Jerntabletter og oppkast

Meg88

Elsker forumet
Oktobergull 2022
Noen som kaster opp ved å ta jerntabletter? Kjenner jeg blir bekymra for om jeg tar formye jern.. tar 65mg hver dag pga lav blodprosent. Men det er jo ikke bra å ta for høy dose heller.. jordmor syns jeg skal ta denne dosen, men legen syns ikke jeg skal ta i det heletatt.. blir forvirra! Tok blodprøve igår, da var hb på 12.
 
Noen som kaster opp ved å ta jerntabletter? Kjenner jeg blir bekymra for om jeg tar formye jern.. tar 65mg hver dag pga lav blodprosent. Men det er jo ikke bra å ta for høy dose heller.. jordmor syns jeg skal ta denne dosen, men legen syns ikke jeg skal ta i det heletatt.. blir forvirra! Tok blodprøve igår, da var hb på 12.
Er ingen ekspert så man må ta ting her som en klype salt. Men 12 ligger under anbefalt/gjennomsnittet for kvinner. Å når man er gravid så bør man passe på, men det er ikke bare HB resultatet det kommer Ann på. Man må også se på jernlageret i kroppen. Denne sitter nok legen på. Å om denne er normal så er det ikke sikker du trenger å gå på ekstra jern. Hvertfall ikke så store doser.
Mitt jernlager var for høyt til at jeg skulle gå på ekstra jern.
Så og se på HB resultatet alene når man begynner med jern tilskudd blir helt feil
 
Er ingen ekspert så man må ta ting her som en klype salt. Men 12 ligger under anbefalt/gjennomsnittet for kvinner. Å når man er gravid så bør man passe på, men det er ikke bare HB resultatet det kommer Ann på. Man må også se på jernlageret i kroppen. Denne sitter nok legen på. Å om denne er normal så er det ikke sikker du trenger å gå på ekstra jern. Hvertfall ikke så store doser.
Mitt jernlager var for høyt til at jeg skulle gå på ekstra jern.
Så og se på HB resultatet alene når man begynner med jern tilskudd blir helt feil
Jernlageret lå på 33 i uke 12, så jern må jeg nok ha. Men tror jeg må høre på legen, når jeg blir så kvalm av de. Får evnt ta en lavere dose ivartfall :) skal til jordmor på mandag, får snakke med hun om det da :)
 
Jernlageret lå på 33 i uke 12, så jern må jeg nok ha. Men tror jeg må høre på legen, når jeg blir så kvalm av de. Får evnt ta en lavere dose ivartfall :) skal til jordmor på mandag, får snakke med hun om det da :)
Tror det kan være lurt. Mange som reagerer med kvalme og oppkast på store doser selv om de trenger det. Da er det bedre p ta en mindre dose og heller passe på når di tar den. Ikke sammen med meieriproduktet da dette minsker opptaket av jern. Tas Heller med appelsinjuice da dette øker opptaket. Samt spise mat med mye jern
 
Noen som kaster opp ved å ta jerntabletter? Kjenner jeg blir bekymra for om jeg tar formye jern.. tar 65mg hver dag pga lav blodprosent. Men det er jo ikke bra å ta for høy dose heller.. jordmor syns jeg skal ta denne dosen, men legen syns ikke jeg skal ta i det heletatt.. blir forvirra! Tok blodprøve igår, da var hb på 12.
Det er noe lavt. Men jerntabletter er hardt for magen. Kan hjelpe å svelge dem med appelsin jus
 
Sniker fra juli. Jeg skal egentlig ta høydose 60 mg, men det blir for mye for kroppen min. Jeg tar 27 mg + 15 mg som er i multivitaminene mine. Både lege og jordmor sier dette er bedre enn ingenting. Så har vi heller fulgt nøye med på å se om jernnivået holder seg stabilt, går ned/opp og hvordan jeg føler meg :)
 
Pleier å ta et glass appelsinjuice vedsinav :) jeg får høre hva jordmor sier på mandag, kanskje jeg på trappe ned litt å se hvordan det går :)
 
Back
Topp