Jerntabletter og amming

mie84

Glad i forumet
Andre her som går på jerntabletter etter fødsel eller har kunnskap om dette? Lille frøkna her er mye urolig og plages med magevondt. Går på jerntabletter etter fødsel; inntil nå har jeg tatt 2 x 100 mg til dagen. Har hatt endel magesmerter av de, som er en vanlig bivirkning. Mitt spørsmål er om de kan påvirke lille frøkna også på en slik måte at hun får magesmerter av disse?

Jeg bruker også jerntabletter, men fikk beskjed om at jeg skulle si på apoteket at jeg ammet, sånn at jeg fikk noen som ikke skulle påvirke babyen/melken. Det finnes sikkert flere ulike typer, jeg har en grønnpskke som heter Hemofer.
Jeg tar bare en tablett per dag nå, for magen ble hard som stein av mer. :(

Jeg bruker også jerntabletter, men fikk beskjed om at jeg skulle si på apoteket at jeg ammet, sånn at jeg fikk noen som ikke skulle påvirke babyen/melken. Det finnes sikkert flere ulike typer, jeg har en grønnpskke som heter Hemofer.
Jeg tar bare en tablett per dag nå, for magen ble hard som stein av mer. :(

Uff, ja de er ikke særlig snille mot magen...merkelig de ikke nevnte noe om at tablettene kan påvirke babyen...... Men så nevnte de heller aldri at det er viktig å få i seg c-vitaminer for å optimalisere opptaket av jern. Det fikk jeg vite av naboen som er sykepleier.

Uff, ja de er ikke særlig snille mot magen...merkelig de ikke nevnte noe om at tablettene kan påvirke babyen...... Men så nevnte de heller aldri at det er viktig å få i seg c-vitaminer for å optimalisere opptaket av jern. Det fikk jeg vite av naboen som er sykepleier.

Hva?? Det er dårlig! Jeg fikk beskjed på barsel om å ta jerntablettene med appelsinjuice, og ellers prøve å få i meg mest mulig jern gjennom det vanlige kostholdet. Så jeg "doper" meg på skiver med leverpostei og rødbeter... ;)

Back
Topp