jerntabelleter ang gravide

PippiLottis

Elsker forumet
Jeg bor i DK og i fjor når jeg gikk gravid skulle man ta jerntabelleter fra uke 20 og er gravid igjen i år og skal nå ta fra uke 10, uansett om man mangler eller ei, hvordan er det i Norge?

Jeg tar jerntabletter fordi mitt jernlager er lavt og at min lege har sagt at jeg må det.
Mens jordmødrene roper ut at dette kan forgifte barnet og at man ikke bør ta det.. Var i hvertfall det jeg fikk høre..

du skal vel helst gå til legen å få målt jernverdien i kroppen din.
har du nok er det greit, har du for lite får du beskjed om å ta tilskudd.
fikk høre av min lege iallefall at for mye jern kan skade...
eller, ikke skade, men at det ikke var bra

Skal bare ta jern om blodprosenten er under 11 eller noe sånt.. bittelitt mindre prosent skal man ha som gravid... bare ikke mer enn det.

ORIGINAL: Linda_22

du skal vel helst gå til legen å få målt jernverdien i kroppen din.
har du nok er det greit, har du for lite får du beskjed om å ta tilskudd.
fikk høre av min lege iallefall at for mye jern kan skade...
eller, ikke skade, men at det ikke var bra

Ja. Blir så forvirra for legen sier jeg må gå på det fordi mitt jernlager er på 14, mens jordmor sier jeg må slutte! ååå, at ikke de forskjellige yrkesgrupper kan snakke litt mer sammen da.. [:-]

ORIGINAL: TonjeJenta

Skal bare ta jern om blodprosenten er under 11 eller noe sånt.. bittelitt mindre prosent skal man ha som gravid... bare ikke mer enn det.

Man skal egentlig ikke se på BP når man tenker jernlager ;)

jeg tok ikke noe særlig jerntabeletter sist gang så da venter jeg litt denne gangen syntes det er tidlig, de har ikke målt jern nivået, det er bare noe de anbefaler alle gravide....Er 10 uker som skiller fra i fjor var litt rart syntes jeg

Legen hadde mistanke til at jeg hadde for lite jern i starten, men fikk ikke lov å ta jerntabletter før han hadde fått resultet av blodprøven. Den var grei, så kjøpte ikke.

Men legen og jordmora sa det var vanlig å ta dem i siste trimester, særlig hvis blodprosenten var lav.

Back
Topp