke-gravide :-P Skjønner ikke hva som er forskjell..

Er ikke forskjell fikk jeg beskjed om, det er ikke noen som er spesielt for gravide liksom. Men noen er snillere for magen, noen har høyere konsentrasjon av jern etc. :-) Du kan jo evnt ringe på et apotek i morra og spørre om den typen du har er okei, for å være sikker. :-)

Har lavt jernlager, og fikk beskjed om å kjøpre aminojern på helsekosten av ernæringsfysiologen. Den kan taes sammen med mat, og er ikke så hard for magen. Jeg har i alle fall ikke fått noen problemer i etterkant. (har bare tatt de en uke da)

Back
Topp