Jernmangel?

Frida34

Andre møte med forumet
Noen som har fått påvist jernmangel i første trimester? Evt tar jerntilskudd uten å ha fått det påvist?
Trøttheten har bare nådd nye høyder hos meg siste uken og blir andpusten av å tenke meg om... er 10+4.

Jeg hadde litt lavt med jern, så tar tilskudd. Skal egentlig ta to ganger PR dag men glemmer som regel andre dose. Trøtt, sliten, distré, slapp og andpusten hele tiden.

Sist hadde jeg så lavt jernlager at de ikke kunne måle det.. :knegg:

Har vært utrolig trøtt og sliten denne gangen også, så er spent på resultatet av blodprøvene fra forrige uke. Tør ikke ta jerntilskudd før jeg vet at jeg har lavt nivå.

Jeg fikk beskjed av jordmor forrige uke om å sjekke jern- og vitaminlager hos lege, så det har jeg gjort i dag. Spent på resultatene. Jeg er også vanvittig trøtt og sliten [emoji30]

Jeg hadde litt lavt med jern, så tar tilskudd. Skal egentlig ta to ganger PR dag men glemmer som regel andre dose. Trøtt, sliten, distré, slapp og andpusten hele tiden.

Herregud, kanskje det er derfor jeg er så sinnsykt andpusten hele tiden? Blir jo helt pumpa av å gå opp en trapp for tiden..

Sist hadde jeg så lavt jernlager at de ikke kunne måle det.. :knegg:

Har vært utrolig trøtt og sliten denne gangen også, så er spent på resultatet av blodprøvene fra forrige uke. Tør ikke ta jerntilskudd før jeg vet at jeg har lavt nivå.

Er det farlig å ta jerntilskudd hvis man ikke er veldig lav? Det har aldri legene sagt noe om til meg. Jeg har blitt anbefalt å ta det som gravid i alle svangerskap. Nå målte jeg litt lavt, så denne gangen er det derfor.

Er det farlig å ta jerntilskudd hvis man ikke er veldig lav? Det har aldri legene sagt noe om til meg. Jeg har blitt anbefalt å ta det som gravid i alle svangerskap. Nå målte jeg litt lavt, så denne gangen er det derfor.

Jeg fikk hvertfall beskjed av legen min om å bare ta jerntilskudd ved påvist mangel. Det står også i legemiddelhåndboka:
http://m.legemiddelhandboka.no/terapi/6246/

• Jernmangel hos gravide: Hb måles f.eks. ved den første svangerskapskontrollen. Dersom Hb < 11 g/100 ml, måles s-ferritin. Ferritin < 12 μg/l: jerntilskudd kan vurderes. Merk betenkeligheter mht. jerntilskudd til gravide generelt fordi det ikke er god dokumentasjon på at dette kan forhindre sykeligehet og dødelighet hos mor eller barn.

Jeg har b12 mangel. Pernsiøs anemi. Behandles med sprøyter hver 3 mnd.
Fikk beskjed av legen at jeg ikke fikk ta sprøyter i svangerskapet, så håper jo nå at lageret holder seg oppe :)

Hvis ikke må jeg vel ta en sprøyte, men håper det holder seg :) Må sjekke jevnlig.

Jeg har b12 mangel. Pernsiøs anemi. Behandles med sprøyter hver 3 mnd.
Fikk beskjed av legen at jeg ikke fikk ta sprøyter i svangerskapet, så håper jo nå at lageret holder seg oppe :)

Hvis ikke må jeg vel ta en sprøyte, men håper det holder seg :) Må sjekke jevnlig.

Jeg fikk det samme sist svangerskap. Da begynte jeg på sprøyter mens jeg var gravid. Nivået ble fint igjen etter fødsel. :)
Var hos legen forrige uke og hun sa at det nå har kommet piller man kan i stedet for sprøytene, hvis jeg får det samme denne gangen.

Jeg fikk det samme sist svangerskap. Da begynte jeg på sprøyter mens jeg var gravid. Nivået ble fint igjen etter fødsel. :)
Var hos legen forrige uke og hun sa at det nå har kommet piller man kan i stedet for sprøytene, hvis jeg får det samme denne gangen.

Ja, det er bra :) Hvis man tar det opp gjennom piller er jo det supert. Siden jeg har hatt det en stund også før jeg ble gravid har jeg fått beskjed om at jeg ikke tar det opp i kroppen på vanlig måte, og at det er derfor jeg må få sprøyter :/
Hater sprøyter, så kunne gjerne fått piller i stedet :p

Herregud, kanskje det er derfor jeg er så sinnsykt andpusten hele tiden? Blir jo helt pumpa av å gå opp en trapp for tiden..

Jeg har vært andpusten i mange uker.. og legen mente det kunne komme av jernmangel... og blodprøvene viste jo nettopp det...

Back
Topp