Jern

Nisseguri

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Jeg lurer på hva dere jenter ligger på i jernprosent på deres målinger hos jordmor/lege? Har det sunket veldig utover i graviditeten? Jeg hadde 9,8 % sist måling, og har nå begynt på nycoplus jerntabletter 27 mg. Er dritsvimmel, veldig trøtt og sliten, og i dag orker jeg nesten ikke reise meg fra sofaen. Føles som jeg har løpt maraton! Leste at det kan ta uker før jernlagrene fylles opp, og mulig jeg skulle tatt sterkere jerntabletter, men måtte velge noen som var milde mot magen, da jeg allerede sliter med treg mage:/ erfaringer mtp jerntabletter? Kjedelig å ha det sånn i ukesvis:/

Har det som deg, men ikke målt blodprosenten... Skulle kanskje fått gjort det egentlig :/ Veldig ubehagelig å gå sånn ja..... :/

Har det som deg, men ikke målt blodprosenten... Skulle kanskje fått gjort det egentlig :/ Veldig ubehagelig å gå sånn ja..... :/
Har de ikke gjort det når du har vært på svangerskapskontroll? Da tror jeg du bør gjøre det, er veldig mange gravide som må ta jern!

Jeg har bare målt en gang, husker ikke hva det var, men det var bra. Men legen min rådet meg på første kontroll å gå over til multivitaminer med jern når jeg sluttet med folaten (etter uke 12/13), så da har jeg stadig tilgang på jern.. Lurt å få sjekket det opp, ekkelt når du svimler osv...

Har de ikke gjort det når du har vært på svangerskapskontroll? Da tror jeg du bør gjøre det, er veldig mange gravide som må ta jern!

Jo har gjort det, men ikke nå siste gangen. Og har nå i etterkant vært mer svimmel, så kanskje ikke så dumt å få det sjekket en ekstra gang.

Uff ja det er skikkelig ekkelt:/ jordmora mi sa at det som regel ble for lite å bare ta multivitaminer, i stedet for konsentrert jern.. Men multivitaminene må nå uansett være godt for noe:) jeg for min del synes de ble ALTfor store å svelge, så det var de 180kr!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Ligger lavt jeg også, så jeg tar HemoFer hver kveld.
Håper det har steget litt før neste kontroll.
Så spiser jeg grønnsaker og kjøtt for å hjelpe til.
Prøver å drikke moderate mengder med melk, siden det i store mengder blokkerer jernopptak.

Jeg har ligget på 11 et eller annet hele tiden .Var på kontroll igår da hadde den sunket til 10. Så må begynne med å ta jerntbletter. har ikke orket å gå å kjøpe enda, orker ikke å starte med de og magen osv....Ferromax er det jeg skla gå for tror jeg.

Uff ja det er skikkelig ekkelt:/ jordmora mi sa at det som regel ble for lite å bare ta multivitaminer, i stedet for konsentrert jern.. Men multivitaminene må nå uansett være godt for noe:) jeg for min del synes de ble ALTfor store å svelge, så det var de 180kr!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Det kan godt være det er for lite om man allerede har for lite, men jeg har alltid hatt bra, så når jeg tar de så opprettholder jeg det nå og til etterpå :) Jeg har mistet en del blod ved fødslene, så trenger det jo da særlig :)

Akkurat ferdig med en "jern-kur" på 6 uker nå... Jern lageret mitt lå på 3% bare (bør ligge på over 15%), så det var skummelt lavt... Føler meg egentlig ikke veldig mye bedre, så gleder meg til å få målt på nytt ;)

Akkurat ferdig med en "jern-kur" på 6 uker nå... Jern lageret mitt lå på 3% bare (bør ligge på over 15%), så det var skummelt lavt... Føler meg egentlig ikke veldig mye bedre, så gleder meg til å få målt på nytt ;)
3%?? Omg, da må nå vel du ha vært i dårlig forfatning??

Ta jern sammen med c vitamin. Enten i form av tabletter eller juice. Bedrer opptaket.

Jeg har slitt med lav blod prosent lenge men etter fødsel har det Vært super lavt.
Jeg har brukt jern tilskudd over lengre tid uten at det bedret seg.
Har nå startet på jern sprøyter. Har tatt 6 stykk frem til nå. Fikk beskjed av legen at de0 kunne ta opptil 3 mnd før lagrene var fylt opp

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

3%?? Omg, da må nå vel du ha vært i dårlig forfatning??
Hehe :) Fikk sjokk selv da legen ringte... Nja, egentlig ikke sånn veldig.. Så klart trøtt og svimmel, men jeg har da fungert :P Var mest plaget med hjertebank, og det har bedret seg ;) Men tror nok jeg får beskjed om å ta mer jern etter ny blodprøve...

Har det på samme måte.. jeg lå på 9,6 % og var IKKE helt i slaget :/ Har gått på hemofer i et par uker nå, og har myyye mer energi :)

Back
Topp