Jernlager

Bleiemos

Forumet er livet
Jeg var hos legen for en stund siden pga diverse plager, og han tok noen prøver. Han ringte meg opp igjen en uke senere, og fortalte at jernlageret mitt lå på 7, og at jeg måtte sette igang med jerntabletter og få i meg mye jern gjennom kosten med en gang. Ny kontroll om 3 mnd.

Men jernlager på 7, er det ekstremt lavt? Når begynner det å bli kritisk?

Hos meg ble det oppdaget helt nede på 5 i uke 28.
Kristisk var det ikke. Men det forklarte jo hvorfor jeg følte meg litt slappere enn ellers da. Det var det hele, merka ikke så mye mer til det. Tok ny blodprøve denne uken, som jeg venter svar på.
Men du må jo helt klart begynne på jerntabletter. Ferro Max eller Ferro Retard f.eks. [:)]

ORIGINAL: Bleiemos

Jeg var hos legen for en stund siden pga diverse plager, og han tok noen prøver. Han ringte meg opp igjen en uke senere, og fortalte at jernlageret mitt lå på 7, og at jeg måtte sette igang med jerntabletter og få i meg mye jern gjennom kosten med en gang. Ny kontroll om 3 mnd.

Men jernlager på 7, er det ekstremt lavt? Når begynner det å bli kritisk?

7 er ikke kritisk, men forklarer hvis du føler deg fort sliten, trøtt, slapp og svimmel.
vet ikke hva som er kritisk egentlig...men er ikke kritisk/farlig med 7 iallefall! trøst deg med det[:)]

Jeg sliter med lave jernlagre og jeg er VELDIG svimmel, tåkesyn til tider og myyye trøtt og null overskudd.. så jeg er på jerntablett kur selv om dagen[:)]

7 er liksom grensa til blodoverføring så og si..... Da jeg opererte etter fødsel slapp jeg akuratt å få oveføring av blod. Måtte spise sterke jerntabletter en periode og til kontroll igjen. Jeg ble satt på jern nå under svangerskapet da nivået havnet under 10.
Da jeg var nede i 7 kunne jeg nesten ikke stå oppreist uten støtte.

ORIGINAL: TonjeJenta

7 er liksom grensa til blodoverføring så og si..... Da jeg opererte etter fødsel slapp jeg akuratt å få oveføring av blod. Måtte spise sterke jerntabletter en periode og til kontroll igjen. Jeg ble satt på jern nå under svangerskapet da nivået havnet under 10.

Tror det er blodprosenten du sikter til[;)]

ORIGINAL: adelia

Mulig jeg da har misforstått sykehuspapirene mine... men jernlager skal jo da være et dobbelt tall... og jeg lå sånn akuratt over greit nok da jeg lå på 34 eller noe sånt.
da burde jo 7 være sykelig lavt?

ORIGINAL: adelia

Mulig jeg da har misforstått sykehuspapirene mine... men jernlager skal jo da være et dobbelt tall... og jeg lå sånn akuratt over greit nok da jeg lå på 34 eller noe sånt.
da burde jo 7 være sykelig lavt?

ja, jerlageret skal være mellom 15 og 120..[:)] blodprosenten min var fin, så var derfor jeg ikke skjønte så mye, siden jeg trodde de hang sammen..[&:]

Jeg har alltid lavt jernlager. Det høyeste jeg har vært målt til er 20 og da hadde jeg gått på jern i månedsvis... Har blitt målt til 5 og 7 i dette svangerskapet. Føler meg helt fin og merker ingen forskjell om jeg tar jern eller ei. Jeg har naturlig lavt jernlager rett og slett...

Det å ha lav jernlager er ikke helt bra for mor, fordi hun blir kjempe slapp og svimmel. Men det er bedre for babyen at mor hav litt lavere jernlager enn høy jernlager for det hemmer mor kaken i å tilføre nok næringsstoffer til barnet. Så man skal ikke overdrive med jern under sv-skapet. Det er begge 2 av mine JM har sagt.

Back
Topp