Jerntabletter

BIBBI3

Forumet er livet
Er det flere som tar "rene" jerntabletter her?
Noen bivirkninger/plager?

Jeg er født med lav jernprosent og dette har aldri blitt bra. Har bestandig hatt lav blodprosent og lave jernverdier med plager som svimmelhet, masse hodepine o.l gjennom alle år.
Gikk på Duroferon i mange år før jeg for noen uker siden måtte slutte da jeg fikk så utrolig til magesmerter.
Har nå begynt med Hemo-fer som skal være mildere mot magen, men nå sliter jeg veldig med formen. Våkner med hodepine om morran og har mye luft i magen om kvelden. [>:]
Håper dette går over snart, ellers så hiver jeg disse jerntablettene også..

hei.
gikk på hemofer en stund i svangerskapet, men måtte slutte pga store magesmerter, fikk 2 kjempe vonde "anfall". trodde d var noe galt med fosteret først.. fikk beskjed av jordmora at jeg skulle slutte og etter d ble d mye bedre.. Ligger du lanngt under verdiene? hva med å prøve jerholdig mat? leverpostei og rødbeter skal være av de aller beste matvarene, men der måtte jeg kaste inn håndklede...[X(]

Håper d vil ordne seg[:)]

ORIGINAL: lillellita

hei.
gikk på hemofer en stund i svangerskapet, men måtte slutte pga store magesmerter, fikk 2 kjempe vonde "anfall". trodde d var noe galt med fosteret først.. fikk beskjed av jordmora at jeg skulle slutte og etter d ble d mye bedre.. Ligger du lanngt under verdiene? hva med å prøve jerholdig mat? leverpostei og rødbeter skal være av de aller beste matvarene, men der måtte jeg kaste inn håndklede...[X(]

Håper d vil ordne seg[:)]

Hei og takk for svar! [:)]

Prøver så godt jeg kan. Har blitt veldig glad i brunost etter at jeg ble gravid, men mener noen sa det ikke var så mye jern i den lengre.. Men leverpostei og rødbeter er favoritten! Spiser minst to skiver med det hver dag, på rugbrød.

Ligger forholdsvis bra an (ifølge legen) i nedre grense (ca 11,5) med blodprosenten, jernprosenten helt nede i 6, og blodtrykket var 90/60 sist fredag. Skal til legen 27 mars og ta nye prøver.

Jeg gikk også på duoferon fordi jeg hadde lavt jernlager, men da tok jeg i tillegg FLORADIX... og det gjorde susen!! Gikk opp fra 7 til 34 på 3 mnd!! Passet også på å ikke drikke kaffe før langt på dag og drikke appelsinjuice sammen med tablettene.[;)] 
Så mitt råd til dere er... ta floradix selv om det kanskje smaker litt vondt...

Takk for tips Katrine!
Floradix har jeg ikke tenkt på. Magen klager kanskje ikke på den?
Drikker bestandig appelsinjuice til frokosten og dagens eneste kaffekopp (i ukedagene) tas etter lunsj.

ORIGINAL: Irene29

Takk for tips Katrine!
Floradix har jeg ikke tenkt på. Magen klager kanskje ikke på den?
Drikker bestandig appelsinjuice til frokosten og dagens eneste kaffekopp (i ukedagene) tas etter lunsj.

Så at du tok hemofer tidligere, har du prøvd duoferon?? de fikk jeg nemlig annbefalt, å tok de sammen med floradix...

Måtte slutte med de for en del uker siden.. altfor hard for magen. Var helt ødelagt!

ang brunosten... (irene29)
ikke alle brunostene som r tilsatt jern, men noen skal være d og da skal de være merket for d. om jeg ikke husker feil så var de fra tine...

ORIGINAL: lillellita

ang brunosten... (irene29)
ikke alle brunostene som r tilsatt jern, men noen skal være d og da skal de være merket for d. om jeg ikke husker feil så var de fra tine...

Får ta en "se nøye på brunostene" -sjekk neste gang jeg er på butikken [;)]

JEG GÅR PÅ HEMOFER,HAR GJORT DET I HVERTFALL 2 MND,FOR JEG FÅR SÅ VELDIG LAV BLODPROSENT UTEN.HEMOFER ER DE BESTE FOR MEG,HAR PRØVD MASSE GJENNOM TIDENE,FOR JEG MÅ GÅ PÅ DE NÅR JEG IKKE ER GRAVID OGSÅ.SÅG NOEN NEVNTE NOE OM MAGESMERTER HER,HVORDA ARTER DE SEG LIKSOM?FOR JEG HAR LITT VONDT I MAGEN FOR TIDEN,AKURATT SOM MAGEKNIPE NOEN GANGER,MEN HAR ALDRI HATT KJEMPEVONDT.MEN HAR EGENTLIG IKKE TENKT AT DET KANSKJE KAN KOMME AV HEMOFER...

PS:EN TING TIL,JEG LOGGET MEG PÅ I DAG,OG HAR FÅTT DEN SKRIFTA HER[:o]HAR IKKE FORANDRA NOE SELV,HATT SÅNN SKRIFT SOM DERE ANDRE HER FØR,MEN HVORDAN FÅR JEG DEN GAMLE TILBAKE?

Da jeg fikk magesmerter av Duroferon, så var avføringa kullende svart og var plaget med mageknip (regner med fra tarmene) og masse luft som ville ut. Helt uutholdelig!! [X(]

Gått på Duroferon i mange år, men er sikkert mer ømfintlig nå som gravid.

Har tatt min femte Hemofer tablett i dag og har merket meg en svak hodepine og litt luft om kveldene, men håper det bare er en overgangsperiode.

vil absolutt anbefale Aminojern
-absorberer opptil 4 ganger bedre en tradisjonelle jernpreparater
-gir normalt ingen bivirkninger som treg eller løs mage

(jobber i helsekostbutikk)

Naturlige kilder til jern:
grønnkål
spinat
rødbeter
kålrabi
belgfrukter
blomkål
helkorn
kli
asparges
reddik
gulrot
nype
aprikos
nøtter
bær
rødt kjøtt
lever
og torskelever

ORIGINAL: Lisbeth83

Og garantert at det ikke skader fosteret?

Naturlige kilder til jern:
grønnkål
spinat
rødbeter
kålrabi
belgfrukter
blomkål
helkorn
kli
asparges
reddik
gulrot
nype
aprikos
nøtter
bær
rødt kjøtt
lever
og torskelever

Rart jeg har jernmangel.. Spiser det meste på lista. Men sikkert ikke nok [8|]

ORIGINAL: Irene29

Og garantert at det ikke skader fosteret?

ja...siden det står anbefalt dose til gravide på pakningsvedlegget så skader det nok ikke fosteret[:)] 

Tenkte prøve sånn floradix hvis hemojern svikter meg.. så kan jeg ha de aminojern i bakhodet om det heller ikke går.[:)]

Håper ikke nurket som kommer blir født med jernmangel slik som meg. Jeg spydde i to år opp all mat jeg , og det er først nå i ettertid at legene sier det kan være pga av jernmangel.[:'(]

Til alle som har lite jern:

Brunosten fra Litago, ferdig oppskjært er tilsatt jern og super for å få opp jern. Prøv det !!! Fikk det anbefalt av ei som er ernæringsfysiolog på sykehus.

Takk for tips! Den skal jeg kjøpe i dag... [:D]

Du kan ta floradix i tillegg vettu, det er mye sundt i den! [;)]

Back
Topp