Jernmangel hos barn

x1xMini´n

Betatt av forumet
Er det noen som vet hva som kan være årsaken til jernmangel hos små barn..? Jeg fikk vite i dag at sønnen min på 19 mnd har ett jernlager på 9 (normalen ligger fra 15-55 fikk jeg beskjed om..)
Han har veldig god matlyst og ett variert og sunt kosthold.
Er det noen av dere som har erfaring med dette og som vet hva dette kan komme av..?
Den siste tiden har han slitt veldig med noe som tyder på nyrestein og jeg trenger vel ikke å si at smertene hans har vært uutholdlige.. [&o] Itillegg så har han hatt urinveisinfeksjon. Litt eksem sliter han også med,men ellers virker han frisk og rask og det er absolutt ingenting å si på aktivitetsnivået [;)]
Noen som vet noe om dette kan ha noen sammenheng?

det er vel samme grunn som hos voksne, eller?
hvor gammel er barnet da?
jeg har alltid hatt problemer med å ha tilfredsstillende jernlager, har akkurat klart å komme meg opp til minstegrensa nå:)
men det er viktig å spise mye frukt og grønt, fordi det øker kroppens evne til å ta opp jernet som det får igjennom annet kosthold. også er det jo en mulighet å gi tilskudd da...

Det er ikke like vanlig at så små barn har lavt jernlager,som det er for tenåringer/voksne ettersom jeg har fortstått. Og jeg vet at ved feks leukemi så gir lavt jernlager/anemi en indikasjon på hva som er.. Ikke at jeg tror at han har det altså [;)]
Så det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med så små barn som har hatt dette og hva som har vært årsaken..?
Frukt spiser han kjempe mye av,og han spiser også ellers veldig godt!
Så jeg skjønner ikke hva som kan være årsaken.. [8|]
Regner med at han får jerntilskudd,men legen vår er ikke akkurat den kjappeste med å ordne ting har vi fått merke nå..

ORIGINAL: Villanden

Jeg vet ikke hva som kan være årsaken til mangel hos små barn. Men kan fortelle at jeg alltid har manglet jern i kroppen til tross for et variert kosthold som burde dekke jernbehovet. Har derfor alltid hatt problemer med svimmelhet og hatt lett for å besvime. Men jeg var over 20 før legen fant ut at jeg hadde så lite jern at han lurte på hvordan jeg klarte å holde meg oppegående [8|] Viser seg at kroppen min har vanskelig for å ta opp jern, så må regelmessig ta tilskudd.

Har du fått vite hva som er årsaken til at kroppen din har så vanskeligheter med å ta opp og holde på jernet..?
Godt at du fant ut årsaken da,selvom det ikke var før du var 20!

Back
Topp