Jerntilskudd fra uke 18?

Yucca1

Forelsket i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hei!
Var hos jordmor i går og hun snakker mye om hvilke vitamin og mineraltilskudd som er viktig å ta i svangerskapet. Forklarte at jeg tar multivitamin + trankapsler (og d-vitamin på resept, siden jeg har lav d-vitamin).
I multivitaminen er det det jeg trenger av folsyre, jod osv. Men hun snakket også mye om jern. I multivitaminen er det 15mg jern, men hun sa jeg måtte ta 40mg jern fra uke 18. Hvilke jerntabletter skal dere bruke? Finner ingen med 40mg eller 25mg siden jeg har 15mg i multivitaminen...
Er alledere plaget med hard mage, så hvordan skal dette gå?:nailbiting:
 
Hei!
Var hos jordmor i går og hun snakker mye om hvilke vitamin og mineraltilskudd som er viktig å ta i svangerskapet. Forklarte at jeg tar multivitamin + trankapsler (og d-vitamin på resept, siden jeg har lav d-vitamin).
I multivitaminen er det det jeg trenger av folsyre, jod osv. Men hun snakket også mye om jern. I multivitaminen er det 15mg jern, men hun sa jeg måtte ta 40mg jern fra uke 18. Hvilke jerntabletter skal dere bruke? Finner ingen med 40mg eller 25mg siden jeg har 15mg i multivitaminen...
Er alledere plaget med hard mage, så hvordan skal dette gå?:nailbiting:
Aldri hørt mab skal ta det når det ikkje er nåke mangel
 
Man skal egentlig ikke ta jern så lenge de ikke har avdekket at du har mangel.. jeg ville ikke tatt bare for å ta...
 
Men du skulle vel ta pga blodprøvene tilsa det? jeg skal i alle fall ta 40 mg, finner heller ikke noe nøyaktig, men jordmor sa at det bare var sånn ca :) så går fint med litt mer feks
Skal ta niferex på 100 mg annen hver dag, jordmor anbefalte disse fordi de er bedre for magen
 
Jeg tar også multivitamin nå og har fått beskjed om å ta 40mg jern fra uke 18 etter å ha tatt blodprøve. Min mage reagerer på det meste, men SiderAl funker veldig bra. Er 27mg jern i den, så med 15mg fra multivitaminer blir det 42mg. Jordmor sa det hadde ingen betydning, bare det var sånn ca 40 mg.
 
Men du skulle vel ta pga blodprøvene tilsa det? jeg skal i alle fall ta 40 mg, finner heller ikke noe nøyaktig, men jordmor sa at det bare var sånn ca :) så går fint med litt mer feks
Skal ta niferex på 100 mg annen hver dag, jordmor anbefalte disse fordi de er bedre for magen
Ja, er nok derfor. Takk for svar:) må undersøke litt ser jeg:)
Jeg tar også multivitamin nå og har fått beskjed om å ta 40mg jern fra uke 18 etter å ha tatt blodprøve. Min mage reagerer på det meste, men SiderAl funker veldig bra. Er 27mg jern i den, så med 15mg fra multivitaminer blir det 42mg. Jordmor sa det hadde ingen betydning, bare det var sånn ca 40 mg.
Takk for svar:) den typen må jeg undersøke:)
 
Jeg må også ta fra uke 18, for jeg har så lav jernstatus. Jeg fikk beskjed om å ta 60 mg hver dag, etter retningslinjene, men som jordmor sa, så finnes ikke sette. Men Nycomed tror jeg de heter, har en på 27 mg, så da er det jo bare å ta to per dag :)
 
Jeg skal ta 65mg fom uke 18.
2 Nycoplus 27mg tabletter har jeg tenkt å ta i tillegg til multivitamin jeg tar. Jordmor sa at det ikke gjør noe om det blir litt mer eller mindre
 
Sniker fra juli!
Jeg har før slitt masse når jeg har tatt jerntilskudd, men jordmor anbefalte niferex fordi den skal være mer skånsom mot magen (ser flere også har fått beskjed om dette). Skulle også ta 40mg, men tar 100mg annenhver dag! Gjort dette siden uke 18, og er nå 37+1 og har ikke hatt noen problemer :happy:
 
Har fått beskjed om å ta jern fra uke 18, og da ble det 100mg annen hver dag :)
 
Jeg må også ta tilskudd av jern. Hadde 18 i ferritin nå. Skulle ta 60mg jern f.o.m uke 18.
 
Når dei tar blodprøver måler dei ferretin nivået, og dei har ein mal på kor mykje jern ein treng ekstra basert på nivå. F.eks i første svangerskap hadde eg Ferretin nivå på 11 i veke 10, som er veldig lavt. Måtte da begynne med tilskudd med ein gang. Alt lavere enn 12 er jernmangel. Alt lavere enn 30 tyder på klare indikasjoner på at du får jernmangel og må førebygga. Under 40 tyder på ein viss sjanse for å få jernmangel mens mellom 40 og 100 er i ei slags usikker men sikker sone. Over 100 så er jernmangel utelukket :)

For gravide opererer dei ofte med tala 12-30 og 30-70. 12-30 og du blir anbefalt 60mg daglig 30-70 og du blir anbefalt 40mg daglig (det blir du forøvrig uten måling også) fra uke 18 i svangerskapet. Over 70 og du trenger ikkje.
denne gang målte dei P-ferratin til 41 ug/L på meg og anbefalingen er då 40mg daglig fra veke 18. De fleste tar multivitamin som har 15mg jern, og då treng ein berre 25mg ekstra.

Eg tar nycoplus sine gravid vitaminer, og kjøpte nycoplus sin jern 27mg som er veldig milde mot magen :)
 
Back
Topp