Jernlager

HappyC

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Fikk brev fra legen i dag om at jeg hadde lavt jernlager, det lå på 6. Noen som vet hva det egentlig skal ligge på?

Stort sprang men den skal ligge på mellom 15 og 200.

Jeg spiser mye leverposteien, grønnsaker og brunost:-P Egentlig helt vanlig kost. Tror nok kanskje det kommer mye ann på kroppens evne til å holde på jernlager og, desverre :-)

Det er forskjell på jernlager og blodprosent.
Blodprosenten skal feks ligge på mellom 12 og 14, er den under 9 skal du ta jerntilskudd, og er den under 6 bør du ha blodoverføring.
Et jernlager på 6 høres veldig lavt ut (usikker på hva det skal ligge på), jeg vil anta at du bør ta jerntilskudd -sa ikke legen noe om det?

Jeg hadde blodprosent på 13,6. Det var visst helt fint

Jeg hadde blodprosent på 13,6. Det var visst helt fint
Det er en fin blodprosent ja! ;)
Den skal helst være mellom 12 og 14.
Men som sakt så er blodprosent og jernlager to forskjellige ting.
Jeg har lav blodprosent og tomme jernlagre. Har også hatt grei blodprosent og tomme jernlagre -så det trenger ikke å henge sammen.

Det er forskjell på jernlager og blodprosent.
Blodprosenten skal feks ligge på mellom 12 og 14, er den under 9 skal du ta jerntilskudd, og er den under 6 bør du ha blodoverføring.
Et jernlager på 6 høres veldig lavt ut (usikker på hva det skal ligge på), jeg vil anta at du bør ta jerntilskudd -sa ikke legen noe om det?

Ja det stod ikke noe om blodprosent, så vet ikke hva det ligger på. Fikk beskjed om å ta jerntilskudd hver dag ja, så de sjekker det sikkert igjen ved neste legebesøk regner jeg med

Ja det stod ikke noe om blodprosent, så vet ikke hva det ligger på. Fikk beskjed om å ta jerntilskudd hver dag ja, så de sjekker det sikkert igjen ved neste legebesøk regner jeg med

Da sjekker de deg nok igjen ved neste legebesøk ja.
Mulig du allerede vet dette, men tipser deg allikevel ;)
Når du tar jerntilskudd er det lurt å ta det med appesinjuice -det gjør at kroppen tar opp jernet lettere pga c-vitaminene.
Rødt kjøtt og fisk er også gode kilder til å fremme jernopptak. Kaffe og te hemmer opptaket av jern og det er ikke lurt å drikke det rett etter at du har tatt jerntilskuddet.

Da sjekker de deg nok igjen ved neste legebesøk ja.
Mulig du allerede vet dette, men tipser deg allikevel ;)
Når du tar jerntilskudd er det lurt å ta det med appesinjuice -det gjør at kroppen tar opp jernet lettere pga c-vitaminene.
Rødt kjøtt og fisk er også gode kilder til å fremme jernopptak. Kaffe og te hemmer opptaket av jern og det er ikke lurt å drikke det rett etter at du har tatt jerntilskuddet.
Takk for tips;)
Satse på at energien blir stigende etterhvert

Et annet tips også, selvom det kanskje ikke gleder deg... Dersom du tar kalsiumtabletter skal disse tas tidligst 30 min etter jerntbl... Kalsium hemmer også jernopptaket da.

Back
Topp