Jernmangel/anemi??

kasandre

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Dere som har hatt dette, hvordan var symptomene?
Eg har hatt jernmangel i flere år pga tarmsykdommen min, men nå har eg en Hb på 8-9 som eg ser som litt for lavt... Eg har vært utrolig trøtt og irrtabel i de siste 3-4 ukene og har faktisk begynt å få symptomer på depresjon... Syns det var så rart, siden eg egentlig har vært ganske glad dette svangerskapet. Det slo meg plutselig at det kunne ha sammenheng med jernmangel... Så jenter, kom med deres erfaringer!

Jeg har konstant anemi, men tar ikke noe behandling for det. Eneste jeg kjenner, er svimmelhet og utmattelse. Er så vant til å leve med det, at det ikke plager meg nevneverdig.

Då eg hadde jernamngel sist  (det har skjedd begge gongar etter eg har amma ungane i ca 1 år) var eg *utruleg* trøtt. Eg var heime med begge ungane, var litt i open barnehage og litt heime. Eg låg på golvet mens ungane leikte fordi eg ikkje orka å sitte. I det sekundet eg høyrde skritt i grusen rundt huset sovna eg der eg låg fordi eg visste at mannen kom inn i løpet av eit minutt.

Eg følte meg totalt ubrukeleg, orka ingen ting, kjefta på ungane, klarte ikkje å gjere husarbeid, var konstant utkjørt, kunne sove 10 timar kvar natt og likevel ikkje klare å holde meg våken om ettermiddagen.

Symptom på jernmangel *kan* vere skremmande like symptom på depresjon.

Mitt lavaste målte jernlager var 8 (etter eg hadde tatt jern i 2 mnd...), gjekk rundt sånn i nærare eit halvt år, bedringa kom først då eg slutta å amme.

jeg har jernmangel og er jeg ikke flink nok å ta tilskudd så blir jeg veldig trøtt, sliten, lett irritert og smådeprimert...
har det slik akkurat for øyeblikket

Litt "godt" å høre at eg ikkje er heilt på jordet da... Eg har målt 8,6 i Hb her om dagen, som tilsvarer ca 65 i blodprosent :/
Føler meg veldig slapp og trøtt og sover veldig mye!!

Veeeldig svimmel, og blei sliten av ingenting.
Jernlageret mitt var på 4.

Sist jeg sjekket var HB på 8-9 og jernlager på 5.
Jeg har vært mye trøtt, og litt slapp, og litt svimmel. Men hadde også lav B12.
Men ettersom det har gått gradvis ned har jeg ikke vært så slapp som en skulle tro.

Jeg hadde en blodprosent på 6, og det var ikke behagelig nei!
Jeg var ikke bleik, men lysegrønn. Jeg var svimml, litt kvalm til tider, trøtt HELE tida, kroppen var vond...... Og jeg måtte ha ba blodoverføring! Hadde under 50% blod i kroppen og ble sendt rett på akutten.... Fikk 6 poser på et døgn.

Jeg var veldig sliten og trøtt. Tung i kroppen.

Back
Topp