Jern i kroppen

Nøtta

Elsker forumet
hva slags jernverdi (jernlager) har dere?
har fått beskjed om at jeg har veldig lavt jernlager og fått oppgitt en verdi...men sier ikke meg så mye....

Sist jeg målte blodprosenten min var den på 8,2.. håper den er høyere nå ja[&:]
Det er vanlig at gravide har lavere blodprosent enn ikke-gravide, men det kan jo hende du bør ta jerntilskudd om jernlagerne dine er veldig lave!

ORIGINAL: Nøtta

har fått beskjed om at jeg har veldig lavt jernlager og fått oppgitt en verdi...men sier ikke meg så mye....

Jeg har et "høyt" jernlager på 13,8...man må feks for en kvinne ha iallfall 12,5 for å få lov å gi blod som blodgiver(hvis jeg husker rett da[:)]...hva er ditt jernlager på?

ORIGINAL: nr 4

Jeg har et "høyt" jernlager på 13,8...man må feks for en kvinne ha iallfall 12,5 for å få lov å gi blod som blodgiver(hvis jeg husker rett da[:)]...hva er ditt jernlager på?

det er ikke blodprosent du tenker på? Hb nivå? for det er visst noe annet...

dytter....

Ref område er vel 15-200, hvorav det er ideelt å ha 50-60.
Har selv måttet ta tilskudd av jern da det var nede i 11 et-eller-annet...

ORIGINAL: nr 4

det er ikke blodprosent du tenker på? Hb nivå? for det er visst noe annet...

Hb er noe annet ja[:)]

En kan ha høy hb men likevel lavt jernlager.

Har hb på 15,9 [;)] (den ene broren min hadde på 17...)

blodprosenten er jo noe helt annet enn jernlager.

Om jernlager (Ferritin)
Normalverdier
Kvinner 15 - 200 µg/l

Om "blodprosenten" (Hemoglobin (Hb))
Normalverdier
Over 14 år/kvinner: 11.5 - 16.0

Disse to trenger IKKE ha en sammenheng, man kan ha helt fin hb, og likevel lave jernlagre

Jeg har veldig lavt,ferritin lå på 4 sist jeg målte.

Jeg har et jernlager på 5 og må ta jerntilskudd gjennom hele svangerskapet og ammeperioden.
Jernlageret falt fra 127 til 12 da jeg var blodgiver. Nå er det helt nede i 5.

ORIGINAL: Orkideen

Jeg har et jernlager på 5 og må ta jerntilskudd gjennom hele svangerskapet og ammeperioden.
Jernlageret falt fra 127 til 12 da jeg var blodgiver. Nå er det helt nede i 5.

Fikk du ikke jernpiller og regelmessig oppfølging av blodbanken?
Litt på siden av tema da, men jeg får jo alltid jernpiller når jeg har gitt blod, og de sjekker jernlageret en gang i året (og oftere dersom det er under et visst nivå tror jeg) nettopp pga faren for synkende jernlager når man gir blod...

Jeg husker ikke ferritin verdien fra sist de målte, men vet at både den og hb er for lavt..

Back
Topp